• Jamilia

Hur lång morgonrutin under vardagarna?

Hej!
    Finns säkert gamla trådar i detta ämne men har sökt och hittar inga som ger svar tycker jag...

Hur som helst, min fråga blir kort och gott:
    Från det att ert/era barn vaknar på morgonen, tills det att ni lämnar bostaden, hur lång tid har gått?

Upplever att våra egna morgonrutiner håller på att spåra ur, behöver lite nytt perspektiv fr andra att jämföra med!

• Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?
  • Kira2

Har en på 1 en på snart 3 och en på 4, tar 40

minuter ungefär. Går upp 7,45 åker ca 8,25. Dom äter frukost hemma! Jag är själv med dom på morgonen.

• Doodelidoo

Barnen är 7 och 9 år. De blir väckta ca 6:45 och går till skolan vid 7:30. Jag går upp ca 30-45 minuter innan jag väcker dem för att duscha och klä på mig och förbereda frukost.

• Calanthe

Jag har två barn på 3 och 4 år.

Är det en morgon jag behöver vara iväg tidigt så ser det ut såhär:
    06:00 klockan ringer
    Jag gör mig då i ordning, duschar, klär mig, sätter på kaffe
    06:25 väcker barnen
    Den minsta kommer upp på en gång, hon klär sig och jag borstar håret och fixar  henne.
    06:35 väcker den äldsta igen som troligen grymtar något om att hon sover
    06:40-45 har fått upp den äldsta och fixar henne i ordning.
    Dricker mitt kaffe lite någonstans däremellan allt
    06:50 borsta tänder och packa väskor
    06:55-07:00 Går ut genom dörren till förskolan.

En latmorgon
    07:00 går upp
    Duschar och klär mig
    07:15 väcker barnen, minstingen kommer upp på en gång, hon hjälper till med frukost och dukar fram.
    07:30-40 väcker den äldsta igen
    äter frukost i lugn och ro
    08:00-10
    borstar tänder, klär på, fixar håret
    Blir det lite tid över efter det så tittar barnen en stund på barnprogram och sen går vi hemifrån ca 8:30

• molly50

Kl 6.30 brukar klockan ringa här. Då går jag upp och börjar göra mig klar på toan samtidigt som jag väcker den äldste,som är 7 år, så han får börja klä på sig.
    Sedan ger jag honom frukost och förbereder hans skolväska så allt är klart.
    Sedan brukar den minsta på 3 år vakna av sig självt och vill ha frukost.
    Då brukar jag klä på henne och ge henne frukost och förbereda hennes frukost.
    Vi brukar komma hemifrån runt kl 8.15-8.20 ungefär och de börjar kl 8.30 på skolan resp. förskolan.
    Att det tar tid för oss beror till stor del på att barnen kan ta lång tid på sig när de ska äta.
    Därav att jag går upp i tid så att framförallt sonen inte kommer försent till skolan.
    Är maken hemma så brukar även han hjälpa till och så tar vi en varsin av barnen.
    Då brukar det gå lite fortare.

Mattias och Hannah.
  • ShaYa

06:00 Vakna
    06:10 frukost (barnen)
    (medans dom äter fixar jag i ordning deras väskor samt plockar fram kläder)
    06:30 frukost klar = borsta tänder och tvätta ansikte/händer etc
    06:45 Klä på sig, samt lägga sin frukt i väskan
    07:00 (fri lek för barnen) jag gör en kopp te och dubbel kollar kalandern
    07:20 jag fixar och klär mig
    07:40 På med skor och ytterkläder
    07:50 måste vara ute genom dörren 
    08:05 Bussen går

(ibland går vare steg snabbare då blir det helt enkelt mer fri lek, skulle det ta längre tid, så blir min kopp te i en take-away mugg istl)

Varje dag är olik den andra men detta är vad vi utgår ifrån och funkar bra för oss. 

• Badfantasten

Klockan ringer 06:30 och vi vuxna och två döttrar på 7 och 8 år går ut genom dörren 35 min senare. Kläder läggs fram på kvällen och väskor är packade!

Frukost äts på fritids.

• vampyria2

Vi äter alltid frukost tillsammans och barnen går upp en timme innan vi ska åka jag en kvart innan dem, ingen av oss fungerar under stress så den timmen gör att vi alltid har en trevlig morgon och slipper bli osams eller så, helt klart värt att alltid se till att ha gott om tid tycker jag

• MxMeNow

Kläder lägger vi fram innan vi lägger oss.

7:00 ringer klocka.

Barnen klär sig medan jag plockar fram frukost.

Som äter och jag packar frukt och mackor.

Tänder borstas, ansikten tvättas, hår fixas

7:45 packar vi in oss i bilen.

8:00 skolan börjar.

Systemet fungerar för oss.

• gullan83

börjar ja som nu kl 7,30 så vaknar barnen halv 7 vi lämnar bostaden senast 7. sedan lämnar ja barnen och dom får frukost där.. eftersom ja är timvikarie som har ja inga fasta tider. men äter dom frukost hemma och stora skall bara till skolan så kan det ta upp tull en timma innan vi är klara. men visst känns det som ja stressar ihjäl mig ibland för komma i tid. 

• gullan83

kanske skall tillägga att jag lägger fram barnens och mina kläder kvällen innan. ja går upp 30 min innan ja väcker barnen så ja kan duscha och sedan bara klär ja på mig och barnen sedan går vi typ. nu när jag lämnar dom kl 7 . ja duschar alltid på morgonen om ja hinner. någon dag har de skitit sig då får ja hoppa över det. 

• Elwan
    Jamilia skrev 2014-09-15 21:40:23 följande:

Hej!
    Finns säkert gamla trådar i detta ämne men har sökt och hittar inga som ger svar tycker jag...

Hur som helst, min fråga blir kort och gott:
    Från det att ert/era barn vaknar på morgonen, tills det att ni lämnar bostaden, hur lång tid har gått?

Upplever att våra egna morgonrutiner håller på att spåra ur, behöver lite nytt perspektiv fr andra att jämföra med!

Från att klockan ringar till att jag gått ut så klär jag på mig, slänger på lite mascara och går ut. Frukost äter jag efter någon timma eller två. Så...10 minuter.
  • Jamilia

Återigen, tack för alla svar!!!

Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?