• Anonym (TS)

nästa vecka ska jag berätta att jag vill separera.

Jag har sådan ångest! Min sambo är en bra man. Han förtjänar att dela sitt liv med någon som älskar honom helt och fullt för precis den han är. Jag gör inte det.

Nästa vecka ska jag ta mod till mig och säga till honom att jag funderar på separation. Fy, fan han kommer bli helt knäckt! Hans hjärta kommer att krossas och det är mitt fel. Vi har levt ihop i 11 år och har två små barn. Han säger att han älskar mig jättemycket och vill leva resten av livet med mig, jag känner bara panik när jag tänker på framtiden.

Usch jag känner mig som en usel person som inte bara kan vara nöjd med det jag har. Jag önskar såå att jag bara kunde bli kär i honom igen men nu har försökt i så många år.

Fy vad jobbigt det här är!

• Svar på tråden nästa vecka ska jag berätta att jag vill separera.
  • Anonym (Brutalt lämnad)

Den första tiden hade vi  2 2 3, den som hade helgen fick 3 dagar. Nu har vi varannan vecka, först bytte vi på söndagar hemma hos mig. Jag bor kvar och han vill inte att jag besöker honom (fråga mig inte varför). Nu byter vi på måndagar på förskolan. På mitt initiativ, jag ville få en mer sammanhållen helg, hinna med att göra något med barnen på söndagar, han strulade  mycket med tiderna också.
    På barnen har jag inte märkt någon skillnad på dag.

Min äldsta är 12 år och i den åldern blir det för hattigt med kortare intervaller, barnen har fått en tightare relation och har varandra alltid.

Det yngsta barnet gråter ut, ställer öppet frågor om mig och pappan, medans äldsta håller mycket inom sig så henne får jag fråga om läget samt vara receptiv. Bland annat är det svårare för henne med varannan vecka liv med logistik, vänner sköta skola, komma ihåg gymnastikkläder. Jag har köpt fler uppsättningar som fastnat hos pappan som hon inte får ta med sig till honom. Ni vet det där BLÄ med separation.

• Anonym (TS)

Det har nu gått tre veckor sedan jag släppte bomben för min sambo. Sedan dess lever vi i ett vakuum, en pausad tillvaro. Vi delar lägenhet och ansvar för barnen men stämningen är spänd och obekväm.

Han vill inte, jag vill. Men jag velar också.

Skulden och sorgen är så tung att bära, snudd på omöjlig. Så jag stänger av och drar mig undan och han tycker att jag är kall och okänslig.

Jag vill så gärna göra detta på ett schysst och smärtfritt sätt. Men hur fan gör man slut med någon utan att såra?! Det går ju inte!

Och barnen. Barnen! Kommer det här att fucka upp allt för dom? De blir skilsmässobarn, det sista vi ville!

Min sambo (eller blivande ex eller hur fan man nu säger) hittade den här tråden på natten efter att jag meddelat mitt önskemål om separation. Ni kan ju gissa hur han tog det.

Fy fan vad tungt allt är nu! Vill bara spola fram livet ett år.

• Anonym (Brutalt lämnad)

Vad jobbigt det låter, eller jag vet, för mig har det gått ett halvår sedan min man lämnade mig.
    Hämtade för mi vecka med barnen börjar idag. Förskolan berättade att min dotter varit ledsen och att hon behövt tröst och att sitt i knä. Det var drop in fika idag, jag var den enda separerade föräldern där, det var jobbigt. Bor  ett medelklass område där alla är familj. 

För oss har det gått ett halvår, barnen kommer att komma in i det men det är viktigt att de får vara ledsna att vi inte bara försöker göra dem glada så fort de uttrycker något.

Nu när det är årstidsväxling tycker jag det är jobbigt, trots att jag blivit lämnad, trots att min man varit avvisande och känslokall sedan han flyttade ut saknar jag honom, som vän och att ha en familj. Saknar livet med barn. Jag har inte behov av 14 dagars egentid i månaden för alltid. Jag är 35 år, helt fel ålder att bli lämnad, hade han väntat i 5-10 år hade fler varit i skilsmässa, fler runt om mig varit singlar och haft tid med mig på barnfria veckor. De flesta i min ålder har familj, vill stanna i familjen eller vill bli gravida och leva familjeliv, det vill ju jag också. Kanske hittar jag någon ny att dela livet med, jag hoppas på det i alla fall. För jag är inte den här ensamma typen. Även om jag överlever.

Funderar på om jag ska köpa ett skruttigt hus att renovera, starta ett företag eller satsa på karriären. Bara göra något riktigt vettigt av den här perioden, som man sedan kan peka tillbaka på;

Liksom det gick inte bra med familj och en jobbig skilsmässa men jag lyckades med det här. Jag kommer aldrig få upprättelse av min man så jag måste ge mig själv upprättelse.

