• mammatillE11

sluta med napp! kan inte komma till ro längre

Vår dotter, tre år, har precis slutat med napp. Fyra dagar har gått och det är inte någon lång tid, förväntar mig inte att det ska vara problemfritt redan. Men jag undrar lite hur det har gått för andra och om ni har några tips?:)

Hon var helt med på att vi skulle sluta med nappen, slog själv in alla napparna i ett paket som vi skickade till tomtebäbisarna. Första dagen gick rätt bra, kvällen kom och det blev lite jobbigare. Hon frågade efter nappen flera gånger och grät lite, men inget hysteriskt. Hon sa att hon ju kunde ta lillasysters napp. Försökte få henne att sova i tre timmar utan resultat. Var tillslut tvungen att amma lillasyster och slog då på en film till treåringen , hon somnade i soffan. 04.30 vaknade hon och grät lite, sa att det är jobbigt att sluta med nappen. Hon fick lite välling och somnade sen om.

Första natten gick alltså väldigt bra ändå tycker vi. Men sen... Alltså det har bara blivit värre för varje dag och natt som gått. Trodde det skulle vara tvärt om, bli lättare för varje dag/natt. Hon har haft så många utbrott och skrikit så mycket sen igår att hon är hes nu. Sömnbristen är så vidrigt jobbig för oss alla. Lillasyster väcks på nätterna och där står vi med två skrikande barn som båda helst vill vara med mamma...! Dagarna blir bara gnälligare och gnälligare efter varje natt utan sömn som går. Är totalt kaos här hemma.

Hon har väldigt svårt att slappna av och komma till ro. Hon har fått välja en gosekanin som hon sover med istället för nappen, hon har även snutte. Vi blir inte arga på henne när hon frågar efter tutten, berättar hur det ligger till och oftast berättar hon själv.

Vad ska vi göra? när vänder det? Är hon inte redo?

• Svar på tråden sluta med napp! kan inte komma till ro längre
  • Birgitta02

Jag hade nog tagit det lite försiktigare. Är hon van vid napp både dag och natt så uteslut nappen dagtid några veckor, en månad. Och SEN uteslut på natten. Det gjorde jag och det funkade kanon.

• mammatillE11
    Birgitta02 skrev 2014-09-08 12:04:20 följande:

Jag hade nog tagit det lite försiktigare. Är hon van vid napp både dag och natt så uteslut nappen dagtid några veckor, en månad. Och SEN uteslut på natten. Det gjorde jag och det funkade kanon.

Ja jag har också tänkt det nu i efterhand. Men hur blir det om vi ger tillbaka den nu?:/ är rädd att vi gör problemet större.
  • Baktakt

Vår dotter slutade nu vid 3 år och 9 månader. Vi gjorde ett försök strax efter treårsdagen, men det gick inte att få gehör för det då, så vi lade det på is tills vi hade riktigt bra argument Vi hade "grundat" med att fasa ut nappen i alla andra lägen och tog oftast ut nappen efter att hon somnat, så att hon inte skulle ha den när hon vaknat. Sen tog vi det riktiga avslutet i samband med en resa till Legoland och sa att man inte fick åka karusellerna om man hade napp.

Det gick bra tills kvällen, då det blev en del gråt, men vi tröstade så gott vi kunde, gjorde allt annat så likt den vanliga rutinen och var tacksamma för att hon var rätt slutkörd efter en heldag på Legoland.

Vi berättade för henne att vi förstod att det var jobbigt, men att det var tur att hon fått åka så många karuseller och att vi var väldigt stolta över hur duktig hon var. Fokus på vad hon kunde, inte vad hon förlorat.

Vi var iväg på alla möjliga äventyr och dottern var fullständigt slut varje kväll, så det funkade relativt problemfritt att söva henne. Någon dag senare var vi på zoo och då fick hon välja ett gosedjur i shoppen för att hon varit så duktig.

Väl hemma var det jobbigare med motivationen och det tog nog en dryg månad innan hon slutade fråga och gråta efter nappen. Vi fortsatte berätta för henne hur duktig hon var som tagit beslutet, påminde om att hon faktiskt kunde sova utan napp nu och att vi var hos henne. Ytterligare en månad senare somnar hon väldigt enkelt, men vill ha klappar och hudkontakt, istället för att vi bara ligger bredvid när hon somnar.

• Birgitta02
    mammatillE11 skrev 2014-09-08 12:15:03 följande:
    Ja jag har också tänkt det nu i efterhand. Men hur blir det om vi ger tillbaka den nu?:/ är rädd att vi gör problemet större.
    Man kan förhandla med småbarn. "Jag märker att det blev lite för mycket här. Om du vill kan du ha nappen på natten en tid, men slutar helt på dagen". När det är dags för att ta bort nappen på natten så säg att "nu tar vi bort nappen på natten. Och klarar du det skall du få något du längtat efter". Vi mutade barnen med ny cykel m stödhjul. Gick galant. Då visste dom att det kom nåt jätteskoj om de klarade att vara utan napp.

