Jobb, bergsborrning oh sprängare
Jag går just nu sista året på gymnasiet inom EL och energiprogrammet.. Men jag känner att det är inget jag vill jobba med i min framtid.. Utan jag har varit inne på bergssprängare och bergsborrare en bra tid nu. Jag har gått om ett år på gymnasiet efter att det blev lite strul första året. Har planer att sedan gå på bergsskolan och studera högskoleingenjör inom anläggning och bergsteknik, men vill först komma ut i arbetslivet och jobba då jag är ganska trött på att sitta vid en skolbänk.
Så jag har några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.
1. Hur ser arbetsmarknaden ut för bergssprängare och bergsborrare?
Har läst lite forum om att det är ganska god chans att få jobb som det.
2. Finns det någon "snabbutbildning" inom detta? eller kan man vända sig till företag som utför dessa jobb så får man utbilding samtidigt? Vet att man måste jobba som praktikant i ett år innan man kan få ut sina bergs och sprängkort.
3. Någon här som arbetar som detta och kan dela med sina kunskaper om hur ni började inom denna branch och vad tycker om det.
4. Har hört att en del som jobbar inom detta inte hade någon sådan utbildning utan fick det samtidigt som dom jobbade/praktiserade. Så kan man bara ligga i och söka på, så kanske man kan få samma "tur" som dom och får ett sådant jobb inom detta och man får utbildningen samtidigt?
Tänkte EL och enerigi kanske är ganska bra grund inom gruvarbete så man kanske har en liten chans att få ett jobb inom detta?
Kan jag få några tips om olika företag som håller på med bergsborrning,sprängare m.m. Jag vet om LKAB.
Behöver inte vara på någon specifik ort utan jag tar mid dit där jobben finns.
Jag är intresserad av att börja jobba så fort det går.
Mycket tacksam för svar.
Onödiga kommentarer undanbedes.