• Anonym (ts)

syskon och halvsyskon lika viktiga

Jag har alltid varit noga med att våra gemensamma barn ska känna sig lika nära sina halvsyskon som varandra.
    Jag har gjort ett riktigt bra jobb. Dom räknar alltid upp dom när de pratar om vår familj, ritar med dom på familjeteckningar osv osv. Både barnet som går i skolan och den lilla på dagis.
    Däremot känner jag inte att dom äldre känner för sina små halvsyskon i närheten lika mycket.  
    Så jag kan ibland ångra att jag gjort dom så viktiga eftersom det inte är detsamma från dom. Kanske sorgligt att det börjar märkas för den äldsta gemensamma.

Vi var alltid med på deras saker i skolan, uppvisningar mm, men de har inte varit/är detsamma.
    Nu är barnen 3, 6, 14 och 17 så att det är så just nu kan jag ju förstå, men det har har varit så några år bakåt nu.

I början kändes vi som en hel familj, men på senare år känns vi mer och mer som två familjer i en där pappa binder ihop oss.
    När vi fick vårt första gemensamma var det hon som fick oss att kännas som en hel familj, men när andra kom delades vi mer och mer. Det är pappa och dom stora och jag med dom små. Fast han är bra mot våra också. Inte så att han struntar i dom när stora är här. Så där funkar det bra.

Jag vet att det är maken som ändrat sig. Nu är det oftare han och dom stora som gör saker ihop än alla tillsammans. De åker iväg på roliga saker och vi är hemma.
    Självklart ska han göra det med. Dom behöver det och nu är de snart vuxna så jag förstår att han vill passa på. Våra små kan givetvis inte vara med på samma som dom alltid.

Jag ser ju hela familjer som har små och stora barn och de är mycket mer sammansvetsade än vi och det känns jobbigt.

Kankse då mest för att de är så olika från dom små och dom stora.

Tips på att få det bättre eller ska jag acceptera att det är som det är nu.
    Ni som varit igenom det/känner igen det. Blir det bättre igen?

Vi har vh med 14-åringen och väldigt sporadiskt med 18-åringen.

Jag vill bara att dom stora ska känna att dom små är syskon, men jag vet inte riktigt hur mycket dom bryr sig...

Vill bara tillägga att jag ALDRIG benämner i form av hel- halvsyskon, utan endast här nu för att ni ska få en klar bild på hur allt förhåller sig.
    I verkliga livet är dom syskon punkt! Alltid varit.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 21:53
    Fast du har ingen aning om vad du pratar om. Det är två jättefina tjejer. Vi har en god relation och jag är inte på dom eller tvingar på dom sina syskon. :) Så lugn!
    Dom har alltid gillat mig och var superlyckliga när första syskonet kom. Grät när dom lämnade BB. Även när minsta kom var dom så glada.
    Det här kanske är helt vanligt i styvfamiljer och tonårsbarn. Jag bara undrar.

Tack till er som ger tänkvärda tankar, råd och funderingar.

Allis, olika men samma, påven johanna och bror

Jag tror mina funderingar kom för ett halvårsen när jag insåg att vårt minsta barn inte förstod att äldsta bonusen var hennes syster. Från att hon föddes har hon varit här mycket mycket mindre. Hon blev 15 år där med allt vad det innebär. Jag har efter det lagt tid på att få lillan att förstå och nu lyckats. Vilket jag så klart är glad för. Det gjorde väldigt ont i mig när jag förstod att hon inte visste.
    Hon har varit hemma väldigt lite de sista två åren ungefär och då mest efter att lillan somnat, sen vaknat och ut med vänner.

Jag tror att när hon föddes så blev vår familj mer två delar än en som det varit hela tiden innan. Kanske inte så konstigt. Två små och två två stora, självklart att dela så. Jag förstår ju att tonåringar inte vill umgås så mycket med småbarn. Så jag förstår dom. Det handlar inte om det.

Jag tror att jag inser att bonuslivet börjar gå mot sitt slut och jag saknar tiden då vi kändes som en familj och dom stora var mindre. Stora tjejen är ju näst intill eller är väl redan utflugen och det har gått fort. Nu är nästa på G. Bara 3-4 år kvar (om ens det) innan hon slutar komma. Kanske är det där skon klämmer egentligen. Vad händer sen.

Hur har ni som avslutat bonuslivet fått det sen. Är halvsyskonen som syskon?
    Skönt att höra att det är så för dig bror.

Lilje

Det är säkert så. Det är nog bara det att barnen ses vh (med 14 åringen) och ännu mer sällan med 17-åringen.
    Dom små blir överlyckliga och har längtat massor och dom stora är inte så intresserade. (jag fattar ju det) Lite jobbigt att se bara.
    Det ÄR säkert så i kärnfamiljer också, men jag lever inte i en sådan.

• Svar på tråden syskon och halvsyskon lika viktiga
  • Lilje

Så, vad tycker du man ska hitta på som fyra barn mellan 3 och 17 alla tycker är roligt? Hade det varit gemensamma barn hade ni nog också snällt fått dela upp er om alla ska kunna ha kul.

• Anonym (ts)

Lilje

Det är säkert så. Det är nog bara det att barnen ses vh (med 14 åringen) och ännu mer sällan med 17-åringen.
    Dom små blir överlyckliga och har längtat massor och dom stora är inte så intresserade. (jag fattar ju det) Lite jobbigt att se bara.

• Påven Johanna
    Anonym (ts) skrev 2014-09-06 21:50:08 följande:

Lilje

Dom små blir överlyckliga och har längtat massor och dom stora är inte så intresserade. (jag fattar ju det) Lite jobbigt att se bara.

