• faithfully

Sjuka föräldrar eller sjuka barn och ersättningar

Jag har hyfsad koll på reglerna gällande ett barn. Sedan vi fick andra har jag dock sämre koll på vad som gäller om olyckan skulle vara framme. Och jag söker hellre svar på mina frågor nu än när vi ligger i magsjuka allihopa! :)

Har två barn ett under 8 mån och en tvååring som går 15 h förskola/vecka.

- Om jag blir sjuk, mer än lite feber och snuva alltså, tex rejäl magsjuka. Hur blir det då? Jag sjukskriver mig från föräldraledigheten såklart, en karensdag. Min sambo kan ta ut föräldrapenning på bebisen som jag förstår. Men, hur är det tänkt med det andra syskonet? Kan han ta tillfällig föräldrapenning för henne? Måste hon vara sjuk för det? Är hon utanför ekvationen eftersom jag tar ut dagar på bebisen? Dessutom kanske hon inte ens har förskola den dagen, och annars är hemma halva dagen, jag kan ju kanske inte ta hand om henne om jag är riktigt dålig. Hur ska jag tänka? Att sambon får "min" ersättning och att jag efter dag två går över på sjukpenning? Får jag sjukpenning för veckans alla dagar eller bara de dagar jag har föräldrapenning?

- Om jag är frisk men ett eller båda barnen sjuka har jag alltid bara varit hemma med dem båda från förskolan på min föräldrapenning. Läste dock i en annan tråd om något intyg från förskola osv och då förstår jag ingenting? Kan jag VAB:a för min äldre om hon är sjuk? Eller vad är det för intyg det pratas om? Vad gäller här, har jag gjort rätt? Hoppas jag inte missat något viktigt :)

Tacksam för svar och lite livlig diskussion! :P

• Svar på tråden Sjuka föräldrar eller sjuka barn och ersättningar
  • strojes

Om du sjukskriver dig får pappan ta ut vanlig föräldrapeng om barnet du är hemma med är under 8 månader. Jag är rätt säker på att du får ut sjukpenning så länge du är sjukanmäld dock bara 5 dagar per vecka.
    Förskolor brukar helst se att barnen är hemma när det är magsjuka i familjen eftersom risken att barnet är smittat är stor och riskerar att insjukna på förskolan.
    Man kan inte få ut tillfällig föräldrapeng (vab) samma dag som den andra föräldern är föräldraledig med syskon. Detta går enbart om ena barnet ska till sjukus tex och den arbetande föräldern måste vara ledig från jobbet.
    Du som föräldraledig med yngre syskon kan inte vabba för äldre syskon om denne är sjuk utan du har bara barnet hemma med dig och bebisen.
    Intyget från förskolan är borttaget när det gäller vabb så det behöver du inte bry dig om.

Hoppas jag lyckades svara på alla dina frågor.

• Alexi

Du kan inte vabba för din äldsta, har du fp så har du fp och har inget inkomstbortfall om hon är sjuk. Du förväntas också kunna ta hand om båda barnen även om de är sjuka så din man kan bara i undantagsfall (typ hela familjen rejält magsjuk, sjukhusvistelse osv) vabba för den äldsta när du är fl.

Om du blir sjuk sjukanmäler du dig och din man tar fp, alternativt om den yngsta hinner bli åtta mån kan han ta tfp.

• pigglet

TFP = Tillfällig FöräldraPenning. Det är en ersättning för lön som man förlorar när barnet eller dess vårdare är sjuk.
    När man redan är hemma med fp kan man bara byta det mot tfp om barnet blir inlagt på sjukhus.

Som förälder förväntas man kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka. Det kan göras undantag, tex om man har en nyföding hemma och äldre syskon är svårt sjuka i magsjuka, då kan man få igenom att båda föräldrarna behöver vara hemma.

Precis som du skriver - blir du själv sjuk så sjukskriver du dig från fp och får en karensdag. Pappan tar fp om yngsta barnet är under 8 månader, tfp om barnet är över 8 månader. Om storasyskonet är frisk eller sjuk spelar nog ingen roll i sammanhanget, någon måste ju vårda det yngsta och den personen förväntas klara båda barnen.
    Vilka dagar du får ersättning för - där blir jag faktiskt osäker. Vågar inte uttala mig alls.

