• MeNoLike

Min son äter inte. Vad göra?

Min son är 1år9mån och har nästan alltid varit dålig på att äta sånt som inte kommer ur flaska.
    Jag pratade med BVC om detta för ca ett halvår sedan och då sa hon: ge honom välling om det är det han vill ha.
    Nu tycker jag att han känns så stor och jag vill att han ska äta mat. Han äter i stort sett ingenting, vissa dagar får han i sig någon oliv, en korvskiva, fiskpinnar, vindruvor, gurka, tomat, apelsin, persika. Det är de sakerna han äter.. Men ger man tex fiskpinnar el korv flera ggr efter varann så slutar han äta det också.
    Vi har verkligen testat att ge honom allt! Han blir serverad riktig mat två ggr om dagen. Men äter någon tugga 1/10.
    Detta börjar bli väldigt frustrerande. Vad ska vi göra?
    Han är pigg, frisk och växer bra.

• Svar på tråden Min son äter inte. Vad göra?
  • Maramina
    MeNoLike skrev 2014-09-07 16:52:24 följande:

Inte gett välling idag eller igår. Bara vid kvällen. Och inatt vid 03.

Igår åt Han: ett dubbelt smörgåsrån med smör, lite youghurt, några tomatskivor, 1/3 paket russin. 1/3 bulle 1 pinn-isglass

alltså varken middag eller lunch. Bara lite mellanmålen typ

Idag: ett dubbelt smörgåsrån med smör, en tallrik kräm, några strips doppade i sås, ett äpple, några tomat och gurkskivor

Han dricker alltid bra

Får man va nöjd med det? Känns så sjukt lite

Bra att du testar med att minska på vällingen!

Det är inga stora mängder han har ätit, men tänk på att barn är olika (precis som vuxna) mängden är kanske ok för just honom. Sedan så får du inte glömma att han har varit van vid att få stora mängder välling om han inte enligt dig ätit tillräckligt, och att det kan ta några dagar innan han har kommit in i att det är mat han får, inte välling. Sedan så måste jag fråga varför du ger honom både rån, bulle och glass om han inte ätit ordentligt innan? Risken är ju att han vägrar äta mat för att han vill bli mätt på godsaker istället.

Tänk även på att försöka vara avslappnad utåt oavsett om han äter eller ej. Det ärvanligt att man hamnar i en ond cirkel när man som förälder tycker att ens barn inte äter tillräckligt. Man stressar upp sig, kanske bjuder på annat, men i vilket fall så blir det en laddad stämning, vilket barnet förknippar med just mat och så trilskas den ännu mer med maten, föräldern stressar upp sug ännu mer och så blir det bara värre och värre.

Så länge barnet inte rasar i vikt så är det ingen fara även om han äter mindre
  • MeNoLike

Smörgåsrån äter vi i vår familj som frukost/kvällsfika mellanmål.

Bullbit och glass åt han på Kalas för att alla andra barn åt och ja var kanske dumt att låta honom äta det. Blev serverad middag innan kalas men åt inget.

• MeNoLike

Alltså att smörgåsrån finns som alternativ på frukostbordet.

Om han varken äter lunchen eller middagen. Ska jag servera lunch/middag på mellanmålstiderna Eller vad?

Känns konstigt om allt jag försöker göra är som skräp?!!

Ska jag servera middagen igen tex Så är det stor sannolikhet att han inye skulle äta. Därav kräm smörgåsrån för att min tanke var att han skulle äta nåt.

• Natulcien
    MeNoLike skrev 2014-09-07 18:07:35 följande:

Alltså att smörgåsrån finns som alternativ på frukostbordet.

Om han varken äter lunchen eller middagen. Ska jag servera lunch/middag på mellanmålstiderna Eller vad?

Känns konstigt om allt jag försöker göra är som skräp?!!

Ska jag servera middagen igen tex Så är det stor sannolikhet att han inye skulle äta. Därav kräm smörgåsrån för att min tanke var att han skulle äta nåt.

Det är väl ingen fara om han äter nåt smörgåsrån till frukost om han nu gillar det. Men kanske ta det lite lugnt med bullar, glassar, strips och sånt tills han äter lite bättre..?

Jag skulle inte servera lunch-/middagsmaten igen vid mellanmålet. Men däremot kanske något matigare/nyttigare mellanmål än smörgåsrån och kräm. En smörgås med pålägg, ägg, fil med flingor, fruktsallad eller liknande t.ex.

Bra att du har dragit ner på vällingen! Hoppas att det ger resultat snart, och att han börjar äta mer.
  • MeNoLike

Han har blivit erbjuden ägg fil flingor typ tusen ggr men äter det Inte.

