• December

Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?

Som rubriken anger så är jag nyfiken på hur det fungerar runt om i landet angående om skolorna/fritidshemmen tillåter att lediga barn får vara på skolgården?

Ingen på mina barns skola/fritids har sagt vad som gäller här i denna fråga och jag har heller inte hittat något på skolans hemsida och inte heller på kommunens hemsida, men min son kom hem i dag och sa att personalen hade sagt att barn som var lediga inte fick vara på skolgården.

Jag tycker att barn som är lediga (alltså barn till föräldralediga, arbetslösa samt i övrigt lediga föräldrar) självklart borde få vara på skolgården (dvs utomhus) så länge de inte stör verksamheten. (Dessa barn har ju inte valt att deras föräldrar ska få ett till barn, inte har något arbete eller av någon annan anledning inte arbetar på eftermiddagarna) Självklart har inte skol- och fritidspersonalen ansvar för dessa barn utan det är naturligtvis föräldrarna.

På mina barns skola/fritids finns förutom stora asfaltsplaner som lämpar sig förträffligt bra att köra kickbike på (tillåtet under fritidstid) och även en liten ramp att hoppa med kickbikes på vilket inte finns någon annanstans i vår lilla by. Tycker synd om de barn som älskar att köra kickbike, men vars föräldrar av någon anledning är lediga och inte får vara på skolgården och göra detta... (Och självklart tycker jag synd om barn som bara vill vara på skolgården och leka med sina kompisar eller klättra i klätterställningarna på skolgården). 

Som sagt var skulle vara kul att höra hur det fungerar hos er. 

• Svar på tråden Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?
  • Lindsey Egot the only one

Mina barn får stanna kvar om de vill. De får tom följa med på fritidsgympan i idrottshallen om de vill

• pigglet

Jag har inte hört något om det. Men själv har jag "förbjudit" mina barn att vistas på skolgården under skol/fritidstid, eftersom det hur man än gör blir en ansvarsfråga. Personalen har ansvar för de barn som bör vara där just då, om mina barn kommer dit kanske de krockar med något annat barn/ drar med någon i en vild lek / råkar ge någon annan inspiration när de lämnar skolgården för att gå hem och det andra barnet gör lika osv osv. Och det ska inte personalen behöva hantera - de har med all säkerhet tillräckligt med barn ändå.

• lövet2

De är inte riktigt överens. Kommunen har lagt ned lekparkerna och hänvisar alla barn till de lekparker som finns vid dagis, fritids och skola. Personalen där är ju måttligt glada förstås, men vad ska de lediga ungarna göra då? De vill förstås gunga och leka de också ...

• got

Svår fråga men som andra sagt så är det en ansvarsfråga.
    Om Kalle är och leker där på sin fritid och ramlar ner från klätterställningen och bryter armen, vad ska personalen göra då? Vad har de för ansvar? Borde de ha sagt till Kalle att inte klättra så högt? osv. Om de går fram till Kalle och ringer ambulans/ hans föräldrar, vilket man kan förmoda att de gör, så betyder ju det att de i praktiken faktiskt har "passat" Kalle. Om de i vanliga fall är 3 vuxna på 35 barn men har 15 barn som är där och leker på sin fritid så innebär ju det i praktiken att de har 50 barn att hålla koll på...

• Stårschan

De har ju aldrig fått vara på skolgården/fritids under pågående fritidstid när de själva inte haft fritids, men det har å andra sidan inte funnits något intresse av det. Däremot brukar de vintertid på helgerna få gå och åka pulka i backen på ett dagis i närheten. (I praktiken ett par gånger per vinter.)

• Chrysabelle

Det får de inte mitt barns skola. De får gå hem om de inte har fritids.

Det tycker jag är bra. När ska man dra gränsen egentligen? 1 barn till? 2? Kanske 20 stycken extra barn som är ute och leker?
    Det blir ju skitjobbigt för personalen att hålla reda på.

Eller ska de barnen inte få leka med de som är på fritids?

• cosinus

Här får barn till föräldralediga/arbetslösa gå på fritids så jag tror inte frågan någonsin kommit upp.

