• Libra1

    Kö från höst 2014

    Hej!
    Jag och min man ställde oss i kö nu i augusti på Adoptionscentrum. Fler som vill följas åt som ställt sig i kö under hösten 2014?

    Vi har valt att vara passivt sökande ett tag då vi samtidigt gör IVF. Vi har 2 försök kvar på en privat klinik. Sen kanske vi drar igång med föräldrautbildning och utredning.

    Ska bli kul att följas åt! :)

    /Libra


  • Svar på tråden Kö från höst 2014
  • Myra

    Ska träffa socialsekreteraren nästa vecka för första mötet för att få info om processen. Det är inte en utredning men gissar på att det då beslutas om det blir en utredning. Jag är under 43 men min man är över 43 så det är det som är problemet just nu. Men vi kommer vilja ha en utredning ändå så får dom göra en individuell bedömning på oss. Lite jobbigt att bli granskade. Det var som hon på AC sa, underskatta inte eran förmåga, ni har massor som gör er lämpliga. Men kände att man lätt börjar tvivla på sig själv.

  • kärolajnan
    Anna79_sthlm skrev 2015-04-17 18:27:42 följande:

    @kärolajnan

    Hur var infoträffen?


    Ursäkta för sent svar. Det har verkligen hänt mycket sedan sist. Tar den korta varianten: har varit på infomöte och genomgått föräldrautbildningen. Har fått tid för att börja utbildningen veckan efter midsommar. Genomförde det sista ivf-försöket då vi för första gången får tillbaka ett befruktat ägg och det stannar kvar och jag blir gravid. Gjorde grav.test i onsdags, blev överlycklig men idag visar testet negativt. Har troligtvis fått missfall. Det har verkligen svängt upp och ner rätt ordentligt som du förstår.

    Läs gärna min blogg om föräldrautbildningen...

    Infomötet var bra. Vi var där i ca 2 timmar och träffade en jättetrevlig kvinna. Det var mest ett lärakännasamtal och hon gick igenom en del om utredningen.

    Hur har det gått för er?
  • Myra
    kärolajnan skrev 2015-06-07 17:38:21 följande:
    Ursäkta för sent svar. Det har verkligen hänt mycket sedan sist. Tar den korta varianten: har varit på infomöte och genomgått föräldrautbildningen. Har fått tid för att börja utbildningen veckan efter midsommar. Genomförde det sista ivf-försöket då vi för första gången får tillbaka ett befruktat ägg och det stannar kvar och jag blir gravid. Gjorde grav.test i onsdags, blev överlycklig men idag visar testet negativt. Har troligtvis fått missfall. Det har verkligen svängt upp och ner rätt ordentligt som du förstår.

    Läs gärna min blogg om föräldrautbildningen...

    Infomötet var bra. Vi var där i ca 2 timmar och träffade en jättetrevlig kvinna. Det var mest ett lärakännasamtal och hon gick igenom en del om utredningen.

    Hur har det gått för er?
    Vad tråkigt att det inte gick med IVF. 
    Vi har gått den vägen också och körde med Äggdonation och misslyckades med sista försöket i Februari. det är tungt.

    Vi har också varit på första mötet och ska på föräldrarutbildningen  efter semestern. Är nervös inför utredningen. 
  • Libra1
    kärolajnan skrev 2015-06-07 17:38:21 följande:
    Ursäkta för sent svar. Det har verkligen hänt mycket sedan sist. Tar den korta varianten: har varit på infomöte och genomgått föräldrautbildningen. Har fått tid för att börja utbildningen veckan efter midsommar. Genomförde det sista ivf-försöket då vi för första gången får tillbaka ett befruktat ägg och det stannar kvar och jag blir gravid. Gjorde grav.test i onsdags, blev överlycklig men idag visar testet negativt. Har troligtvis fått missfall. Det har verkligen svängt upp och ner rätt ordentligt som du förstår.

    Läs gärna min blogg om föräldrautbildningen...

    Infomötet var bra. Vi var där i ca 2 timmar och träffade en jättetrevlig kvinna. Det var mest ett lärakännasamtal och hon gick igenom en del om utredningen.

