• Anonym (?)

Flytta ihop - hur göra med rum?

Jag har träffat en man som jag dejtat i tre år och nu har vi bestämt att flytta ihop - eller rättare sagt så ska jag och min 3,5-åriga son flytta in i pojkvännens hus.
    Pojkvännen har två barn sedan innan; en pojke på tio år och en flicka på nio år. Hans barn bor hos honom varannan vecka. Mitt barn bor med mig på heltid.

I nuläget så har hans barn ett varsitt rum, pojkvännen har ett sovrum (som är kombinerat arbetsrum då han arbetar mycket hemifrån och behöver ha ett kontor), samt ett mindre vardagsrum.

Nu har vi kommit till det läget att vi ska få in alla barn och ge alla ett eget utrymme - att alla ska känna sig hemma och välkomna.
    Hur fördelar vi rummen på bästa sätt? Vilka barn får dela och vilket barn ska få ett eget rum?

• Svar på tråden Flytta ihop - hur göra med rum?
  • Bebelle
    Anonym (Moa) skrev 2014-09-23 11:38:43 följande:
    Alltså vad lever ni i för familjer egentligen? Min man har flyttat ihop med mig in i en villa (som tidigare var bara min) där jag och mina barn bodde. När hans barn flyttade hit fick mina barn dela rum och hans barn dela rum. Det blev i princip slagsmål om vem som skulle få dela med vem för alla ville dela med alla! Barnen älskar varann som syskon och ser absolut ingen "uppoffring/trauma" att nu få dela rum till skillnad från innan när dom hade egna. De har inte flyttat "till vårt hem" utan vi har flyttat ihop i ett GEMENSAMT hem! Och ja, mina barn är varannan vecka hos sin pappa där de alltid har fått dela rum med varann och detta fungerar hur bra som helst, har aldrig varit konflikter eller samarbetsproblem och barnen är hur harmoniska som helst. Vad har ni för misslyckade familjekonstellationer där styvsyskonen avskyr varann, vaktar om mitt och ditt som rabiata hökar och där det alltid är sååå synd om varannan veckas-barn att det ska dutteluttas och curlas hela vägen in i pensionen för dom? Jisses. Så ts och hennes barn ska på nåder "flytta in" som gäster i hemmet och det ska då akta sig för att ta någon som helst plats för då satan kommer mannens barn att göra revolt av hat och en separation är oundviklig. Ge hennes unge en skrubb under trappan som i harry potter vetja, så han riktigt förstår att han alltid kommer vara lite mindre värd i de andras hem som han nu får låna några kvadratmeter av. Och ts, ja helst ska hon tacksamt huka lite i bakgrundens skuggor och be om ursäkt för sin existens..

Ni har misslyckats helt enkelt. Tragiskt.
    Håller med! Men jag tror att folk gillar att hitta problem och ha det jobbigt!
  • Bebelle
    Lilje skrev 2014-09-23 13:25:41 följande:

Hur gamla är dina barn, Moa? Om dom slåss borde du nog kolla över din uppfostran igen.

Jag tror nog att du förstod att hon inte menade att det slogs på riktigt.
  • Anonym (Moa)
    Lilje skrev 2014-09-23 13:25:41 följande:

Hur gamla är dina barn, Moa? Om dom slåss borde du nog kolla över din uppfostran igen.

Jag hoppas du gör dig dum med flit.
  • Anonym (prio)
    Anonym (?) skrev 2014-09-21 15:29:53 följande:
    Det vi vuxna bestämt är att två av barnen SKA dela rum, ett barn kommer att få ett eget rum.
    Anonym (?) skrev 2014-09-21 15:56:30 följande:

När vi flyttar dit så ska inte TRE personer behöva tränga ihop sig för att två rum ska stå tomma.
    Det är vi vuxna rörande överens om.

Och här har vi den springande punkten, ni går efter vad ni vuxna tycker och tänker och bestämmer, annars är väl det mest vanliga att de vuxna brukar sova i vardagsrummet och barnen få egna rum

eftersom det 'bara' är 4 år (vilket är en otroligt lång tid när man är liten) så borde det inte vara några problem för dig och din man, eller sätter ni er egen bekvämlighet före era barns?

ett helt annat hus före de 4 åren där alla har sin egen vrå vare sig de är vuxna eller barn eller de vuxna som sover i vardagsrummet de 4 åren är nog det bästa, varför ska barn alltid ställas mot barn när de vuxna kan lösa det så får de vuxna bestämma om dom har lust att ha det så i 4 år eller kortare/längre tid
  • Lilje
    Anonym (Moa) skrev 2014-09-24 03:09:21 följande:
    Jag hoppas du gör dig dum med flit.
    Och inget svar fick man på frågan om ålder...
  • Nixe
    Anonym (prio) skrev 2014-09-24 04:56:59 följande:

Och här har vi den springande punkten, ni går efter vad ni vuxna tycker och tänker och bestämmer, annars är väl det mest vanliga att de vuxna brukar sova i vardagsrummet och barnen få egna rum

eftersom det 'bara' är 4 år (vilket är en otroligt lång tid när man är liten) så borde det inte vara några problem för dig och din man, eller sätter ni er egen bekvämlighet före era barns?

ett helt annat hus före de 4 åren där alla har sin egen vrå vare sig de är vuxna eller barn eller de vuxna som sover i vardagsrummet de 4 åren är nog det bästa, varför ska barn alltid ställas mot barn när de vuxna kan lösa det så får de vuxna bestämma om dom har lust att ha det så i 4 år eller kortare/längre tid

Biologiska syskon får ofta också dela rum trots att deras familjer är intakta kärnfamiljer. Är dessa barn också svårt plågade menar du? Själv led jag inte nämnvärt och skulle aldrig önska att mina föräldrar sovit i vardagsrummet för vår skull.
  • Påven Johanna
    Nixe skrev 2014-09-24 07:55:40 följande:
    Biologiska syskon får ofta också dela rum trots att deras familjer är intakta kärnfamiljer. Är dessa barn också svårt plågade menar du? Själv led jag inte nämnvärt och skulle aldrig önska att mina föräldrar sovit i vardagsrummet för vår skull.
    Det kan de i och för sig vara, men det finns också de som inte är det och som trivs med att dela rum. Skillnaden på att biologiska syskon på 9 och 10 år och som delar rum och på det här fallet är att de biologiska syskonen har känt varandra i nio år. Här är det inte så.

Det är inte utan att man önskar att människor som resonerar som du gör plötsligt fick finna sig i att svärmor flyttade in. "Vi är ju familj nu!"
  • Anonym (prio)
    då får vi vara överens om att vara oense för jag anser at tskaffar man barn ska man se till att alla i hemmet får sin egen vrå, har hela och rena kläder, och mat i magen, trygghet, grundläggande saker

eller menar du att du hade fått det sämre på något sätt om du haft ett eget rum? då hade du ju kunnat välja själv, du har ju växt upp som du gjorde och haft bra erfarenheter av det men självklart är du medveten att det är långt ifrån alla som har samma bra erfarenheter som du, och att tussa ihop barn som inte växt up tillsammans eller har något annat gemensamt än att deras föräldrar har fått ihop det.. det är som att tvinga någon att dela rum/hus med svärmor och svärfar, ibland går det bra men väldigt ofta funkar det inte alls och få människor hade valt att ha de så frivilligt
  • Nixe
    Anonym (prio) skrev 2014-09-24 14:41:46 följande:

då får vi vara överens om att vara oense för jag anser at tskaffar man barn ska man se till att alla i hemmet får sin egen vrå, har hela och rena kläder, och mat i magen, trygghet, grundläggande saker

eller menar du att du hade fått det sämre på något sätt om du haft ett eget rum? då hade du ju kunnat välja själv, du har ju växt upp som du gjorde och haft bra erfarenheter av det men självklart är du medveten att det är långt ifrån alla som har samma bra erfarenheter som du, och att tussa ihop barn som inte växt up tillsammans eller har något annat gemensamt än att deras föräldrar har fått ihop det.. det är som att tvinga någon att dela rum/hus med svärmor och svärfar, ibland går det bra men väldigt ofta funkar det inte alls och få människor hade valt att ha de så frivilligt

