• Jamilia

Hur lång morgonrutin under vardagarna?

Hej!
    Finns säkert gamla trådar i detta ämne men har sökt och hittar inga som ger svar tycker jag...

Hur som helst, min fråga blir kort och gott:
    Från det att ert/era barn vaknar på morgonen, tills det att ni lämnar bostaden, hur lång tid har gått?

Upplever att våra egna morgonrutiner håller på att spåra ur, behöver lite nytt perspektiv fr andra att jämföra med!

• Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?
  • Hedebris

Väckarklockan ringer 6.15. Jag och mina två minsta går 6.45 senast ut ur dörren.

Min man och äldsta ringer klockan 05.30 och 06.00 går de ut från dörren

• mammalovis

Klockan ringer 6.00 och jag går och tänder och drar upp rullgardinen i 3.5-åringens rum, så hon får morna sig medan jag duschar.

Sedan går jag in i sovrummet och tänder taklampan så 15-månaderstösen får vakna till medan jag klär på mig.

Sambons klocka ringer beroende på vart han ska, men typ 6.30 om han åker strax efter 7 då han bara ska i kläderna och gå på toa typ.

Båda barnen vaknar runt 6.20-6.30 och lillan lyfts ur sängen. Ibland går hon och väcker pappan, ibland äter hon en halv macka. 3-åringen väljer pålägg och äter 2 mackor innan hon skickas för hand- och muntvätt. Under tiden (tömmer och) fyller jag diskmaskinen och plockar undan.
    Sedan får den stora klä på sig. För att underlätta har hon fått välja kläder dagen före som ligger i en korg i hallen så hon inte behöver springa in på sitt rum och ta världens tid på sig att välja och leka. Hallen ligger mellan kök och toa där allt händer.

Sedan tar jag eller sambon och tvättar den lilla och byter till rena kläder. Allas tänder och hår borstas. Sedan hjälps vi åt att klä på barnen och försöker vara färdiga till 7.10 för att promenera till förskolan där de äter frukost. 3-åringen äter i normala fall 3 mackor hemma och får då plats med den sista på förskolan. Hon är den som i vanliga fall kliver ur sängen och oftast säger "frukost, mamma" det första hon gör på morgonen.

Om sambon är själv med barnen så får de ingen frukost hemma då han inte är frukostmänniska ...

Det ska bli spännande att se hur det går när jag och barnen ska vara själva i fyra dagar från och med torsdag. Jag började jobba måndag-fredag i onsdags så vi har inte hunnit bli så varma i kläderna ännu. Risken är nog att vi kan behöva 10-15 minuter extra ...

• Lattjo

Jag väcker dottern 5.50. Vi går hemifrån 35 minuter senare klockan 6.25. För oss är det snabba puckar som gäller, jag har märkt att det funkar bäst för henne. Hon är 4.

• fluu

Beror ju på när ungen vaknar... :P Har en som vaknar tidigt! Hon börjar också dagis lite senare alla dagar utom en. Så dagen hon börjar tidigt kan se ut isch så här:

Vaknar kanske 6.00. Vi går upp, byter blöja, klär på ungen och vaknar till lite. Frukost på det och sedan lek(om jag är levande :P) eller DVD-tittande(om jag lever:P). Tandborstning, hårborstning och på med ytterkläderna och ut genom dörren runt 7.20. På dagis 07.30.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Ska vi iväg en morgon räknar jag alltid med att vi behöver minst en timme på oss. Varken jag eller dotra fixar stress.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jill 79

Klockan 5.45 kliver jag och sambon upp, klär på oss och borstar tänderna. Fem minuter senare brer brer killenfrukostmackor till alla och plockar fram våra madlådor. Samtidigt tar jag upp det lite större förskolebarnet, hjälper till med påklädning och tandborstning sen gör jag om samma med den lilla. Sen på med skor och jackor och lastning i bilen 6.10./6.15. Så ca en halvtimme för oss vuxna och tjugo minuter för barnen.

• Vinterankan

Det beror på om barnen lämnas före eller efter frukost. Om de äter frukost hemma så ca 75-90 minuter med bolibompatid och välja kläder och liknande. Om de inte äter frukost så ca 20-30 minuter. Då är det upp, klä på, borsta tänderna och åka. Den minsta behöver hjälp med kläderna och den stora är så morgontrött att hon också behöver hjälp om hon inte får vakna långsamt så påklädningen tar en del tid.

• mmamma

Vi gillar att ta det lugnt på morgonen. Klockan ringer 06.00 och vi går hemifrån 07.20. Då hinner vi äta frukost, kolla på barnprogram, packa, klä på oss och fixa oss! Oftast duschar jag också.

• Rocket Mania
    Jamilia skrev 2014-09-15 21:58:20 följande:

En följdfråga: Någon som upplevt att FÖR mkt tid blir negativt, att barnet då börjar leka och dona och har svårt att bryta upp och gå när det är dags?

Absolut. Min man fick aldrig mornarna att gå ihop. Han gick upp tidigare och tidigare men barnen kom senare och senare till skola/förskola. Jag sa att ju mer tid barnen har att fladdra iväg på desto svårare blir det att samla ihop allt.

Nu har jag 3 barn som börjar vid 3 olika tider. 
    11-åringen börjar kl 8 och väcks kl 07. Han går upp, tar på kläder, äter frukost, borstar tänder osv och är på väg ut genom dörren kl 7.30
    9-åringen väcker jag kl 7.30 och han kör samma procedur som 11-åringen innan han knallar ut genom dörren vid 8.10
    6-åringen väcks 8.20 och vi går till skolan vid 8.50
  • Lönnsirap

Tycker att trixet är att räkna bakifrån.

Har gjort det enda sedan dagistiden. Dvs.

Då började jag 8....
    behövde åka 7.50....
    promenad från dagis... 7.40...
    lämning absolut senast....7.30....
    (uppgav hämtningstid till 7.15. Här fanns alltså morgonens marginal...)  var målet  ha kommit halva promenaden...7.05
    att vara i hallen/klä på sig... 6.55
    klä på sig + tänder (efter frukost för att slippa byta... om spill) 6.45
    Frukost 6.30
    Väckning 6.25
    Min egen väckarklocka, 6.00 + 1 snooze

Idag.
    kliv upp och var påklädd innan 7 och du får spela mindcraft.
    7- ät ordentlig frukost.
    Packa skolväska
    7.45 Avsluta mindcraft
    Borsta tänder
    7.50 Gå... eller 7.55 Spring

Så rutinerna är totalt förändrade... Men principen att ha hålltider är kvar.
    För mycket tid är inte bra... inte heller för lite.
    Att göra nått roligt/mysigt på morgonen är guld värt... Då vill ju barnet upp.
    MEN man måste ha ett bra sätt att bryta.
    Att kunna Bolibompatablån och veta vilket program man hinner se och vilket inte är en förutsättning.

Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?