• Anonym (Orolig)

flytta utan medgivande, hjälp

Vad kan hända om jag flyttar med barnet utan medgivande?
    Barnet är runt halvåret. andra föräldern är borta mycket. Sport, jobb, intressen. Barnet har ingen kontakt med den sidan av släkten pga ointresse. Andra föräldern har ett barn över 10 år som aldrig är här.

Vad kan vara särskilda omständigheter?

Hinner barnet rota sig under en utredning (om dagsvila via Skatteverket) och får bo kvar på nya orten (mer än 10 mil bort). Det är till min hemort med ett tryggt nät

Andra föräldern har vid några tillfällen under alkoholens påverkan slitet i mig och dunkat mig i väggen samt tagit polisgrepp eller vad jag ska kalla det och slängt iväg mig. Har foton från ett tillfälle med tydliga grepp på armarna. Dock innan barnet föddes.

Vill inte ha åsikter. Erfarenhet eller fakta.

• Svar på tråden flytta utan medgivande, hjälp
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2014-09-15 15:47:46 följande:

Vad kan hända om jag flyttar med barnet utan medgivande?
    Barnet är runt halvåret. andra föräldern är borta mycket. Sport, jobb, intressen. Barnet har ingen kontakt med den sidan av släkten pga ointresse. Andra föräldern har ett barn över 10 år som aldrig är här.

Vad kan vara särskilda omständigheter?

Hinner barnet rota sig under en utredning (om dagsvila via Skatteverket) och får bo kvar på nya orten (mer än 10 mil bort). Det är till min hemort med ett tryggt nät

Andra föräldern har vid några tillfällen under alkoholens påverkan slitet i mig och dunkat mig i väggen samt tagit polisgrepp eller vad jag ska kalla det och slängt iväg mig. Har foton från ett tillfälle med tydliga grepp på armarna. Dock innan barnet föddes.

Vill inte ha åsikter. Erfarenhet eller fakta.

Vad som kan hända är att den kvarvarande föräldern snabbt stämmer till tingsrätten och får ett interremistiskt beslut om mycket umgänge eller boende. Om detta sköts finns det en sannolikhet att boendet blir kvar när huvudförhandlingen sker om ett år eller så.

Finns en dom eller polisutredning på misshandelen? Om inte så är några foton inte mycket värt.

Om det inte är bråttom kan en idé vara att försöka dra detta några vändor i familjerätten först. Om inte annat för att bygga upp lite dokumentation som kan vara bra att ha sen.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2014-09-15 15:54:16 följande:
    Vad som kan hända är att den kvarvarande föräldern snabbt stämmer till tingsrätten och får ett interremistiskt beslut om mycket umgänge eller boende. Om detta sköts finns det en sannolikhet att boendet blir kvar när huvudförhandlingen sker om ett år eller så.

Finns en dom eller polisutredning på misshandelen? Om inte så är några foton inte mycket värt.

Om det inte är bråttom kan en idé vara att försöka dra detta några vändor i familjerätten först. Om inte annat för att bygga upp lite dokumentation som kan vara bra att ha sen.
    Jag har hört att familjerätten alltid vill ha det så jämställt så det är kört att ta hjälp av dom..? Nu råkar jag vara kvinna och andra föräldern en man.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2014-09-15 16:02:13 följande:

Jag har hört att familjerätten alltid vill ha det så jämställt så det är kört att ta hjälp av dom..? Nu råkar jag vara kvinna och andra föräldern en man.

Du har nog hört fel. Sen kan familjerätten inte besluta, endast medla, förklara och få er att acceptera en lösning. För beslut krävs domstol.

Men är pappan inte extremt olämplig kommer han vid en domstolsprövning med största sannolikhet få någon form av umgänge.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2014-09-15 16:42:49 följande:
    Du har nog hört fel. Sen kan familjerätten inte besluta, endast medla, förklara och få er att acceptera en lösning. För beslut krävs domstol.

Men är pappan inte extremt olämplig kommer han vid en domstolsprövning med största sannolikhet få någon form av umgänge.
    Umgänge vill jag de ska ha!! Givetvis. Det är bostadsorten som det är fel på så att säga. Han motsätter sig flytt trots att de bara ses 10-30 min vardagar fre kväll och en sv helgdagarna. Då bor vi ändå ihop.
  • Tow2Mater
    Anonym (Orolig) skrev 2014-09-15 17:18:04 följande:
    Umgänge vill jag de ska ha!! Givetvis. Det är bostadsorten som det är fel på så att säga. Han motsätter sig flytt trots att de bara ses 10-30 min vardagar fre kväll och en sv helgdagarna. Då bor vi ändå ihop.
    Har du foreslagit att han tar foräldraledigheten och du jobbar?

