• Juicen

Yrka skadestånd tingsrätt ?

Hej !

Blev påkörd i maj månad och skall till tingsrätten och vittna imorgon. De körde uppemot 130 på en 50 väg och jag hade väjningsplikt. Jag tittade vänster - höger - vänster för att sedan köra. Såg alltså inte alls dem ö.h.t.
    Min bil blev kvaddad och vi klarade oss precis från att stryka med.
    Har fått hem papper angående om jag yrkar skadestånd utöver vad jag fått från försäkringen.
    Jag kryssade i nej. Fick reda på i fredags att de betalade ut min självrisk till 2/3 av beloppet (5000 var självrisken på).
    Det är lite sent att komma med det beskedet på fredagen då jag skulle till tingsrätten på följande vardag (måndag-imorgon alltså).
    Jag undrar därför : kan jag yrka på de resterande 1333 kronorna som jag inte fick från försäkringen imorgon när förhandlingen pågår ? Eller måste detta kravet vara inne hos dem innan detta börjar ?

Jag fick bara 2/3 pga de ansåg att jag var skyldig till att lämna väjningsplikt men jag gjorde allt jag skulle göra för att försäkra mig att det var ok att köra. Jag anser att man inte kan utgå ifrån att folk kör i 130 för då vågar ingen jävel köra bil.

Är det för sent för mig att yrka på detta nu när vi skall dit imorgon eller kan man säga detta innan allt börjar ? Kan inte ringa dem nu på helgen. Någon som vet ?

• Svar på tråden Yrka skadestånd tingsrätt ?
  • Darimna

Du har väl en advokat, varför tar du inte den här frågan med Henne/honom?

Annars är svaret nej, det är inte för sent. Men skadestånd brukar vara i standardbelopp t ex 5000kr förett visst brott så det är nog standardbeloppet du bör yrka på och inget annat. Vet inte vad det är för belopp för påkörning dock. Fråga din advokat. eller googla skadestånd belopp

• Juicen

Tack för svar !

Nej jag har ingen advokat men de 2 som fortkörare har försvarsadvokater.

Jag ska dit imorgon och "vittna" tillsammans med de andra 2 huvudvittnena. Jag står ej åtalad och enligt de på tingsrätten är jag därför inte tilldelad en advokat

• Anonym (Dito)

Samma problem ! Någon ?

• Birgitta02
    Juicen skrev 2014-09-07 16:16:21 följande:

Tack för svar !

Jag ska dit imorgon och "vittna" tillsammans med de andra 2 huvudvittnena. Jag står ej åtalad och enligt de på tingsrätten är jag därför inte tilldelad en advokat

Inget målsägarbiträde alls?
  • Juicen

Jo jag hade ett biträde, tydligen :) men det gick att lägga fram detta innan allt började och jag fick igenom det :) de lär åka på grov vårdslöshet antagligen.

• Anonym
    Juicen skrev 2014-09-07 16:16:21 följande:

Tack för svar !

Du blir inte tilldelad någon advokat, men du behöver ett målsägarbiträde som kan dina rättigheter och när och hur du skall lämna in dina yrkanden. Det är inte meningen att du skall prata för dig själv.
Svar på tråden Yrka skadestånd tingsrätt ?