Vi skickade inga nappar till någon. Sånt har jag tyckt vara fånigt. Men det är ju jag. Funkar det för er är det ju bra.
  • mammatillE11
    Birgitta02 skrev 2014-09-08 12:33:04 följande:
    Man kan förhandla med småbarn. "Jag märker att det blev lite för mycket här. Om du vill kan du ha nappen på natten en tid, men slutar helt på dagen". När det är dags för att ta bort nappen på natten så säg att "nu tar vi bort nappen på natten. Och klarar du det skall du få något du längtat efter". Vi mutade barnen med ny cykel m stödhjul. Gick galant. Då visste dom att det kom nåt jätteskoj om de klarade att vara utan napp.

Vi skickade inga nappar till någon. Sånt har jag tyckt vara fånigt. Men det är ju jag. Funkar det för er är det ju bra.
    Vi kanske ska överväga att göra så! Ger det nån dag till.

Kanske ska tillägga att hon också har börjat på en ny förskola och då passade vi på att ta bort nappen där under vilan och det har gått bra.

Det där med att skicka iväg napparna är mest för att vi ska kunna berätta något för henne. Hon börjar fantisera och kommer på andra tankar. Men jag vet inte om det har någon betydelse egentligen;)
  • cosinus

Jag har tagit nappen för mina vid 3 år och jag har tagit det på en gång.

Provade sluta dagtid med den ena men det tyckte jag var helt värdelöst. Han blev sjuk, behövde vila på dagen, vande sig vid napp stora delar av dagen igen o s v.

Men jag har upplevt att de varit som argast där efter 3-4 dagar. Första dagen har de inte riktigt vågat bli hysteriska när nappen inte finns.

Och sömnen, den kommer tillbaka, tror det tog 3 veckor för yngsta att riktigt få till nätterna utan napp. Hon hade också svårt att kunna somna utan och framförallt att kunna somna om men det blev bättre och bättre. Vill minnas att det var iaf halvbra efter en vecka och riktigt bra igen efter tre.

• mammatillE11
    cosinus skrev 2014-09-08 12:52:55 följande:

Jag har tagit nappen för mina vid 3 år och jag har tagit det på en gång.

Provade sluta dagtid med den ena men det tyckte jag var helt värdelöst. Han blev sjuk, behövde vila på dagen, vande sig vid napp stora delar av dagen igen o s v.

Men jag har upplevt att de varit som argast där efter 3-4 dagar. Första dagen har de inte riktigt vågat bli hysteriska när nappen inte finns.

Och sömnen, den kommer tillbaka, tror det tog 3 veckor för yngsta att riktigt få till nätterna utan napp. Hon hade också svårt att kunna somna utan och framförallt att kunna somna om men det blev bättre och bättre. Vill minnas att det var iaf halvbra efter en vecka och riktigt bra igen efter tre.

Ja jag är lite rädd för att om vi ger tillbaka den så kommer man sakta in i samma sönder igen. Att hon går oh hämtar den själv på dagen och har den mer och mer. Idag är ju dag fyra och den värsta dagen hittills:/

Du ger mig hopp!;) just nu känns det som att sömnen aldrig kommer tillbaka!
  • katastrofplantagen

Min dotter fick sluta med napp dagtid först. Efter några v även kväll men hon sov dåligt så hon har den på natten nu. Ser ingen anledning att stressa det.

• mammatillE11

Nu håller jag tummarna!

Hon somnade på en gång ikväll, drack vällingen och sen sov hon. Hoppas det vänder nu och att det inte bara var för att hon är såå trött efter helgens mindre sömnfyllda nätter

• Birgitta02
    mammatillE11 skrev 2014-09-08 20:59:54 följande:

Nu håller jag tummarna!

Hon somnade på en gång ikväll, drack vällingen och sen sov hon. Hoppas det vänder nu och att det inte bara var för att hon är såå trött efter helgens mindre sömnfyllda nätter

Lycka till!
  • kiriaki

Jaa.. dum fraga kanske men varfor inte lata dom ha kvar napparna tills dom ar redo for att sluta? Nar jag var 3 ar sa kom jag och mamma overens om att nar jag fyllde 4 ar da var det slut med nappen... slutade med att jag fick angest, grinade och skrek att jag inte ville fylla ar. Jag minns an idag hur jakla hemskt det var. Till slut fick min mamma lova att jag kunde behalla nappen sa att jag skulle sluta ha angest.. Jag beholl nappen (en gul), anvande den nastan aldrig men sov alltid med den under kudden i sakert tva ar till. Har en son som ar valdigt fast vid sina nappar (dock bara 16 manader) men aldrig att jag tar bort den innan han ar redo sjalv.

• tulip79

Sonen var nästan 3 år när han slutade med nappen i aug. Han tog med sig en till leksaksaffären o velade lite innan han bytte den mot en sopbil. Han saknade nappen vid lunchvilan o har frågat efter nappen en gång sedan dess. Men han är fullt medveten att han har en sopbil istället för napp. Innan han gav bort nappen hade han den mycket, både dagtid o på natten. Så vi tyckte det verkade bra att bara sluta tvärt. Och på honom fungerade det bra. Är tacksam över att han inte bryr sig om lillasysters nappar.

• Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Svar på tråden sluta med napp! kan inte komma till ro längre