Vad är det som känns jobbigast, vart är din sorg, jag som lämnad är ju i sorg. Min man sa att han mådde dåligt 14 dagar innan han sa att han ville skiljas, sedan har han mått bra, festat mycket. Det är intressant att höra från ditt perspektiv.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Brutalt lämnad) skrev 2014-10-13 20:42:25 följande:

Vad jobbigt det låter, eller jag vet, för mig har det gått ett halvår sedan min man lämnade mig.
    Hämtade för mi vecka med barnen börjar idag. Förskolan berättade att min dotter varit ledsen och att hon behövt tröst och att sitt i knä. Det var drop in fika idag, jag var den enda separerade föräldern där, det var jobbigt. Bor  ett medelklass område där alla är familj. 

För oss har det gått ett halvår, barnen kommer att komma in i det men det är viktigt att de får vara ledsna att vi inte bara försöker göra dem glada så fort de uttrycker något.

Nu när det är årstidsväxling tycker jag det är jobbigt, trots att jag blivit lämnad, trots att min man varit avvisande och känslokall sedan han flyttade ut saknar jag honom, som vän och att ha en familj. Saknar livet med barn. Jag har inte behov av 14 dagars egentid i månaden för alltid. Jag är 35 år, helt fel ålder att bli lämnad, hade han väntat i 5-10 år hade fler varit i skilsmässa, fler runt om mig varit singlar och haft tid med mig på barnfria veckor. De flesta i min ålder har familj, vill stanna i familjen eller vill bli gravida och leva familjeliv, det vill ju jag också. Kanske hittar jag någon ny att dela livet med, jag hoppas på det i alla fall. För jag är inte den här ensamma typen. Även om jag överlever.

Funderar på om jag ska köpa ett skruttigt hus att renovera, starta ett företag eller satsa på karriären. Bara göra något riktigt vettigt av den här perioden, som man sedan kan peka tillbaka på;

Liksom det gick inte bra med familj och en jobbig skilsmässa men jag lyckades med det här. Jag kommer aldrig få upprättelse av min man så jag måste ge mig själv upprättelse.

Vad är det som känns jobbigast, vart är din sorg, jag som lämnad är ju i sorg. Min man sa att han mådde dåligt 14 dagar innan han sa att han ville skiljas, sedan har han mått bra, festat mycket. Det är intressant att höra från ditt perspektiv.

Jag blev lämnad när jag var 42, och tyvärr måste jag meddela att det inte var lättare, trots att jag var några år äldre än dig... vi bodde också i ett litet villasamhälle där ingen, eller väldigt få var separerade. Kommer aldrig att glömma första skolavslutningen när alla skulle fika på medhavd filt och där satt det mamma, pappa, barn och barn på alla filtar utom min där det bara satt mamma, barn och barn... Ryser fortfarande vid den känslan som jag lätt kan framkalla :( jag fick som de flesta nöja mig med att flytta från fina villan i fina kvarteret till en lägenhet. Det höll på att döda mig totalt... bodde i lägenhet cirka 1,5 år och köpte sedan ett litet hus - det bästa jag gjort! Bygger och fixar och grejar och älskar min trädgård. Livet går trots allt vidare...
  • Anonym (totallylost)
    Anonym (TS) skrev 2014-10-13 19:58:28 följande:

Det har nu gått tre veckor sedan jag släppte bomben för min sambo. Sedan dess lever vi i ett vakuum, en pausad tillvaro. Vi delar lägenhet och ansvar för barnen men stämningen är spänd och obekväm.

Han vill inte, jag vill. Men jag velar också.

Skulden och sorgen är så tung att bära, snudd på omöjlig. Så jag stänger av och drar mig undan och han tycker att jag är kall och okänslig.

Jag vill så gärna göra detta på ett schysst och smärtfritt sätt. Men hur fan gör man slut med någon utan att såra?! Det går ju inte!

Och barnen. Barnen! Kommer det här att fucka upp allt för dom? De blir skilsmässobarn, det sista vi ville!

Min sambo (eller blivande ex eller hur fan man nu säger) hittade den här tråden på natten efter att jag meddelat mitt önskemål om separation. Ni kan ju gissa hur han tog det.

Fy fan vad tungt allt är nu! Vill bara spola fram livet ett år.

Glöm inte att den värsta perioden är just nu! Och just nu så står du ju ut. Sen kommer det säkert att bli jobbigt när man ska bygga upp ett nytt liv på egen hand, men det kommer att kännas bättre. Det går trots allt inte att leva i en relation som saknar den viktigaste beståndsdelen (tycker jag, även om andra tycker på annat sätt).