Du får nog inse att det är så det är, även om du inte lever i en sådan.
  • Anonym (förstår)

Hej TS, har inget bra svar men jag förstår dina funderingar. Har själv två bonusar i yngre tonåren och väntar första egna barnet med sambon. Jag kan tänka mig att vi kommer hamna i delvis samma situation och det är nog inte alltid så lätt att hantera känslomässigt. Förstår inte varför vissa här verkar så kritiska till att du vill lufta dina tankar litegrann, inte alls konstigt att man vill få någon annans perspektiv på sin situation.

Jag tror bara du kan fortsätta som du gör, försöka hitta på vissa gemensamma saker (utan tvång) och att ge förutsättningar för en syskonrelation. Ta gärna upp dina funderingar med mannen också.

Jag tror de kan få en bra relation när alla blivit lite äldre, men man kan som sagt bara ge förutsättningar, inte tvinga fram något.

Kram till dig

• Anonym (ts)

Tack Förstår.

Jag är glad att jag fått mina barn att känna att deras systrar, trots vh boende, är viktiga och att de ser upp till dom.

• Anonym (hummus)

Jag tänker att det är svårare att få "syskonkänslan" om man träffas varannan helg. Är säkert annorlunda om det hade varit så att de bodde hos er. 

Min dotter har ett halvsyskon men som varken jag eller hon räknar som sitt syskon då hon träffar honom ca 2 ggr/år, däremot när mitt och sambons barn kommer så kommer det att räknas som hennes syskon då vi lever ihop hela tiden. Hon har in princip ingen kontakt med sin biologiska pappa och hans familj.
    Under en period då hon var hos dom varannan helg så resonerade inte hon att hon hade en lillebror direkt heller. Om någon frågar henne om hon har syskon så säger hon alltid "nej".

Kan det vara lite så för er också kanske, att man inte känner sig så mycket som syskon då man inte delar en vardag ihop.

• Ess
    Anonym (ts) skrev 2014-09-06 21:50:08 följande:

Lilje

Det är ganska sällan man har så stor åldersskillnad i en kärnfamilj.

Här är det ännu större åldersskillnader. Hans tidigare barn som levt ihop är en enhet, och våra små som lever ihop är en enhet. Dom tycker det är kul att träffas och gillar varann, men den riktiga syskonsammanhållningen har dom med de som de bor ihop med.
  • Anonym (ts)

Hummus,
    då har dom lite mer syskonkänsla, för stora som små räknar att dom har tre systrar. Så det känns ju skönt. Men lite som du säger är det säkert. Dom små har ju alltid haft dom stora medans dom stora var själva några år först. Åtta år mellan minsta bonus och största gemensamma. 15 år mellan största bonus och minsta gemensamma. Sen är givetvis pratglada 3- och 6-årinagr jobbiga när man är 14 och 18.

Skönt att få lite tankar och idéer.

Ess, jag förstår verkligen att det blir så om dom inte alls bott ihop. Kul at dom gillar varandra. :)

• Helle 85

När jag var 16 började mitt liv ske allt mer utanför hemmet. När jag var 18 flyttade jag hemifrån. Min lillebror är 10 år yngre (helsyskon) å jag kan ärligt säga att vid den tiden va jag inte ett dugg intresserad av honom, tyvärr. Han älskade när jag var hemma å jag tyckte att han var pest å pina som bara klängde på mig. Men man blir äldre, nu umgås jag gärna med min lillebror å syskon kärleken har alltid funnits men nu kan man visa den. Han e nu 18 och jag 28 å vår relation blir bättre för varje år som går. Så ropa inte hej, men jag förstår din känsla.

Vi har en bonus här å sonen älskar ju när hon är här men det kan va jobbigt när hon åker till sin mamma.

• Anonym (3+1)

TS, det här är en intressant frågeställning. Jag tror att det mer har med åldersskillnaden att göra än huruvida man är hel- eller halvsyskon.

Jag har tre barn sedan tidigare (15, 17, 19) som bor med oss på heltid (träffar pappan ett par gånger om året). Nu försöker jag och min man få barn tillsammans och jag ser det som att det nya barnet blir ensambarn pga åldersskillnaden. Självklart kommer alla fyra veta att de är syskon men den syskonkänslan som mina tre äldre barn har kommer ju inte finnas där med det fjärde barnet. De tre äldre har vuxit upp tillsammans och när det var struligt hos pappan efter skilsmässan så fanns de där för varandra, de har helt enkelt svetsats ihop till en enhet som gör allt för varann. Den fjärde kommer aldrig ha en chans att komma in i den "enheten". På ett sätt skulle jag hellre ha två barn till så att de åtminstone har varandra att få syskonkänslan med men jag är gammal nog som det är och bara tanken på fem barn får mig att hyperventilera.

• Anonym (ts)

Helle 85 och 3+1

Jag valde att skaffa två gemensamma barn för att vi hade vh och vårt första kändes som ett ensambarn mest av tiden. Även för att om jag går bort har båda ett syskon att sörja mig med. Alltod velat ha 3-4 barn vilket det blivit. Min mans 2+våra 2.

Jag tänkte då inte så mycket på åldern för de äldata var ju ganska små då vårt första barn kom.

Jag inser att det ni skriver är sant. Kanske blir de tajtare igen när de små blir äldre och de stora är förbi tonåren. Eller inte, men då har alla iaf varsin syster i jämn ålder att vara med (om dom vill).

Tack alla för era tankar och åsikter.

Svar på tråden syskon och halvsyskon lika viktiga