Macka med pålägg äter han 1/10 typ. Han blir serverad bröd med pålägg varje morgon. Påläggen varierar vi med ost skinka leverpastej och kaviar

• tini70

Vår son slutade äta vid 8 månaders ålder, mer eller mindre. Vad vi än ställde fram så åt han bara ett par tuggor. Vi kämpade och slet med ömsom burkar ömsom plockmat. Hemlagat från grunden, kall mat och allt annat däremellan. Vi började köpa hem näringsdrycker från apoteket för att han skulle få i sig någon näring alls. Allt detta var naturligtvis mycket stressande.

Sedan träffade vi en läkare som bad oss sluta kämpa så mycket. Se till att det finns frukt och grönsaker lättillgängligt. Jättebra att dricka mycket mjölk. Detta tillsammans med de få tuggor han tog vid de gemensamma måltiderna var fullt tillräckligt för honom. Så länge han var pigg och glad och växte som han skulle så kunde vi tagga ner tyckte läkaren. Och det gjorde vi. Under alla år som följde på förskolan och nu i skolan så äter han bra. Hemma är det lite si och så fortfarande. Han gillar väl skolmaten mer

Fortfarande är han inte stor i maten och ser nog ätandet som ett nödvändigt ont. Men är pigg och glad för det.

• Ramborg

Vår treåring äter också väldigt lite. Men hon får ca 3 dl välling varje kväll, så vi har bestämt att inte bråka om annan mat. Hon får äta eller låta bli, men allt som hör till måltiden ligger på hennes tallrik, även såsen. Fast vi ser till att lägga sakerna åtskilda från varandra, inte blanda.

Det som funkar ibland är att göra något oväntat med uppläggningen. Tex att skära smörgåsen i pyttesmå "tårtbitar" och lägga en ännu mindre trekantig gurkbit på varje. Att rita en glad gubbe med ketchupen. Att göra en minihamburgare av en halv köttbulle och lite potatismos. Sätta tandpetare som handtag i minitomater och morotsbitar. Ja du fattar.

Något annat som funkar ibland är att hon får äta framför tv. Tex en helgmorgon kan hon få mjölk i sitt favoritglas och en tallrik med babymackor (dvs en vanlig dubbelmacka skuren i söta pyttesmå bitar), och så kolla på Barnkanalen. Om hon då får sitta ensam brukar det mesta vara borta efter en stund. Jag gissar att hon, trots att vi försöker att inte skapa en maktkamp kring mat, ändå på nåt vis vill markera att hon själv bestämmer. Och om ingen ser på, så kan hon äta utan att upprätthålla sin fasad. Antingen det, eller så är det bara kul att få äta framför tv eftersom det är ovanligt.

42.
  • MeNoLike
    Alexi skrev 2014-09-07 20:08:37 följande:

Ts, går sonen på förskola?

Nej det gör han inte
  • MeNoLike
    Ramborg skrev 2014-09-07 20:27:36 följande:

Vår treåring äter också väldigt lite. Men hon får ca 3 dl välling varje kväll, så vi har bestämt att inte bråka om annan mat. Hon får äta eller låta bli, men allt som hör till måltiden ligger på hennes tallrik, även såsen. Fast vi ser till att lägga sakerna åtskilda från varandra, inte blanda.

Det som funkar ibland är att göra något oväntat med uppläggningen. Tex att skära smörgåsen i pyttesmå "tårtbitar" och lägga en ännu mindre trekantig gurkbit på varje. Att rita en glad gubbe med ketchupen. Att göra en minihamburgare av en halv köttbulle och lite potatismos. Sätta tandpetare som handtag i minitomater och morotsbitar. Ja du fattar.

Något annat som funkar ibland är att hon får äta framför tv. Tex en helgmorgon kan hon få mjölk i sitt favoritglas och en tallrik med babymackor (dvs en vanlig dubbelmacka skuren i söta pyttesmå bitar), och så kolla på Barnkanalen. Om hon då får sitta ensam brukar det mesta vara borta efter en stund. Jag gissar att hon, trots att vi försöker att inte skapa en maktkamp kring mat, ändå på nåt vis vill markera att hon själv bestämmer. Och om ingen ser på, så kan hon äta utan att upprätthålla sin fasad. Antingen det, eller så är det bara kul att få äta framför tv eftersom det är ovanligt.

42.
    Lät som jättebra och roliga tips, ska slänga dom vidare till pappa/sambo :))

Kan tänka mig att sonen gillar "rolig mat" faktiskt
Svar på tråden Min son äter inte. Vad göra?