• Karin78

Vad äter ert barn till frukost?

Vad äter ert barn till frukost?
    ålder?

• Svar på tråden Vad äter ert barn till frukost?
  • Kristallklart

Mitt barn fyller fyra år nu i vinter. Barnets frukostar kan bestå av:

Ett halvt glas mjölk, samt mellan 1-2 smörgåsar med (oftast) bara smör på (ibland kan man lägga på en skinka).
    Smörgåsarna är allt från limpa till tunnbrud, och fullkornsbröd.

En stor skål med mjölk och flingor (typ Special K), eller puffar (typ Havrekuddar).

Ibland blir det en banan och en smörgås.

• gladtjeej

Sonen är 2,5 år och äter en halv portion gröt med lite sylt och mjölk. Hårdmacka, oftast paltbröd. Ibland vill han ha pålägg, oftast leverpastej. Ibland ägg, beror på hur mycket han äter av de andra. Dricker alltid vatten.

På lördagen brukar han få oboy också, lyxa till det lite.

• vampyria2

Min son som snart är sju år äter filmjölk med flingor   Ibland en knäckemacka och en kopp the.

• Oscarsmamma84

16 mån. Knäckebröd med smör o havrefras. Till det dricker han proviva. Han äe riktigt svår med maten men han älskar knäckebröd.

• cosinus

Mina skolbarn (6, 8 och 10 år) har precis övergått till att käka mannagrynsgröt till frukost varje dag.

Med tanke på att de har haft väldigt svårt att få i sig något alls på morgonen tycker jag det är toppen även om jag väl eg kan tänka mig nyttigare grötsorter. Men jag blandar iaf 50/50 med gramhamsgryn så det blir lite fibrer i gröten.

Den stora nackdelen är att det tar 10 min att koka eländet vilket jag eg inte är så sugen att stå och pilla med på morgonen. Men men, vad gör man inte :)

• Pie de limon

Mjölk, K-special och lite honung alternativt hemgjort  lingonsylt eller äppelmos. Ibland All-Bran eller Weetabix istf K-Special.

Ibland smörgås och mjölk.

På helger ngt extra typ amerikanska pannkakor med fruktsallad och lönnsirap eller macka m stekt ägg och HP-sauce.

De gillar även gröt, havregryn eller mannagryn blandat m grahamsgryn. Vi brukar ta rivet äpple, kanel och lite socker på.

4 och 8 år.

• fluu

Hon fyller tre år i januari och äter oftast naturell havreyoggi med kanel på, någon frukt, macka med prickig korv och en liten skvätt te.
    Någon gång juice eller nyponsoppa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Dotter 7 år

Helg mannagrynsgröt

Vardag antingen havregrynsgröt eller fil och müsli.

Son 10 år

Två smörgåsar med smör och oboy.

• fluu
    Kravmärkt skrev 2014-09-29 11:01:00 följande:
    Vår tjej får också leverpastejsmacka och lite Mild Yogurt med vaniljsmak.

Är det någon som bakar eget bröd som har tips på nyttiga recept?
    Bakar allt vårt bröd. Min melodi är att blanda precis allt så smakar det alltid olika. Smaksätter ofta med kanel, citronskal, torkade lingon/tranbär eller kardemumma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • metervara

Sök på "nattjäst frukostbröd" på google. Jättebra recept och minimalt med jobb på morgonen eftersom brödet jäser i kylen över natten.

Min äldsta äter havrekuddar med naturell yoghurt/mjölk till frukost. Om det är slut så äter hon en macka med smör och skinka.

Minstingen äter havregröt eller dricker välling.

• Mellanmjölkens land

3,5åringen varierar sig rätt mycket.

11månaders äter grekisk yoghurt med havregryn/osötad müsli iblandat. Ibland osötade frukostringar (jag äter müsli, ringar och mjölk).

• Studentpappa

Gröt, bröd, ägg eller yoghurt, allt beroende på vad hon är sugen på och hur mycket tid som finns. Oftast äter hon minst två av de fyra olika alternativen.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • tulip79

3-åringen äter lite olika. Ibland en grov smörgås, ibland 2. Ibland en tallrik fil o ibland bara en banan eller ingenting alls. Vi äter dock mellis ca 2,5 tim efter frukosten så det brukar inte vara nåt problem för honom att hoppa över frukost nån gång ibland.

Dottern på snart 9 mån brukar äta en smörgås.

• LillLouise84

Våran ettåring äter en halv portion havregrynsgröt med hemgjord äppelmos som innehåller minimalt med socker. Ett glas mjölk och en brödbit.

• Fru Stjärnfall

Snart två år: En flaska välling

Snart 6 år: ett polarbröd med smör och ost, vatten till, eller en kopp välling.

• minerva123

Vår snart 2-åring (21 mån för att vara exakt) äter en portion gröt med lite fruktpure, ibland plommon beroende på vad magen behöver. Ibland tar han dessutom en liten macka med leverpastej eller mjölkfritt smör med små gurkbitar på sidan om. Dricker bara vatten till alla måltider, men ska snart få testa havremjölken igen.

• tomsfru

snart 2 år (22 mån) o har vägrat morgonvälling sedan ett år, så äter en vuxenportion med mannagrynsgröt endast med äppelmos (alltså inte kanel, socker eller mjölk) ibland en halv macka med ost och mjölk till i glas på helgerna som lyx, på vardagarna dricker hon vatten till måltider. hon får smaka färskpressad juice o mjölk mellan måltider

Svar på tråden Vad äter ert barn till frukost?