• Elliot0300

Separera från sambo/försörjningsplikt?

Hejsan!

Jag vill separera från min sambo. Inga barn involverade!

Vi äger en bostadsrätt tillsammans 50/50 samt ett topplån inbakat i detta för renvoering som vi gjort.

Min sambo har ingen inkomst, varken soc eller a-kassa. Noll, zero, inget!
    Jag försörjer honom helt på min lön alltså.

frågan är:

-Hur länge är jag försörjningskyldig för honom? Förstår att jag inte har någon rätt att kasta ut honom från lägenheten.

- Eftersom han inte har någon inkomst, "får" jag lägenheten? (Får köpa ut honom såklart!)

- Kan banken neka mig lån för att köpa ut honom om lägenheten kan värderas högre än i dagsläget?

Något annat man ska ha koll på?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Separera från sambo/försörjningsplikt?
  • jenny99

Banken värderar lägenheten och du köper ut han.Jag tror det brukar gå till så.Jag hoppas du får bättre svar på dina frågor,de var intressanta.

• Kjell2

Du har ingen försörjningsplikt mot honom.
    Du kan inte tvinga honom att betala räkninar som ni båda ansvara för
    Banken kan säga nej till ett utökat lån för dig
    Om ni inte kan komma överrens om vem som ska ha bostaden får domstolen avgöra. Efter det kan den som får den kasta ut den andra.

Mycket är vunnet om ni kan komma överrens kring detta.

• Anonym (?)

varför jobbar han inte?

• Aumeå

Jag hade samma problem som du,fast min partner hade jobb men vägrade betala.Jag gjorde så här... Tog kontakt med min pbm på nordea,hon berättade att jag var tvungen att betala fast vi var två om lånet,,, Jag: då låter jag lånet förfalla och kronofogden får driva in beloppet av oss båda,så jobbar dom...
    Blir uppringd av Nordeas jurist han berättar så här.... betala du så ser vi vilket konto som betalt in,vid försäljning jämkar vi ut det du betalt in mer än din ex,
    Vid försäljning fick jag ett högre belopp än mitt X dom räknade bort allt jag betalt från hennes vinst.
    Ring och be om bodelning så får du ett avslut från ditt X,där efter prova som jag gjorde,sluta handla hem,du har ingen försörjningsplikt att ta hänsyn till.

• Aumeå

Sedan boendet, skriv med mäklaren att tillträdesdagen för ny köpare är efter 1 månad efter köp,får ditt ex oxå att skriva under mäklaravtalet, när du ansöker om bodelning så får du ett bekräftat avtal att samboförhållandet är avslutat, när mäklaren hittat köpare så får säljaren välja vem som får köpa boendet och du väljer dig själv och bor kvar och ditt ex måste flytta efter 1 månad som ni skrev med mäklaren, boendet är inte köpt för gemensamt bruk då. bodelaren delar ni kostnaden för vara sig han har råd eller inte,men det kostar ett mäklar arvode som ni båda delar på.

Svar på tråden Separera från sambo/försörjningsplikt?