Hur tror du han ska kunna ha mera umgänge om han dessutom måste åka 2 x 10 mil varje gång? Dagligt umgänge eller umgänge ofta, om än kort, anses vara bättre än enstaka längre umgängen for mindre barn. 

Hur planerar du underlätta umgängena for dem om du flyttar barnet?
  • Anonym (Orolig)
    Tow2Mater skrev 2014-09-15 18:03:34 följande:
    Har du foreslagit att han tar foräldraledigheten och du jobbar?

Hur tror du han ska kunna ha mera umgänge om han dessutom måste åka 2 x 10 mil varje gång? Dagligt umgänge eller umgänge ofta, om än kort, anses vara bättre än enstaka längre umgängen for mindre barn. 

Hur planerar du underlätta umgängena for dem om du flyttar barnet?
    Detta kommer ju inte fortsätta när vi inte längre bor ihop.

Det kommer ju bli såhär:

Antingen bor jag här mer lägenhet men bara är här när han ska ha umgänge. Eller på annan ort och gör detsamma.
  • Kjell2
    Ett alternativ kanske skulle vara att du flyttar en kort bit i steg ett. Ser till att det blir ett reglerat umgänge och en färdig separation. Därefter tar du steg två och flyttar långt bort.

Försök ta stöd av familjerätten nu i början.
  • Snutten6

Vill du ha bråk och stämningar, flytta utan medgivande.

Den ointresserad parten vaknar först vid liv när du tar barnet ifrån den frånvarande.
    Denna person har aldrig märkt att umgänget är dåligt eller konstigt, denna person trivs med livet.
    Nu tar du bort barnet och då blir det ett JÄVLA liv på personen i fråga.

Om personer hade varit mer förutseende innan barn sätts till värden hade detta problem redan varit fixat med avtal och handlingar.

Skyll dig själv, du kommer att få bo kvar tills barnet blir myndig !

• Anonym (Orolig)
    Snutten6 skrev 2014-09-28 15:09:17 följande:

Vill du ha bråk och stämningar, flytta utan medgivande.

Den ointresserad parten vaknar först vid liv när du tar barnet ifrån den frånvarande.
    Denna person har aldrig märkt att umgänget är dåligt eller konstigt, denna person trivs med livet.
    Nu tar du bort barnet och då blir det ett JÄVLA liv på personen i fråga.

Om personer hade varit mer förutseende innan barn sätts till värden hade detta problem redan varit fixat med avtal och handlingar.

Skyll dig själv, du kommer att få bo kvar tills barnet blir myndig !

Stackars dig. Du måste vara en otroligt osäker och olycklig människa. Lycka till med ditt liv
  • Snutten6
    Anonym (Orolig) skrev 2014-09-28 15:21:27 följande:
    Stackars dig. Du måste vara en otroligt osäker och olycklig människa. Lycka till med ditt liv
    Egen erfarenhet.
    Innan jag gifte mig och vi fick barn kom vi överens om hur det skulle ske ifall ngn av oss vill skiljas.

Allt för barnens bästa.
    Pappan fick vårdnaden och mamman umgänge i mån av pappans tyckande att barnen hade behov av att träffa mamman.

Enkelt effektivt och bra för barnen.
  • Anonym (IQ)
    Så argumentet om att han är våldsam gäller inte alltså? För du vill väl inte flytta med barnet för att pappan är våldsam och sen skicka dit barnet för umgängen?

Har du tänkt åka emellan för att lämna barnen på umgängen? Eller tänkte du att pappan ska fixa den biten också?
  • Snutten6
    Anonym (IQ) skrev 2014-09-28 15:40:25 följande:
    Så argumentet om att han är våldsam gäller inte alltså? För du vill väl inte flytta med barnet för att pappan är våldsam och sen skicka dit barnet för umgängen?

Har du tänkt åka emellan för att lämna barnen på umgängen? Eller tänkte du att pappan ska fixa den biten också?
    Våldsamheter MÅSTE vara dokumenterat av såväl Polis som sjukhus.
    Döms personen för div våldsamma aktiviteter är det inte nog alla gånger att mista vårdnaden eller umgängesrätten.

Barnens behov av båda föräldrarna är så viktigt !!
Svar på tråden flytta utan medgivande, hjälp