Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?
Som rubriken anger så är jag nyfiken på hur det fungerar runt om i landet angående om skolorna/fritidshemmen tillåter att lediga barn får vara på skolgården?
Ingen på mina barns skola/fritids har sagt vad som gäller här i denna fråga och jag har heller inte hittat något på skolans hemsida och inte heller på kommunens hemsida, men min son kom hem i dag och sa att personalen hade sagt att barn som var lediga inte fick vara på skolgården.
Jag tycker att barn som är lediga (alltså barn till föräldralediga, arbetslösa samt i övrigt lediga föräldrar) självklart borde få vara på skolgården (dvs utomhus) så länge de inte stör verksamheten. (Dessa barn har ju inte valt att deras föräldrar ska få ett till barn, inte har något arbete eller av någon annan anledning inte arbetar på eftermiddagarna) Självklart har inte skol- och fritidspersonalen ansvar för dessa barn utan det är naturligtvis föräldrarna.
På mina barns skola/fritids finns förutom stora asfaltsplaner som lämpar sig förträffligt bra att köra kickbike på (tillåtet under fritidstid) och även en liten ramp att hoppa med kickbikes på vilket inte finns någon annanstans i vår lilla by. Tycker synd om de barn som älskar att köra kickbike, men vars föräldrar av någon anledning är lediga och inte får vara på skolgården och göra detta... (Och självklart tycker jag synd om barn som bara vill vara på skolgården och leka med sina kompisar eller klättra i klätterställningarna på skolgården).
Som sagt var skulle vara kul att höra hur det fungerar hos er.