Fast du gör ju samma ska nu, antar att den stora majoriteten lider av att dela rum. Jag och min syrra är som bästa vänner och har verkligen aldrig mått dåligt av att dela run. Vi visste att ekonomin inte tillät ett större boende och det var aldrig ngt vi ens grubblade över. Att ha "rätt till sin egen vrå" är inte alls samma sak som att alla måste ha ett eget sovrum. Tycker det är lite sorgligt att andras syskonrelationer verkar vara så mycket frostigare än mina. Och sen antar du att svärmor och svärfar ska vara pesten eller? Har bott hos mina i ett halvår och det är som ett par extraföräldrar, inga problem. I ts kan jag inte heller utläsa att mannens barn ogillar ts eller hennes barn och att de är emot ihopflyttandet, det bara antar ni andra. Och det känns lite ledsamt, att ni har närmare till att tänka att folk avskyr varann än att de faktiskt gillar varann. Men visst, klart man ska vara överrens om att man inte är överrens. Känner mig oerhört tacksam som bara har fina familjerelationer.
  • Anonym (prio)
    Nixe skrev 2014-09-24 15:00:24 följande:
    Fast du gör ju samma ska nu, antar att den stora majoriteten lider av att dela rum. Jag och min syrra är som bästa vänner och har verkligen aldrig mått dåligt av att dela run. Vi visste att ekonomin inte tillät ett större boende och det var aldrig ngt vi ens grubblade över. Att ha "rätt till sin egen vrå" är inte alls samma sak som att alla måste ha ett eget sovrum. Tycker det är lite sorgligt att andras syskonrelationer verkar vara så mycket frostigare än mina. Och sen antar du att svärmor och svärfar ska vara pesten eller? Har bott hos mina i ett halvår och det är som ett par extraföräldrar, inga problem. I ts kan jag inte heller utläsa att mannens barn ogillar ts eller hennes barn och att de är emot ihopflyttandet, det bara antar ni andra. Och det känns lite ledsamt, att ni har närmare till att tänka att folk avskyr varann än att de faktiskt gillar varann. Men visst, klart man ska vara överrens om att man inte är överrens. Känner mig oerhört tacksam som bara har fina familjerelationer.
    men ser du verkligen inte skillnaden mellan att dela rum med sin sin syrra som man ser som sin bästa vän och at ttussas ihop med faktiskt okända barn som du inte har växt upp med eller har någon koppling till?

jag och mina syskon har en alldeles utmärkt relation fast vi har haft egna rum, det hidnrade nämligen inte oss från att hänga i varandras rum men ville man vara ifred så kunde man stänga dörren till sitt eget rum

fina familjerelationer får man dessutom om man låter alla i hushållet få ta plats, att ge alla respekt och kärlek, genom att visa vänlighet osv osv,  det har absolutinget med att dela rum eller inte men jag utgår självklart från att det inte var det du menade för det hade ju varit rent löjleväckande att påstå att man bara får gosa familjerelationer genom att dela rum

hur hade du nu som vuxen själv gillat att tvingas att dela rum med någon du inte känner?

• Anonym (prio)
    Påven Johanna skrev 2014-09-24 08:18:44 följande:
    Det är inte utan att man önskar att människor som resonerar som du gör plötsligt fick finna sig i att svärmor flyttade in. "Vi är ju familj nu!"
    och gärna dela rum också som pricken över i:et Flört
  • Nixe
    Anonym (prio) skrev 2014-09-24 15:35:51 följande:

men ser du verkligen inte skillnaden mellan att dela rum med sin sin syrra som man ser som sin bästa vän och at ttussas ihop med faktiskt okända barn som du inte har växt upp med eller har någon koppling till?

jag och mina syskon har en alldeles utmärkt relation fast vi har haft egna rum, det hidnrade nämligen inte oss från att hänga i varandras rum men ville man vara ifred så kunde man stänga dörren till sitt eget rum

fina familjerelationer får man dessutom om man låter alla i hushållet få ta plats, att ge alla respekt och kärlek, genom att visa vänlighet osv osv,  det har absolutinget med att dela rum eller inte men jag utgår självklart från att det inte var det du menade för det hade ju varit rent löjleväckande att påstå att man bara får gosa familjerelationer genom att dela rum

hur hade du nu som vuxen själv gillat att tvingas att dela rum med någon du inte känner?

Jag har en bonusbror som är mitt syskon lika mkt som min biologiska syster. Jag håller fast vid att jag tycker att det är tragiskt att ni i första hand antar att styvbarn alltid avskyr varann. Och vadå "någon jag inte känner"? Jag har svårt att tro att ts barn introduceras inför mannens barn för allra första gången i livet när de flyttar in.

Är det så ni gör när ni skaffar nya familjer? Flyttar ihop innan barnen känner varann och kommer överrens? Jag fattar förmodligen inte det tänket eftersom jag aldrig haft sååna föräldrar som inte sett till så att alla barn lär känna varann ordentligt. Trist att det tydligen finns i stor utsträckning. Jag bli också lite full i skratt av att flera här tar upp "svärmor" dom dennultimata djävulen att behöva dela rum med. Kan bara beklaga om ni avskyr era svärmödrar kollektivt men det gör då inte jag. Är alla familjer utom vår och våra

Vänners verkligen så här trasiga och hatiska?
  • Nixe
    Anonym (prio) skrev 2014-09-24 15:35:51 följande:

Och att du på riktigt tror att jag menar att man får sina relationer av att "tvungnas samman utan att visa respekt osv" talar ju bara mer för hur sorglig din syn på familjen är. Jag och min syster hade garanterat varit precis lika nära om vi inte delat rum just för att vi är uppfostrade i en kärleksfull familj så ingenstans har jag sagt att det är en absolut förutsättning. Du däremot antar att det ör en absolut förutsättning för hat och motsättningar. Gud så sorgligt.
  • Nixe
    Påven Johanna skrev 2014-09-24 08:18:44 följande:

Det kan de i och för sig vara, men det finns också de som inte är det och som trivs med att dela rum. Skillnaden på att biologiska syskon på 9 och 10 år och som delar rum och på det här fallet är att de biologiska syskonen har känt varandra i nio år. Här är det inte så.