Antar att pesonalen inte vill ha lediga barn på skolan, då det hur man än vänder och vrider på det blir ett ansvar för dessa då de är vuxna, känner barnen och faktiskt ska få det att flyta med andra barn (blir ju helknepigt om de lediga barnen gör saker som de på fritids inte får i något sammanhang). Vill man ha barnen på skolan får man nog betala för fritidsplatsen (eftersom det här är ett alternativ).

• MxMeNow

Jag låter inte mina barn vara på skolområdet och verkligen inte på dagisområdet under tiden de har verksamhet där. Det är ofrånkomligt att vuxna/personalen känner ett ansvar för de barn som vistas där och det blir svårt att hålla isär barn som är där på sin fritid och barn.som är där på fritids.

Oansvarigt att som förälder inte inse det!

• Anonym (jobbig förälder)

När jag var mammaledig så var det en av min sons förskolepedagoger som sa åt mig att jag måste komma tidigare så att han hann leka klart och lämnade området senast 15.15 då han inte längre fick vara kvar på förskolans gård. Jag blev väldigt arg över det, just för att jag tycker inte att man ska straffa en femåring för att hans föräldrar valt att skaffa fler barn. I hans fall var det dessutom så att han fick vara kvar på gården tillsammans med sin pappa på pappans dagar, men inte med mig på mina dagar. En av de andra pedagogerna som hört vad som sagts kom fram till mig och sa "hon slutar kl 15 varje dag, och jag ska se till att ingen berättar för henne om ni är kvar lite längre" så det löste sig snabbt
    Samma pedagog sabbade lämningen av lillasyster genom att hindra henne från att äta frukost hos sin favorit för att det inte fanns någon ledig stol. Alla andra pedagoger lyfte fram en stol till i stället...
    Vad regelverket egentligen säger vet jag inte, men jag tycker att det är ett barns rättighet att få leka med sina kompisar ÄVEN om mamma/pappa är föräldraledig, givetvis under förutsättning att en förälder finns närvarande

• Hoppfull84
    Anonym (jobbig förälder) skrev 2014-09-04 10:01:39 följande:

När jag var mammaledig så var det en av min sons förskolepedagoger som sa åt mig att jag måste komma tidigare så att han hann leka klart och lämnade området senast 15.15 då han inte längre fick vara kvar på förskolans gård. Jag blev väldigt arg över det, just för att jag tycker inte att man ska straffa en femåring för att hans föräldrar valt att skaffa fler barn. I hans fall var det dessutom så att han fick vara kvar på gården tillsammans med sin pappa på pappans dagar, men inte med mig på mina dagar. En av de andra pedagogerna som hört vad som sagts kom fram till mig och sa "hon slutar kl 15 varje dag, och jag ska se till att ingen berättar för henne om ni är kvar lite längre" så det löste sig snabbt
    Samma pedagog sabbade lämningen av lillasyster genom att hindra henne från att äta frukost hos sin favorit för att det inte fanns någon ledig stol. Alla andra pedagoger lyfte fram en stol till i stället...
    Vad regelverket egentligen säger vet jag inte, men jag tycker att det är ett barns rättighet att få leka med sina kompisar ÄVEN om mamma/pappa är föräldraledig, givetvis under förutsättning att en förälder finns närvarande

menar du att du tycker det är rimligt att gå och hämta ett barn på förskolan och sedan stanna kvar där både barn och förälder och hänga på förskolans gård och leka medan verksamheten fortfarande är igång?

det hör du väl att det blir knasigt. man hämtar sitt barn och går därifrån. annars skulle ju gården vara full av föräldrar och barn som inte har där att göra. hur ska pedagogerna kunna hålla ordning på gruppen, ha uppsikt över vilka barn som de har ansvar för just nu osv om det dräller kvar eftersläntrare på gården efter att de ska ha hämtats och avslutat sin förskoledag?

tycker det är självklart att om man har angett på schemat att barnet ska hämtas kl 15 så ser man till att komma lite före 15 så man hinner avrunda leken, klä på och vara därifrån senast kl 15, det är väl inget konstigt med det?

Svar på tråden Får era barn vara på skolgården när de inte går i skola/är på fritids?