• December

Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?

Som rubriken anger så är jag nyfiken på hur det fungerar runt om i landet angående om skolorna/fritidshemmen tillåter att lediga barn får vara på skolgården?

Ingen på mina barns skola/fritids har sagt vad som gäller här i denna fråga och jag har heller inte hittat något på skolans hemsida och inte heller på kommunens hemsida, men min son kom hem i dag och sa att personalen hade sagt att barn som var lediga inte fick vara på skolgården.

Jag tycker att barn som är lediga (alltså barn till föräldralediga, arbetslösa samt i övrigt lediga föräldrar) självklart borde få vara på skolgården (dvs utomhus) så länge de inte stör verksamheten. (Dessa barn har ju inte valt att deras föräldrar ska få ett till barn, inte har något arbete eller av någon annan anledning inte arbetar på eftermiddagarna) Självklart har inte skol- och fritidspersonalen ansvar för dessa barn utan det är naturligtvis föräldrarna.

På mina barns skola/fritids finns förutom stora asfaltsplaner som lämpar sig förträffligt bra att köra kickbike på (tillåtet under fritidstid) och även en liten ramp att hoppa med kickbikes på vilket inte finns någon annanstans i vår lilla by. Tycker synd om de barn som älskar att köra kickbike, men vars föräldrar av någon anledning är lediga och inte får vara på skolgården och göra detta... (Och självklart tycker jag synd om barn som bara vill vara på skolgården och leka med sina kompisar eller klättra i klätterställningarna på skolgården). 

Som sagt var skulle vara kul att höra hur det fungerar hos er. 

• Svar på tråden Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?
  • Duckan

Mitt barn har ingen skolgård så jag kan inte svara på fråga egentligen, men om de hade det skulle jag nog säga nej till att vistas där om hon var ledig.

• Anonym (jobbig förälder)
    Hoppfull84 skrev 2014-09-04 12:07:24 följande:
    menar du att du tycker det är rimligt att gå och hämta ett barn på förskolan och sedan stanna kvar där både barn och förälder och hänga på förskolans gård och leka medan verksamheten fortfarande är igång?

det hör du väl att det blir knasigt. man hämtar sitt barn och går därifrån. annars skulle ju gården vara full av föräldrar och barn som inte har där att göra. hur ska pedagogerna kunna hålla ordning på gruppen, ha uppsikt över vilka barn som de har ansvar för just nu osv om det dräller kvar eftersläntrare på gården efter att de ska ha hämtats och avslutat sin förskoledag?

tycker det är självklart att om man har angett på schemat att barnet ska hämtas kl 15 så ser man till att komma lite före 15 så man hinner avrunda leken, klä på och vara därifrån senast kl 15, det är väl inget konstigt med det?
    Jag menar att jag tycker det är orimligt att tvinga en femåring att lämna sina kompisar mitt i en lek för att tvinga hem honom så att han kan få sitta själv och leka i sitt rum medan jag tar hand om syskonet. Det är precis lika orimligt att tvinga honom att följa med till en tom lekplats så att han får leka själv eftersom jag inte kan lämna syskonet själv och det var för litet för att leka på lekplatsen.
    Jag menar att jag tycker det är rimligt att han får leka klart med mig som ansvarig åskådare trots att vi befinner oss på förskolans område
  • Duckan

(jobbig förälder), tror den åsikten delas av de flesta pedagoger på fsk. Hos oss var det inte tal om att man fick hänga kvar efter hämtning.
    Tycker nog att din inställning i frågan är lite märklig.

• Duckan

(Jobbig förälder) Du får göra som många andra av oss med ensambarn. Ta med en kompis till lekplatsen eller hem till er så de kan fortsätta sin lek.

• got
    Anonym (jobbig förälder) skrev 2014-09-04 13:11:06 följande:
    Jag menar att jag tycker det är orimligt att tvinga en femåring att lämna sina kompisar mitt i en lek för att tvinga hem honom så att han kan få sitta själv och leka i sitt rum medan jag tar hand om syskonet. Det är precis lika orimligt att tvinga honom att följa med till en tom lekplats så att han får leka själv eftersom jag inte kan lämna syskonet själv och det var för litet för att leka på lekplatsen.
    Jag menar att jag tycker det är rimligt att han får leka klart med mig som ansvarig åskådare trots att vi befinner oss på förskolans område
    Fast lösningen på det problemet är väl att man som förälder bjuder med en kompis hem från dagis som han kan leka med? Varför tror du att lek endast kan ske på förskolan i grupp? Att behöva avbryta mitt i en lek är såklart inte så roligt men det är knappast något som kan räknas som ett straff. Du får som förälder göra det attraktivt att gå hem eller så får du helt enkelt lära ditt barn att det är OK att ha lite tråkigt ibland så att man kan längta efter att gå till förskolan dagen efter igen! 
  • MxMeNow
    Anonym (jobbig förälder) skrev 2014-09-04 13:28:53 följande:

Menar du att du tycker det är ok att kasta ut en femåring från hans dagis? För på hans dagis var det en av 22 pedagoger som ansåg det...