    Hur har det gått för er?
    Usch vad tungt! :(

    Många kramar
  • Libra1

    Vi har fått skjuta på vårt sista betalda IVF-försök ett tag. Men funderar lite på att gå föräldrautbildningen under hösten. Bra att ha den gjord kanske. :)

  • Myra
    Libra1 skrev 2015-06-11 14:43:15 följande:

    Vi har fått skjuta på vårt sista betalda IVF-försök ett tag. Men funderar lite på att gå föräldrautbildningen under hösten. Bra att ha den gjord kanske. :)


    Varför har ni fått skjuta på sista IVF försöket. 
    Om ni känner att ni vill gå på föräldrarutbildningen så gör det. 
    Man lär sig mycket vid den utbildningen sa dom vid vårat första möte och man får nog en bra inblick i adoption. Tror att det kan vara bra att ha gått den att tag innan så man kan smälta och bearbeta allt i lugn och ro. 
    Jag kan känna att det blir väldigt mycket med allt som kommer så kompakt och nära utredningen. Skulle vilja ha lite distans och hinna bearbeta och smälta innan. 
    Följ ditt hjärta.

    När har ni funderat på att adoptera?
    frågan är hur färsk föräldrarutbildningen ska vara vid utredningen. 
  • monomono

    Hej!
    Föräldrautbildningen behöver inte alls vara färsk. Vi gick den två år innan vi startade med utredningen, och gjorde fem ivf:er efter den. Vår plan var att adoptera tvåan och tänkte att det var bäst att gå föräldrautbildningen innan vi fick barn, eller var gravida eftersom det skulle kännas konstigt då bara, eller svårt med tid. Nu blev det inget av ivf:erna, så vi väntar på barnbesked via adoption.

    Föräldrautbildningen var jättebra, alla som ska bli föräldrar borde gå en sån. Tyvärr så fokuserar man ganska mycket på problem som kan uppstå med anknytning, special needs, äldre barn, språk, rasism osv och nästan inget på positiva anledningar att adoptera. Det får man hitta på andra ställen.

  • Libra1
    Myra skrev 2015-06-16 06:31:35 följande:
    Varför har ni fått skjuta på sista IVF försöket. 
    Om ni känner att ni vill gå på föräldrarutbildningen så gör det. 
    Man lär sig mycket vid den utbildningen sa dom vid vårat första möte och man får nog en bra inblick i adoption. Tror att det kan vara bra att ha gått den att tag innan så man kan smälta och bearbeta allt i lugn och ro. 
    Jag kan känna att det blir väldigt mycket med allt som kommer så kompakt och nära utredningen. Skulle vilja ha lite distans och hinna bearbeta och smälta innan. 
    Följ ditt hjärta.

    När har ni funderat på att adoptera?
    frågan är hur färsk föräldrarutbildningen ska vara vid utredningen. 
    Jag har mycket smärtor just nu. Läkarna vet inte riktigt vad det är. Ev endometrios.

    Vi har ett betalt IVF-försök till som vi tänker göra i höst. Sen får vi se om vi går vidare med adoption direkt eller köper fler behandlingar. Min kropp mår inte så bra av alla hormoner.
  • Myra
    Libra1 skrev 2015-06-21 15:13:12 följande:
    Jag har mycket smärtor just nu. Läkarna vet inte riktigt vad det är. Ev endometrios.

    Vi har ett betalt IVF-försök till som vi tänker göra i höst. Sen får vi se om vi går vidare med adoption direkt eller köper fler behandlingar. Min kropp mår inte så bra av alla hormoner.
    Usch vad jobbigt. Hoppas dom hittar en lösning och ni kan köra erat försök i höst.
  • Juliflickan

    Libra: Jag kan varmt rekommendera er att gå föräldrautbildningen nu i höst. Vi gick den innan vi började med IVF, eftersom vi visste att det skulle bli svårt att få biologiska barn.

