• Darimna

Hur mycket får man tjäna/betala ut utanför skatten

Hej

Jag har tänkt länge att jag skulle kunna sälja och köpa lite hantverk och tjänster (typ hjälp med något i hemmet eller så) i liten skala. Får man göra det svart till en viss gräns och vart går gränsen i så fall?

Starta företag eller anställa någon vitt är absolut inte aktuellt då jag tänkt mig en mycket liten omsättning bara. 

Har för mig att gränsen för vad man får tjäna på hobyverksamhet går någonstan kring 12.000 men jag är lite osäker, kan blanda ihop det. Och hur är det med när man betalar någon för att göra något för en? 

• Svar på tråden Hur mycket får man tjäna/betala ut utanför skatten
  • Tonårsmamman1

Jag vet inte var gränsen går, men grundavdraget är ju cirka 20 000 tusen, så upp till det kan alla tjäna utan att betala skatt.

• Darimna
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-07 15:50:54 följande:

Jag vet inte var gränsen går, men grundavdraget är ju cirka 20 000 tusen, så upp till det kan alla tjäna utan att betala skatt.

Fast det är ju hur mycket man får tjäna i lön utan att betala skatt. Vet inte om det gäller samma för hobbyverksamhet. '

Ja har ju en lön också som går långt över 20.000kr... 
  • Darimna

Okej ibland stör jag mig på att folk ställer frågor på familjeliv som är lätt och uppenbart hur man tar reda på själv. Nu gjorde jag det själv, av ren lathet. Förlåt.

Från skatteverket:

Ersättning under 1 000 kronor

Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor

Betalar du ut mer än 999 men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter) och du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. Tillsammans med kontrolluppgiften ska du också lämna ett sammandrag av kontrolluppgiften.

Den som får ersättningen ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Det är också möjligt att komma överens med den du anlitar att du ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. I så fall ska du använda den förenklade arbetsgivardeklarationen.

Obs! Om du betalar ut ersättning på mer än 999 kronor till en god man eller förvaltare gäller samma regler som om beloppet vore 10 000 kronor eller mer. Se nedan.

Ersättning på 10 000 kronor eller mer

Om du under ett år betalar ut 10 000 kronor eller mer till en privatperson som har A-skatt måste du alltid göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. Då kan du använda en förenklad arbetsgivardeklaration. Med den kan du på ett enkelt sätt betala in avdragen skatt och arbetsgivaravgifter. Läs mer i broschyren Förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster (SKV 448). I den finns också de blanketter du behöver.

Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Hobby

Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.

Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

Svar på tråden Hur mycket får man tjäna/betala ut utanför skatten