Intyget från förskolan vet jag inte vad det skulle vara, för som sagt så kan du inte byta fp mot tfp. Kan tråden vara gammal och det menas det där intyget som försäkringskassan ville ha på att barnet inte vistats på förskolan de aktuella dagarna? (Det intyget är borttaget sedan ett par år)

• faithfully
    strojes skrev 2014-09-24 20:49:27 följande:

Om du sjukskriver dig får pappan ta ut vanlig föräldrapeng om barnet du är hemma med är under 8 månader. Jag är rätt säker på att du får ut sjukpenning så länge du är sjukanmäld dock bara 5 dagar per vecka.
    Förskolor brukar helst se att barnen är hemma när det är magsjuka i familjen eftersom risken att barnet är smittat är stor och riskerar att insjukna på förskolan.
    Man kan inte få ut tillfällig föräldrapeng (vab) samma dag som den andra föräldern är föräldraledig med syskon. Detta går enbart om ena barnet ska till sjukus tex och den arbetande föräldern måste vara ledig från jobbet.
    Du som föräldraledig med yngre syskon kan inte vabba för äldre syskon om denne är sjuk utan du har bara barnet hemma med dig och bebisen.
    Intyget från förskolan är borttaget när det gäller vabb så det behöver du inte bry dig om.

Hoppas jag lyckades svara på alla dina frågor.

Tack!
    Jag förstår att jag inte kan ha fp för lilla och min make vab för stora.
    Om jag tänker att han hade fått vab för att ta barnen om jag är jättesjuk och får sjukpenning så får vi ju i princip bättre ersättning än vad vi har om han jobbar och jag är hemma. Det vore ju konstigt. Men så blir det ju sedan när bebis är över 8 månader antar jag.
  • Alexi
    faithfully skrev 2014-09-24 20:57:13 följande:
    Tack!
    Jag förstår att jag inte kan ha fp för lilla och min make vab för stora.
    Om jag tänker att han hade fått vab för att ta barnen om jag är jättesjuk och får sjukpenning så får vi ju i princip bättre ersättning än vad vi har om han jobbar och jag är hemma. Det vore ju konstigt. Men så blir det ju sedan när bebis är över 8 månader antar jag.
    Men det slår så konstigt ibland. En person som har fp och tar ut fp tex två dagar i veckan som sen sjukskriver sig får då ut sjp fem dagar per vecka...
  • faithfully
    Alexi skrev 2014-09-24 20:50:41 följande:

Du kan inte vabba för din äldsta, har du fp så har du fp och har inget inkomstbortfall om hon är sjuk. Du förväntas också kunna ta hand om båda barnen även om de är sjuka så din man kan bara i undantagsfall (typ hela familjen rejält magsjuk, sjukhusvistelse osv) vabba för den äldsta när du är fl.

Om du blir sjuk sjukanmäler du dig och din man tar fp, alternativt om den yngsta hinner bli åtta mån kan han ta tfp.

Ja precis. Om jag och äldsta har magsjuka så sjuksriver jag mig och då kan gubben vabba för henne? Eller skulle det ändå bli fp på bebisen som är frisk i den situationen?
  • faithfully
    Alexi skrev 2014-09-24 21:00:33 följande:
    Men det slår så konstigt ibland. En person som har fp och tar ut fp tex två dagar i veckan som sen sjukskriver sig får då ut sjp fem dagar per vecka...
    Menar det, jag tar ut tre dagar per vecka. Om jag är sjuk de andra dagarna då?
  • nozpa
    faithfully skrev 2014-09-24 21:02:15 följande:
    Jag var föräldraledig och sjuskriven för ett par månader sedan. Till mig sa dom att de första 2 veckorna fick jag sjukpenning för de dagar jag sökt föräldrapenning för. Högst 5 dagar/veckan.
    Men har för mig att det är som du skriver då jag varit sjuk innan barnen var 8 månader och har fått ersättning trots att jag inte tagit ut dagar. Men det sista här är bara något som jag har för mig.
  • strojes
    Alexi skrev 2014-09-24 21:00:33 följande:
    Du är ju vårdare av barnet eftersom du är föräldraledig med din bebis och det oavsett om du tar ut föräldradagar eller ej. Att välja att ta ut dagar eller ej har inget med själva föräldraledigheten att göra utan bara om man vill få ut pengar för det. Sjukpenning har du rätt till oavsett ifall du sjukanmäler dig när du är sjuk och den andra föräldern går in som vårdare om barnet.

• faithfully
    strojes skrev 2014-09-25 09:05:16 följande:
    Du är ju vårdare av barnet eftersom du är föräldraledig med din bebis och det oavsett om du tar ut föräldradagar eller ej. Att välja att ta ut dagar eller ej har inget med själva föräldraledigheten att göra utan bara om man vill få ut pengar för det. Sjukpenning har du rätt till oavsett ifall du sjukanmäler dig när du är sjuk och den andra föräldern går in som vårdare om barnet.

Låter kanske rimligt, alltså får jag i så fall sjukersättning oavsett veckodag. Efter karens alltså.
Svar på tråden Sjuka föräldrar eller sjuka barn och ersättningar