    Jag gjorde tre IVF:er under 2013 och jag tror vi följdes åt någon av gångerna då. Vi gav upp efter tredje försöket och siktade in oss på adoption istället. Nu väntar vi barnbesked på ett syskonpar och blir förhoppningsvis föräldrar inom några månader.

    Även om ni vill fortsätta med IVF så kan det ändå vara bra att ha gjort föräldrautbildningen. För när man väl vill sätta igång med medgivandet så måste utbildningen vara gjord, och man vill inte vänta längre än nödvändigt.

    Stort lycka till!

  • Myra

    Jag håller med Juliflickan. Föräldrarutbildningen är bra att gå, tycker man får mycket svar och skönt att träffa andra som är i samma situation. 
    Det är mycket väntande och man kan inte göra utredningen förrän kursen är klar och man fått kursintyget som Juliflicakn säger, det är mycket väntande och jag försökte skynda på det med att förboka tider till utredningen men det kunde man inte. Sen förstod jag inte att det kan vara kö på familjerätten också för att få utredning om dom har flera som ska göra en medgivandeutredning. Sen är kötiden i standby hos Adoptionsbyrån tills man är klar med medgivande utredningen också. När den är klar så blir köplatsen aktiv. Sen kan Adoptionsbyråerna kötider hos dom till olika länder sen är det kö i landet för barnbesked. Det är kö till kö till kö och det hade jag inte fattat. Man blir galen.

    Grattis Juliflickan till syskonpar, vad spännande. Vilket land hämtar ni från och vilken ålder?

  • Juliflickan

    Tack så mycket Myra!

    Vi väntar på BB från Colombia. Vi har önskat åldrarna 0-6 år, men jag skulle tro att våra barn kommer att vara ca 3-5 år.

    Som du säger här Myra, det är mycket väntande! Vi ställde oss i kö 2011 på AC, gick föräldrautbildningen 2012, gjorde utredningen under 2013 men klar 2014. Sen gjorde vi våra papper klara för Kenya eftersom Colombia inte tig emot nya ansökningar. Lagom till att vi skulle skicka våra papper stängde Kenya för adoption och vi fick göra om allt i början av året. Men nu äntligen är vi snart framme, bara väntar på samtalet...

  • Juliflickan

    Tack så mycket Myra!

    Vi väntar på BB från Colombia. Vi har önskat åldrarna 0-6 år, men jag skulle tro att våra barn kommer att vara ca 3-5 år.

    Som du säger här Myra, det är mycket väntande! Vi ställde oss i kö 2011 på AC, gick föräldrautbildningen 2012, gjorde utredningen under 2013 men klar 2014. Sen gjorde vi våra papper klara för Kenya eftersom Colombia inte tig emot nya ansökningar. Lagom till att vi skulle skicka våra papper stängde Kenya för adoption och vi fick göra om allt i början av året. Men nu äntligen är vi snart framme, bara väntar på samtalet...

  • Myra
    Juliflickan skrev 2015-09-02 21:52:41 följande:

    Tack så mycket Myra!

    Vi väntar på BB från Colombia. Vi har önskat åldrarna 0-6 år, men jag skulle tro att våra barn kommer att vara ca 3-5 år.

    Som du säger här Myra, det är mycket väntande! Vi ställde oss i kö 2011 på AC, gick föräldrautbildningen 2012, gjorde utredningen under 2013 men klar 2014. Sen gjorde vi våra papper klara för Kenya eftersom Colombia inte tig emot nya ansökningar. Lagom till att vi skulle skicka våra papper stängde Kenya för adoption och vi fick göra om allt i början av året. Men nu äntligen är vi snart framme, bara väntar på samtalet...


