• Erfdgt

Tips på kalas för 8-åriga flickor?

Vår dotter fyller 8år i vinter. December. Det brukar vara kallt ute då, men inte speciellt mycket snö. Att vara utomhus är alltså inte något toppenalternativ.

Hon vill bjuda in alla flickor i klassen, så det är ca 10-15 barn då.

Vi bor dessvärre väldigt litet och ryms inte hemma. Vi bor inte heller så till att vi kan hyra någon kvarterslokal eller liknande.

Vad kan man hitta på?

Jag vet att jag är ute i god tid, men med en hel del födelsedagar och annat under hösten och början av vintern, lucia, jul och allt som händer i december, så vill jag försöka planera så gott jag kan i god tid.

• Svar på tråden Tips på kalas för 8-åriga flickor?
  • Erfdgt
    Tow2Mater skrev 2014-09-15 03:38:49 följande:

Min 6-åring hade rullskridskokalas - försöker googla men kan inte hitta nåt sånt i Sverige överhuvudtaget?

Oh, det lät kul :) Nej, tror dessvärre något sånt blir svårt att hitta. Här i stan finns det inte. Det finns laserspel och inomhuspaintball, men det är ju dottern inte alls intresserad av :P hehe
  • Flisan79

Går det inte att hyra fritids lokaler eller tex skolans matsal/aula? Vi har vid ett tillfälle lånat dagis. Kostade 500 kr. Dock med kravet att alla på avdelningen var bjudna.

• Duckan

Har ni parkleker i er stad? De brukar hyra ut sin lokal för barnkalas.

• KarinIngrid

Vet ju inte var ni bor, men där jag bor kan man ha badkalas i simhallen.
    Då ungarna simmar, leker, badar och de har massa badleksaker i bassängen. Så har de nåt ätbart och balloonger såklart.

• Erfdgt

Matsalen går att hyra, men är lite onödigt dyr och stor för så få barn. Gympasalen går också att hyra och det är några barn som haft kalas där, men då blir det mest att barnen springer runt runt i två timmar och vår dotter orkar tyvärr inte med det.

Simhallen går kanske hyra, men då blir det efter stängningstid och det blir lite väl sent tyckte vi. Alltså efter middagstid. Plus samma sak där, dottern orkar inte med det så jättebra, speciellt inte när det blir så sent.

Det är därför både hon och vi är lite tveksamma till leklandet. Det hade ju varit praktiskt. Men hon orkar sällan leka så väldigt länge och tycker det känns lite tråkigt att vara den som behöver åka hem först från sitt eget kalas :P

Men, vi ska nog hinna komma på något :) Tack för alla bra förslag!

• Erfdgt

Vi har pratat lite om att hyra en hotellsvit. Vi har en rabattkupong som vi fick i samband med att vi bodde där på vår bröllopsnatt. Den sviten har sovrum, vardagsrum och badrum. Det vardagsrummet är större än det vi har hemma och badrummet har bubbelpool. Då skulle dom kunna bubbla och se film, vilket är lämpliga aktiviteter för att vår dotter ska orka.

Så kan jag och dottern sova där och äta hotellfrukost dagen efter :)

Men jag vet inte.. Skulle det bli jättekonstigt? Kostar ju inte mer än leklandet.

• Alexi

Rätt konstigt med hotell.

Men kan ni inte ha värst biokalaset hemma. Gå lite all in på det temat. Så gör det inget att ni bor litet då de bara ska se på film osv.

• Erfdgt

Alla föräldrarna vet ju dock varför vi snabbflyttade och bor i den här pyttelilla skokartongen, så jag tänker att dom kanske förstår att vi inte ryms hemma. Och om man kan hyra lekland, fritids, matsalar, simhallar osv, tänker jag att varför inte kunna hyra ett vardagsrum?

Alla barnen ryms inte i vårat vardagsrum. Vi har en 3-sits soffa och 3 köksstolar som kanske får plats så dom kan se tvn.. Men det är alla sittplatser som finns tyvärr. Känns inte så skoj att dom ska behöva klämma ihop sig och sitta på varandra :P

• Erfdgt

Eller så hoppar vi över kalas i år och hoppas att vi flyttat till nästa år och kör på igen då.

Vi får se...

• Flisan79

Kan ni inte göra bara ett miniparty? Typ bjuda in de 2-4 närmsta vännerna?

• Erfdgt
    Flisan79 skrev 2014-09-15 16:23:23 följande:

Kan ni inte göra bara ett miniparty? Typ bjuda in de 2-4 närmsta vännerna?

Vår dotter skulle inte kunna välja. Hon umgås med så många och har ingen sådär bästis. Det var ett stort steg att dra gränsen vid enbart flickorna.
Svar på tråden Tips på kalas för 8-åriga flickor?