Ja, det menar jag! Slutar barnet tre lämnar man området då eller några minuter senare. Planering är A och O, förskolan är en arbetsplats inte lekplats.

Ta med barnets vän/vänner hem, som alla andra föräldrar eller ta med till lekparken. Gå på öppna förskolan, ta med barnet på picknick, hitta på saker.
  • Anonym
    Anonym (jobbig förälder) skrev 2014-09-04 13:28:53 följande:
    Menar du att du tycker det är ok att kasta ut en femåring från hans dagis? För på hans dagis var det en av 22 pedagoger som ansåg det...
    Brukar du hänga kvar på jobbet efter du slutat?
  • Anonym (Mama)
    MxMeNow skrev 2014-09-04 14:06:56 följande:
    Ja, det menar jag! Slutar barnet tre lämnar man området då eller några minuter senare. Planering är A och O, förskolan är en arbetsplats inte lekplats.

Ta med barnets vän/vänner hem, som alla andra föräldrar eller ta med till lekparken. Gå på öppna förskolan, ta med barnet på picknick, hitta på saker.
    Helt rätt!!

På mina barns skola tar man med sig sitt barn från skolan/skolgården och går hem. Det säger sig självt tycker jag, hur i hela friden ska fritidspedagogerna kunna hålla reda på alla barn och vilka de har fortsatt ansvar för om flera stannade kvar?? Jag får väl ta mitt barn och gå och leka nån annanstans i så fall eller hitta på något hemma??

Sen är man väl välkommen att leka där på kvällstid eller på helgerna om det nu är så att man har en väldigt fin och rolig gård att leka på.
  • Punkster

På skolan där jag arbetar får barnen inte vistas på skolgården från dess att de slutat för dagen (antingen gått hem/blivit hämtade vid skoldagens slut eller senare under fritidstid) till dess att fritids stänger för dagen. Detsamma gäller naturligtvis för "allmänheten" också. 

Det finns flera anledningar till det, varav de flesta redan förts fram i tråden. Oavsett hur man vrider och vänder på det med ansvar osv. så blir det i praktiken alltid så att fritidspersonalen får extra barn att ta hand om. Om man som förälder inte vill att barnen ska "straffas" så går det ju utmärkt att låta barnet ta med en eller flera kompisar hem och leka efter skolans/fritids slut.

• Phillippa

På skolorna där jag jobbat har barnen inte heller fått vistas på skolgården efter att de slutat. Detta pga av ansvarsfrågan som blir knepig om något händer samt att det blir mer arbete för personalen.

• scanmia

Här får barnen vara på skolgården efter skoltid. Fridtidsbarnen går direkt från sista lektionen till sina lokaler och lämnar av väskor och äter mellanmål. Först efter 30-45 minuter kommer de ut på gården med sina fritidsledare. De barn som stannar på skolgården och leker har med sig sina föräldrar eller motsvarande och de flesta hinner gå därifrån innan fritidsbarnen kommer ut. Det fungerar friktionsfritt. Eller i alla fall har inte jag sett några problem under de 6 år vi har haft barn i den skolan.

• En blå giraff

Håller med om att det är olämpligt med lediga barn på skolgården. På min sons fritids är det 84 barn inskrivna. Och om det varje dag är lediga barn också på skolgården, hur ska pedagogerna kunna hålla koll på vilka barn de har ansvar eller inte ansvar för? Vill barnet åka kickbike eller dylikt går väl det bra att göra på helgen eller kväll då det inte är någon verksamhet på skolgården.

• Anonym (Maria)

Jag vet faktiskt inte hur reglerna är på skolan här.

Men jag ser ingen anledning att vara kvar efter skol/fritidstid.
    Hämtar jag skapligt tar jag i så fall med mig en kompis eller två.

Vistas på skolan kan de göra på helgen eller när skolan är stängd för dagen.

Även om personalen inte har ansvar, så blir det så ändå.
    Om mitt barn skadar sig, eller hamnar i bråk,  inte sjutton skulle de vända ryggen till..