     Ohh vad spännande med Colombia. Vi är så intresserade av Något land i Latinamerika men trodde det inte gick just nu för att dom håller på att förhandla nytt avtal mellan länderna. Men ni kanske har stått i kö sen innan det blev stop. 
    Vi är över 40 så vi skulle få ett äldre barn och vi vill gärna ha ett så ungt som möjligt. Plus att man måste vara minst 3månader i landet. 
    Vad har dom berättat om kötider för er? uppehället i landet mm?
    Jag har funderat på hur man ska finansiera uppehället i landet och frånvaron från jobbet. Får man föräldrarpenning?
    Jag kan inte riktigt släppa tankarna än på latinamerika..:)
    Vi ska snart påbörja vår utredning så när den är klar får vi ta ett ordentligt snack om vilket land det blir men just nu lutar det åt Kina av anledningen att det går fortast och vi klarar av deras krav. 
  • Juliflickan

    Vi skickade våra papper till Colombia i april i år. Stoppet för nya ansökningar har förlängts i två år till sen juli i år. Men... om man är öppen för SN och äldre barn så kan man få skicka sina papper dit.
    De flesta barn som har kommit från Colombia till Sverige i år har varit mellan 2-4 år. De yngsta barnen adopteras oftast inom landet. Vi är öppna för många SN och önskar barn upp till 6 år så vi får ansöka.
    Jag vet inte vart du har fått informationen minst 3 månader. Vistelsetiden i landet har varit mellan 3-10 veckor för de familjer som har varit där i år. Vi kommer att åka till den staden det verkar ta längst tid, så vi förväntar oss 10 veckor. Vi kommer att hyra lägenhet där istället för att bo på hotell, vilket är betydligt billigare.
    Vi har ju planerat under längre tid och haft möjlighet att spara en hel del semester vilket vi kommer använda när vi kommer dit. Sen ska det inte vara problem att ta ut föräldrapenning från den dagen du får barnet i din vård, vi har pratat med försäkringskassan om detta.

    Om du vill så kan du gå in på min blogg där jag skriver om vår adoption
    https://tvablirsnartfyra.wordpress.com/

  • Myra

    Att adoptera barn utan Sn verkar vara väldigt svårt eller så får man vänta många år. Men tanke på all procedur i landet att söka släktingar till barnen så känns det väldigt svårt att adoptera yngre än 3 år. Tid är inget vi har så vi fick höra att kina är alternativet för oss om det ska gå fort och att det  kommer bli ett lite äldre barn med SN. Så vi är inställda på från 3år och uppåt och blir det ett yngre är det ett plus.
    Har dom sagt ungefär hur lång väntetid det kommer bli för er för barnbesked?

    Jag har nog läst att man får räkna med upp till 3 månaders vistelsetid och förstår att det är svårt att säga exakt när landets handläggningsprocedur inte kan påverkas och kan se olika ut från fall till fall. så det är ju skönt om det går fortare. Verkar som adoptionsbyråerna gärna heller tar i lite än att göra oss sökande besvikna när det skulle ta längre tid än dom sagt. 
    Hyra lägenhet är smart så man kan hålla ner kostnaden. Jag läser gärna din blogg, det är intressant att höra om andras adopitonsresor och erfarenheter.  När man räknar från den dagen man får sitt barn i sin vård är väl i landet när adoptionen blir godkänd av domstolen så då får man föräldrarpenningen. Så resan borde bli större del föräldrarpenning? Har för mig att jag läste att i Columboía så har man barnet i sin vård ganska direkt och sen får man åka till domstol och adoptionen blir laglig. Får man ersättning från första dagen med barnet eller bara från när domstolen gör adoptionen laglig? kan ju skilja på flera veckor och stor kostnad om man är 2 och inte har så mycket sparad semester?

  • Juliflickan

    När vi pratade med vår handläggare på AC så förväntade dom sig att vi skulle få barnbesked mellan ett par månader och ett år.
    Men sen har jag sökt information på barnhemmets hemsida och om vi hade varit öppna för ännu äldre barn, 8 år och äldre så skulle vi kunna få barnbesked nästan omgående. Samma gäller även större syskongrupper.
    När det gäller föräldrapenning så ska man skicka in det medgivandet som man får vid barnbesked, och sen vet jag att jag tidigare hörde att man skulle ha ett intyg från adoptionslandet att man har barnet i sin vård som man skickar till försäkringskassan sen.
    Kina kan ju också vara ett bra alternativ, dock inte aktuellt för oss eftersom min man har haft cancer. Och Kina accepterar inte detta trots att det var en av de "bättre" cancerformerna och han är fullt frisk nu.
    Jag tror jag har sett att det är inga köer att få skicka till Sydkorea nu. Men där måste man ju även ha en psykologutvärdering (som Colombia också kräver) vilket gör att det tar lite längre tid när man ska samla papprena till landet. Vi hade tur och hittade en psykolog som var väldigt flexibel och lyckades få ihop hela utredningen på några veckor.

