Sjuka föräldrar eller sjuka barn och ersättningar
Jag har hyfsad koll på reglerna gällande ett barn. Sedan vi fick andra har jag dock sämre koll på vad som gäller om olyckan skulle vara framme. Och jag söker hellre svar på mina frågor nu än när vi ligger i magsjuka allihopa! :)
Har två barn ett under 8 mån och en tvååring som går 15 h förskola/vecka.
- Om jag blir sjuk, mer än lite feber och snuva alltså, tex rejäl magsjuka. Hur blir det då? Jag sjukskriver mig från föräldraledigheten såklart, en karensdag. Min sambo kan ta ut föräldrapenning på bebisen som jag förstår. Men, hur är det tänkt med det andra syskonet? Kan han ta tillfällig föräldrapenning för henne? Måste hon vara sjuk för det? Är hon utanför ekvationen eftersom jag tar ut dagar på bebisen? Dessutom kanske hon inte ens har förskola den dagen, och annars är hemma halva dagen, jag kan ju kanske inte ta hand om henne om jag är riktigt dålig. Hur ska jag tänka? Att sambon får "min" ersättning och att jag efter dag två går över på sjukpenning? Får jag sjukpenning för veckans alla dagar eller bara de dagar jag har föräldrapenning?
- Om jag är frisk men ett eller båda barnen sjuka har jag alltid bara varit hemma med dem båda från förskolan på min föräldrapenning. Läste dock i en annan tråd om något intyg från förskola osv och då förstår jag ingenting? Kan jag VAB:a för min äldre om hon är sjuk? Eller vad är det för intyg det pratas om? Vad gäller här, har jag gjort rätt? Hoppas jag inte missat något viktigt :)
Tacksam för svar och lite livlig diskussion! :P