Jag kan bara beklaga att du inte har en fin relation till din svärmor. Själv har jag delar hem, semestrar, rum och sommarstuga med min svärfamilj i många långa år. Har aldrig varit minsta problem. Men som sagt, jag inser av denna tråd att jag ör en av fåtal lyckligt lottade som har en familj som älskar varann utan förbehåll. Jag kan inte annat än tycks synd om alla övriga.
  • Påven Johanna
    Nixe skrev 2014-09-24 15:57:35 följande:
    Jag kan bara beklaga att du inte har en fin relation till din svärmor. Själv har jag delar hem, semestrar, rum och sommarstuga med min svärfamilj i många långa år. Har aldrig varit minsta problem. Men som sagt, jag inser av denna tråd att jag ör en av fåtal lyckligt lottade som har en familj som älskar varann utan förbehåll. Jag kan inte annat än tycks synd om alla övriga.
    Det har jag. Men många har inte det, och inte sällan är det samma människor som inte har några problem alls med att skåpa in ungar i samma rum under devisen att de är familj nu. Själv skulle de inte vilja dela rum med svärmor. Och lustigt nog ser de sig ofta heller inte som familj med de barn som de önskar fösa undan mer än det gynnar dem själva att göra det. 
  • Anonym (prio)
    Påven Johanna skrev 2014-09-24 17:46:03 följande:
    Det har jag. Men många har inte det, och inte sällan är det samma människor som inte har några problem alls med att skåpa in ungar i samma rum under devisen att de är familj nu. Själv skulle de inte vilja dela rum med svärmor. Och lustigt nog ser de sig ofta heller inte som familj med de barn som de önskar fösa undan mer än det gynnar dem själva att göra det. 
    du har så rätt

det är lite bekälmmande att det finns folk som tycks utgå att det som gäller för dom själva alltid ska gälla andra också utanh änsyn till deras tankar och känslor och hur dom upplever situationer

lite som 'hur kan det finnas hemlösa eller sjuka för jag ju har en jättefin villa och är frisk som en nötkärna'
    man saknar alltså förståelse och empati för andra
  • Anonym (prio)
    Nixe skrev 2014-09-24 15:52:53 följande:
    Jag har en bonusbror som är mitt syskon lika mkt som min biologiska syster. Jag håller fast vid att jag tycker att det är tragiskt att ni i första hand antar att styvbarn alltid avskyr varann. Och vadå "någon jag inte känner"? Jag har svårt att tro att ts barn introduceras inför mannens barn för allra första gången i livet när de flyttar in.

Är det så ni gör när ni skaffar nya familjer? Flyttar ihop innan barnen känner varann och kommer överrens? Jag fattar förmodligen inte det tänket eftersom jag aldrig haft sååna föräldrar som inte sett till så att alla barn lär känna varann ordentligt. Trist att det tydligen finns i stor utsträckning. Jag bli också lite full i skratt av att flera här tar upp "svärmor" dom dennultimata djävulen att behöva dela rum med. Kan bara beklaga om ni avskyr era svärmödrar kollektivt men det gör då inte jag. Är alla familjer utom vår och våra

Vänners verkligen så här trasiga och hatiska?
    men nu fortsätter du att utgå från dig ochlägger det på andra
    tror du alla människor är och känner som du? ta ett steg in i verkligheten

jag har både hel och halvsyskon men alltid sett båda som syskon, kan inte säga med säkerhet att jag gjort det om ett barn som jag tvingats att dela rum med om jag var typ 12 och som jag ine kände, på vilket sätt är man då syskon bara för att ens föräldrar blivit ihop? man kan inte tvinga fram känslor och bör inte det heller, visst kan man bli vän och ja kanske även komma varandra närma men man få rju inget val? och återigen dom fallen där det inte fungerar och barn mår riktigt dåligt? räknas inte dom för att just du har haft det så underbart?

som jag sa hade jag även eget rum, men har ett jättebra förhållande med mina syskon, tycker du jag ska utgå från min situation då och lägga den på dig?
    nej, alla är individuella och det är bra j*vla förmätet om du ursäktar mig att tro att alla ska tycka som en själv och ha samma åsikter och erfarenheter och om man inte har det så har man inte upplevt riktig familjekänsla och kärlek

• Anonym (*** 2)
    Jag hatade att dela rum
    Fast det kan ju förstås bero på att mina syskon var o är ena jävla sjuka ligister.
Svar på tråden Flytta ihop - hur göra med rum?