  • Myra
    Juliflickan skrev 2015-09-05 13:46:16 följande:

    När vi pratade med vår handläggare på AC så förväntade dom sig att vi skulle få barnbesked mellan ett par månader och ett år.
    Men sen har jag sökt information på barnhemmets hemsida och om vi hade varit öppna för ännu äldre barn, 8 år och äldre så skulle vi kunna få barnbesked nästan omgående. Samma gäller även större syskongrupper.
    När det gäller föräldrapenning så ska man skicka in det medgivandet som man får vid barnbesked, och sen vet jag att jag tidigare hörde att man skulle ha ett intyg från adoptionslandet att man har barnet i sin vård som man skickar till försäkringskassan sen.
    Kina kan ju också vara ett bra alternativ, dock inte aktuellt för oss eftersom min man har haft cancer. Och Kina accepterar inte detta trots att det var en av de "bättre" cancerformerna och han är fullt frisk nu.
    Jag tror jag har sett att det är inga köer att få skicka till Sydkorea nu. Men där måste man ju även ha en psykologutvärdering (som Colombia också kräver) vilket gör att det tar lite längre tid när man ska samla papprena till landet. Vi hade tur och hittade en psykolog som var väldigt flexibel och lyckades få ihop hela utredningen på några veckor.


    Då borde det inte ta så lång tid till ni får barnbesked om ni skickade in i April.Vad spännande..;) 
    Synd att man inte kan söka till flera länder samtidigt, skulle vilja söka till både Kina och Colombia. 
    Vi ska börja göra utredningen nu. Väntar på så vi kan sätta igång. Är alltid bråttom med åldern. Jag är lite nervös för utredningen, vi kan klara det med ålder för jag inte fyllt 43 än. Men lite orolig att dom ska tycka att jag väger lite för mycket. klarar BMI för kina så där är det inga problem. 
  • Juliflickan

    Det är på väg nya barnbesked från Clombia och vi hoppas så klart att vi är ett av dessa! ???? Jobbigt det där med åldern. Vår kommun är bra på alla sätt förutom att vi har en gräns på 42 år, blir lite stressigt när mannen fyller det nästa år.
    Men Kina är väl ett väldigt bra val om ni vill ha snabbt barnbesked! Känns som det har gått väldigt snabbt för dom som har valt Kina.
    Jag har också högt BMI, men det har inte varit några problem varken med utredningen eller i landet. Lycka till med utredningen nu. Håller tummarna att det ska gå snabbt och smidigt för er!

  • Myra
    Juliflickan skrev 2015-09-15 07:30:58 följande:

    Det är på väg nya barnbesked från Clombia och vi hoppas så klart att vi är ett av dessa! ???? Jobbigt det där med åldern. Vår kommun är bra på alla sätt förutom att vi har en gräns på 42 år, blir lite stressigt när mannen fyller det nästa år.
    Men Kina är väl ett väldigt bra val om ni vill ha snabbt barnbesked! Känns som det har gått väldigt snabbt för dom som har valt Kina.
    Jag har också högt BMI, men det har inte varit några problem varken med utredningen eller i landet. Lycka till med utredningen nu. Håller tummarna att det ska gå snabbt och smidigt för er!


    Tack för ditt svar, Gud vad skönt att du skriver att BMI och utredningen inte varit några problem. Nu känns det bättre. Tusen tack för dom orden. Min man är över 43 och jag under så vi kan klara oss tack vara att jag inte fyllt 43 än så det kommer inte bara några problem för er heller. Medgivandet räcker i 2 år och det är det dom räknar med och att man har till 45 på sig.
Svar på tråden Kö från höst 2014