• Randig

Vad gäller om jag och barn är sjuka samtidigt?

Hej!

Jag har kollat på Försäkringskassan men blir inte klokare på det ändå.

Jag gick hem idag från jobbet för att jag kände mig dålig, har tagit tempen och har 37.8, så inte jätte hög feber men är sjukt trött och seg. Vi hämtade sonen på förskolan och han har vart gnällig hela dagen sa personalen, jag tog tempen på han hemma och han hade också feber, 38.5.

Så vi ska stanna hemma imorgon, men är det VAB vi har eller kör jag på min vanliga sjukdag? Jag hade ju min karensdag idag så om jag är hemma imorgon får jag ju ersättning, men om jag kör VAB så är det väl karensdag imorgon?

Får jag vara hemma med barn om jag är sjuk eller måste det vara VAB?

• Svar på tråden Vad gäller om jag och barn är sjuka samtidigt?
  • Jill 79

I dessa fall gör jag alltid vab. Både för karensdagen men även för att jag vet att om det bara är jag som är sjuk brukar jag försöka kravla mig iväg ändå för mina arbetskamraters skull.

• Jill 79

Ok. Du hade redan haft karensdag. Då hade jag ändå vabat för jag har alltid jobbat åt företag med dålig ekonomi och vill spara set som går åt dem.

• Anonym (Hmmm)

Om du är sjuk kan någon annan ta VAB för att ta hand om barnet.

Nu vet jag inte riktigt vad du sagt på jobbet eller så, men om du orkar ta hand om barnet hade jag nog valt att enbart anmäla VAB och vara hemma för att ta hand om barnet. Jag tror inte det är okej enligt försäkringskassan att vara hemma från jobb och samtidigt ta hand om barn, då anser de att man är så pigg så man kan jobba.

• Anonym (abc)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-09-10 18:54:37 följande:

Jag tror inte det är okej enligt försäkringskassan att vara hemma från jobb och samtidigt ta hand om barn, då anser de att man är så pigg så man kan jobba.

Det där låter ju helgalet! Om det faktiskt stämmer, ja då tycker jag synd om er i Sverige. Bor inte i Sverige själv, så jag känner inte till ert system alls.

Det finns många jobb som är betydligt mera påfrestande än att ta hand om ett (1) febrigt barn. Personal på dagis ska ta hand om 20 friska barn t.ex. Eller en hjärnkirurg. Jag vill väldigt gärna att kirurgens kroppstemperatur är under 37 grader om det är min hjärna som det ska opereras i.
  • Alexi

Fk bryr sig inte om vad man gör när arbetsgivaren betalar sjuklön, dvs de14 första dagarna för anställda.

• modsey
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-09-10 18:54:37 följande:

Om du är sjuk kan någon annan ta VAB för att ta hand om barnet.

Nu vet jag inte riktigt vad du sagt på jobbet eller så, men om du orkar ta hand om barnet hade jag nog valt att enbart anmäla VAB och vara hemma för att ta hand om barnet. Jag tror inte det är okej enligt försäkringskassan att vara hemma från jobb och samtidigt ta hand om barn, då anser de att man är så pigg så man kan jobba.

nejdå det får man. vara sjuk samtigt som man tar vab, stor skillnad för de flesta att gå halvkrasslig till sitt jobb och utföra mer eller mindre avancerade uppgifter mot att ligga o sofan med sitt barn o kika på en fil.

TS, jag hade lite den situation  förra veckan men resonerade som så att jag troligtvis tagit en alvedon och ändå gått till jobbet och i alla fall gjort det viktigaste och sen flexat hem.
    Nu blev barnet sjukt så då var vi hemma och jag tog vab.
  • mammalovis

VAB har ingen karens.

Vad du tar beror väl på hur sjuk du är. Om man som förälder är för sjuk att ta hand om sitt barn ska du ju rimligen kunna vara sjukskriven och den andra föräldern vabba. Som tur är, så är man ju sällan så utslagen att man inte fixar att ta hand om barnet.

Till förskolan anmäls ju barnet som sjukt, oavsett om du vabbar eller är sjukskriven vid bådas sjukdom.

Svar på tråden Vad gäller om jag och barn är sjuka samtidigt?