• violis

Skulle alla barn stanna kvar för att " leka färdigt" skulle pedagogerna få orimligt många barn att se till våra arbetstider utgår ifrån barnens vistelsetider står det på schemat att x antal barn har hämtningstider kl 14.00 så anpassas pedagogernas schema utefter det... Och om " Kalle" som ska var på fritids/ fsk. Leker med " Pelle" som eg hämtats sticker iväg o gör något som de inte får vems ansvar är det då att säga ifrån? Pedagogerna som bara eg har ansvar för Kalle eller föräldern ? Sen när man kommer till just fsk , så att stanna kvar med sitt barn på gården kaan vara jobbigt för de barn som är kvar... Framför allt nu på hösten med många nyinskolade så ÄR det jobbigt för många av dem just vid hämtningar o lämningar eftersom de då blir påminda om saknaden efter sin egen förälder ! En förälder som står kvar läääänge kan innebära att ett annat barn blir så ledset att det måste få en pedagog " för sig själv" igen en stund,få vara i famnen o få tröst, vilket binder upp en pedagog = mindre uppsikt över de andra barnen på gården - vi ger självklart barnen detta under dagen men just på em när barnen är trötta ,barn börjar droppa av ÄR en tuff tid på dagen för dessa barn och så har det varit för 90% av alla förskolebarn säkert ÄVEN för det barnet som nu vill stanna kvar o " leka färdigt"- något att tänka på!!!! En annan reflektion appropå " anonym- jobbig förälder" s inlägg om frukosten o den " sabbade lämningen" pga att det var fullt vid favoritens bord..... Ska ett barn äta frukost på förskolan ska man lämna sitt barn minst 10 min innan frukosten börjar serveras ( undantaget de fsk så klart som har " gående bord " där frukosten serveras med start tex kl 7.30 o alla barn äter när de vill inom den tidsramen 7.30-8.30 tex) Det är väldigt få barn som klarar av att komma in när alla redan har satt sig o börjat äta, SEN kan man råka försova sig/ ett oplanerat blöjbyte etc som gör att man vid något Enstaka tillfälle blir försenat

• sextiotalist
    Anonym skrev 2014-09-04 14:09:08 följande:
    Brukar du hänga kvar på jobbet efter du slutat?
    Hoppar in i tråden, det händer inte alltför sällan att man är kvar en stund och pratar strunt, folk kommer upp till jobbet även lediga dagar

Övrigt, jag vet att på det dagiset där mitt barn gick på så var det fullt tillåtet att vara kvar en stund och låta barnen avsluta leken. 
    Däremot så 14-barnen var ofta iväg innan halvtre, eftersom det serverades mellis då, men om det var något enstaka barn kvar, så kunde de också få mellis. 

I skolan har det också varit tillåtet att vara kvar och leka utomhus.
  • vampyria2

Självklart så ska barnet inte vara i skolan under skol/fritidstid, jag fattar inte hur man kan komma på iden faktiskt.
    Kvällar och helger när skolan är stängd är det okej för då stör man ingen annan.

Det här går min dotters skola faktiskt ut med och är med på ett pappaer med trivselregler som barn och föräldrar får skriva på varje skolstart.

• sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-09-06 09:31:54 följande:

Självklart så ska barnet inte vara i skolan under skol/fritidstid, jag fattar inte hur man kan komma på iden faktiskt.
    Kvällar och helger när skolan är stängd är det okej för då stör man ingen annan.

Det här går min dotters skola faktiskt ut med och är med på ett pappaer med trivselregler som barn och föräldrar får skriva på varje skolstart.

De skolorna där mitt barn har gått på fritids har var 0-9-skolor och skolgården har varit öppen för alla elever. Däremot har fritidsbarnen haft en egen hörna, men resten av skolgården har varit öppen för barnen som går på skolan.

När mitt barn gick på dagis, så var det en skola precis bredvid, det var elever som kom över till dagiset och lekte med barnen.
  • Anonym (?)

Är det inte självklart att ta med barnet och gå hem när man hämtar? 

Hjälp vad märkligt en del föräldrar resonerar.

Häng på skolgård/ förskolegård på kvällen eller helgen när verksamheten inte störs.

"Min 5-åring ska inte straffas för att föräldrarna har valt att skaffa ett till barn", var nog det dummaste argumentet jag har läst på länge.

• Litet My

Här får barnen det, dock vill jag inte att mina är det. Dock får de vara på skolgården och förskolans gård på helgerna/lov bla för att åka i skateparken.

• Litet My

Vet att det dessutom varit konflikter och dumheter med lediga barn som inte skött sig och bråkat med barnen på fritids.

Svar på tråden Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?