Själv velade jag i fyra års tid, och nu har även jag till slut bestämt mig för att bryta upp. Jag hoppas att mina barn ska få känna hur det är att växa upp i hem fullt med kärlek, så har det inte varit hittills. Och frågan är då vad som fuckar upp dem mest. Att ni lever ihop utan att lära sig kärlek, eller tvärtom. Jag tror på tvärtom. 
  • Anonym (aj!)
    Ja, eller så så kan det ha varit kärleksfullt med barnen men att gräset alltid är grönare... Tristessen tar över och man drömmer sig bort vilket inte är konstigt alls men "singellivet" med barn blir ganska snart en rutinmässig vardag där det och det skall göras och barnen kan tyvärr komma i andrahand. 
    Svårt detta.
  • manmanne

Ingen sympati från mig. Vidrigt att skaffa barn och bara sticka innan barnen är hyffsat gamla. Helt utan anledning också. Fy fan!

• Jultrauma
    manmanne skrev 2014-10-15 15:17:28 följande:

Ingen sympati från mig. Vidrigt att skaffa barn och bara sticka innan barnen är hyffsat gamla. Helt utan anledning också. Fy fan!

Om anledningen är att man inte längre älskar varandra utan är olycklig(a), då ska man inte vara kvar i äktenskapet. Barnen har det bättre med lyckliga föräldrar var för sig än olyckliga tillsammans...
  • manmanne
    Jultrauma skrev 2014-10-15 15:36:26 följande:
    Om anledningen är att man inte längre älskar varandra utan är olycklig(a), då ska man inte vara kvar i äktenskapet. Barnen har det bättre med lyckliga föräldrar var för sig än olyckliga tillsammans...
    Trams! Lyckan måste man jobba för.

Uppenbarligen älskar TS inte sina barn...

• Anonym (totallylost)
    manmanne skrev 2014-10-15 15:49:02 följande:
    Trams! Lyckan måste man jobba för.

Uppenbarligen älskar TS inte sina barn...
    Gå och lägg dig istället för att kasta skit på andra här inne. Jag antar att du vet att det du just skrev är något bland det mest kränkande man kan säga. Varför?
  • manmanne
    Anonym (totallylost) skrev 2014-10-15 16:45:43 följande:
    Gå och lägg dig istället för att kasta skit på andra här inne. Jag antar att du vet att det du just skrev är något bland det mest kränkande man kan säga. Varför?
    Vad tror du att TS man känner? och hur tror du TS barn kommer att må?
    Ett förhållande har årstider. Efter vinter kommer våren igen. Otroligt egoistiskt att förvänta sig ett konstant förälskelse-rus livet ut. Biologiskt sett brukar ett rus vara ca 9 månader. TS planerar tydligen sina lycko-rus i stil med plan-ekonomin på 5 år.

Info: Barn behöver sina föräldrar i mer än fem år!
  • Anonym (Ska oxå lämna)
    manmanne skrev 2014-10-15 17:04:25 följande:
    Ett förhållande har årstider. Efter vinter kommer våren igen. Otroligt egoistiskt att förvänta sig ett konstant förälskelse-rus livet ut. Biologiskt sett brukar ett rus vara ca 9 månader. TS planerar tydligen sina lycko-rus i stil med plan-ekonomin på 5 år.

Gå o lägg dig !!!

Har du inget vettigt att komma med så kan du vara tyst o lämna tråden
  • Jultrauma
    manmanne skrev 2014-10-15 17:04:25 följande:

Så du menar att TS ska ge upp sin egen lycka, "offra" sig, att det skulle bli bättre för TS man och barn? Det är inte så enkelt.. Dessutom handlar det om känslorna för mannen, inte för barnen. Man kan inte "bestämma" fram känslor, ibland finns de bara inte där längre. Att sedan barnen behöver sina föräldrar i mer än 5 år.. Ja du, framgår det någonstans att barnen skulle förlora endera förälder som följd av en separation, eller kan det rent av vara så att det kommer in ett par nya "bonusföräldrar" i konstellationen vilket kanske till och med blir bättre för barnen - två lyckliga biologiska föräldrar med tillhörande bonusföräldrar? Kanske dessa bonusföräldrar också har barn, vilket ger bonussyskon? Var inte så förbannat inskränkt i din trånga världsbild.. Vi lever inte på 1800-talet längre. Vad har du varit med om som gett dig denna snäva definition av vad som är rätt och fel?
  • Anonym (Samma sits)

Anonym TS , jag befinner mig i samma situation, hur gick det sen?

Svar på tråden nästa vecka ska jag berätta att jag vill separera.