• Christina1981

Jag orkar inte med mamma längre

Jag har bråkat med mamma så länge jag kan minnas. Hon säger att jag har alltid varit omöjlig, jävlig, självisk, sjuk i huvudet, you name it. Hon har inte varit snäll, kände mig oftast ignorerad, ivägen, jag var helt klart det "svarta fåret" i familjen. I vuxen ålder bröt jag kontakten med henne flera gånger efter att hon sagt eller gjort något som sårade mig enormt. Men jag gick alltid tillbaka, jag saknade min mamma, en mamma, kärleken från en mamma. Men den kom liksom aldrig, ganska så snart var det något nytt som hon klagade på mig om, jag kände mig aldrig tillräcklig. Vår kontakt blev sämre efter att jag fick barn, först förstod jag inte varför, men insåg senare att det verkade som om hon var avundsjuk på mina barn, att jag gav dem uppmärksamheten istället för henne. Droppen var när jag hörde hur hon skrek till mina barn (de är 2 och 3) att de är "dumma i huvudet och inte fattar någonting" (de hade stökat ner hennes vardagsrum). Det kanske inte verkar så allvarligt, men det hon sa, och hur hon sa det, väckte gamla minnen, hur hon alltid har försökt trycka ner mig, och nu hörde jag hur hon gjorde precis samma sak med mina barn. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kränka mina egna barn på det sättet. Jag blev först chockad, sedan otroligt ledsen, sedan riktigt förbannad. Det var då jag bröt kontakten för jag orkade inte mer, ville inte utsätta mina barn för henne. Efter det har hon ringt mig och sagt att det är något fel på mig, att jag måste få en psykologisk utredning "för det skulle vara bäst för hela släkten, familjen" att äntligen få reda på vad som är fel med mig. Lite senare mailar hon att hon vill att allt ska bli ok, men hon vill inte prata om det som varit, bara att "vi ska bete oss som två civiliserade människor". Jag blir så förvirrad, nu när jag har fått barn inser jag ännu mer att hon inte är snäll, spelar ingen roll hur arg jag än är på mina barn, jag skulle aldrig säga eller göra de saker mot dom som hon har gjort mot mig. Jag är förvirrad, känner skuld för att jag brytit kontakten, men när jag googlat mammas beteende så verkar hon verkligen inte frisk. Är det någon annan som har liknande erfarenhet och kan dela med sig, ge lite stöd?

• Svar på tråden Jag orkar inte med mamma längre
  • Anonym (Besviken)

Jag känner igen mig i det här!

Min mamma säger dock inte lika elaka saker, men har varit elak mot mig så länge jag kan minnas och behandlat mig sämre än mina syskon.

Alltid är det mig det är fel på. Hon har alltid skyllt allt på mig. Och det var helt okej att mina syskon gjorde det också. De fick skrika på mig, retas, säga "håll käften", etc, men hon blev jätteupprörd så fort jag sade något litet om dem. Hon har nog aldrig sagt ordagrant att det är fel på mig, men hon har sagt "ditt beteende är inte friskt" med starka betoningar på frisk, att jag måste gå till en psykolog, etc. Hon hotade jättemycket med att skicka mig till min pappa när jag bodde hemma. När min bror slogs och jag frågade henne om hon inte skulle säga till honom att sluta sade hon "han försvarade ju mig". Hon var missnöjd med alla mina egenskaper som inte var som hennes. Berättade för mig hur jag skulle göra istället och såg det som ett problem.

När jag nämnde att jag ansåg att jag varit ett utanförbarn skyllde hon på att jag var så svår att ha att göra med. Och det handlar ALLTID om hennes känslor och inte om mina. Hon vänder det till att det är synd om henne och hon verkar inte ha någon medkänsla alls för min situation.

Ta inte tillbaka din mamma. Bygg upp ett liv utan henne. Jag har brytit med min.

• slätstruket
    Christina1981 skrev 2014-09-25 19:31:43 följande:

Jag har bråkat med mamma så länge jag kan minnas. Hon säger att jag har alltid varit omöjlig, jävlig, självisk, sjuk i huvudet, you name it. Hon har inte varit snäll, kände mig oftast ignorerad, ivägen, jag var helt klart det "svarta fåret" i familjen. I vuxen ålder bröt jag kontakten med henne flera gånger efter att hon sagt eller gjort något som sårade mig enormt. Men jag gick alltid tillbaka, jag saknade min mamma, en mamma, kärleken från en mamma. Men den kom liksom aldrig, ganska så snart var det något nytt som hon klagade på mig om, jag kände mig aldrig tillräcklig. Vår kontakt blev sämre efter att jag fick barn, först förstod jag inte varför, men insåg senare att det verkade som om hon var avundsjuk på mina barn, att jag gav dem uppmärksamheten istället för henne. Droppen var när jag hörde hur hon skrek till mina barn (de är 2 och 3) att de är "dumma i huvudet och inte fattar någonting" (de hade stökat ner hennes vardagsrum). Det kanske inte verkar så allvarligt, men det hon sa, och hur hon sa det, väckte gamla minnen, hur hon alltid har försökt trycka ner mig, och nu hörde jag hur hon gjorde precis samma sak med mina barn. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kränka mina egna barn på det sättet. Jag blev först chockad, sedan otroligt ledsen, sedan riktigt förbannad. Det var då jag bröt kontakten för jag orkade inte mer, ville inte utsätta mina barn för henne. Efter det har hon ringt mig och sagt att det är något fel på mig, att jag måste få en psykologisk utredning "för det skulle vara bäst för hela släkten, familjen" att äntligen få reda på vad som är fel med mig. Lite senare mailar hon att hon vill att allt ska bli ok, men hon vill inte prata om det som varit, bara att "vi ska bete oss som två civiliserade människor". Jag blir så förvirrad, nu när jag har fått barn inser jag ännu mer att hon inte är snäll, spelar ingen roll hur arg jag än är på mina barn, jag skulle aldrig säga eller göra de saker mot dom som hon har gjort mot mig. Jag är förvirrad, känner skuld för att jag brytit kontakten, men när jag googlat mammas beteende så verkar hon verkligen inte frisk. Är det någon annan som har liknande erfarenhet och kan dela med sig, ge lite stöd?

Jag har tyvärr också viss erfarenhet och är övertygad om att du slår huvudet på spiken när du skriver att du saknat en mamma, kärleken från en mamma. Den där kärleken vi läst om och alltid önskat oss. Det där bandet som vi också ville ha. Vi fick inte såna mammor.

Jag tror att du har det bättre utan din mamma.
  • Tecum

Du behöver inte ha skuldkänslor. Bryt och släpp inte in henne i ditt liv igen.

• Christina1981

Tack för svaren, känns redan lite bättre, även om jag sitter med tårar i ögonen. Det är sorligt, och man vill förstå, men kan inte riktigt. Jag måste helt enkelt inse att det är så här hon är, alltid kommer vara och ingenting kan ändra på det. Jag har försökt att ändra mig hur jag är så ofta för att hon ska älska mig, men så fort jag ändrar mig, är det något annat hon klagar på mitt beteende. De gånger som jag har mått bäst är de gånger jag inte har haft kontakt med henne. Återigen, tack för svaren. 

• Anonym (Besviken)
    slätstruket skrev 2014-09-25 19:50:00 följande:
    Jag har tyvärr också viss erfarenhet och är övertygad om att du slår huvudet på spiken när du skriver att du saknat en mamma, kärleken från en mamma. Den där kärleken vi läst om och alltid önskat oss. Det där bandet som vi också ville ha. Vi fick inte såna mammor.

Jag tror att du har det bättre utan din mamma.
    Jag känner igen mig i det här. Jag sörjer över att jag inte får den kärleken, men jag har insett att jag aldrig kommer få den av henne.

TS, läs gärna denna (min) tråd:
    www.familjeliv.se/forum/thread/73811996-hur-bryter-man-kontakten-med-sin-mamma

Lycka till!
  • Anonym (Min mamma - likadan!)
    Christina1981 skrev 2014-09-25 19:31:43 följande:

Känner så igen mig i din berättelse, min mamma är nästan likadan! Hon har alltid förminskat mig oavsett om jag gjort något riktigt bra, så har någon annan alltid gjort det bättre! Hon säger också saker som att mig går det inte att diskutera med, jag förstorar upp saker & är alldeles för dramatisk osv. Hon har varit riktigt elak emot både mig & mina barn & min man. Hon har ett av barnbarnen som favorit & hen får alltid som hon vill, men de två andra skäller hon alltid på även om det gör samma sak som favoriten.

Hon har aldrig visat känslor speciellt bra & upplevs av många med mig som en kall & hård person.

Jag är adopterad dessutom & det känns mer som om jag varit ngn liten trofé bara för att man ville ha ett litet barn. När jag sedan blev vuxen & fick egen familj & hon inte kunde styra & ställa lika mycket med mig så blev hon elakare & elakare. Har alltid känt att det varit bäst att 'tassa på tå' kring henne, annars var jag ingenting värd. Jag får inte ha egna åsikter & tankar - tycker tänker jag inte som henne kan jag dra så långt pepparn växer ungefär.

När jag & min fostersyster under uppväxten var lite 'bråkiga' som barn kan vara, fick vi höra att hon minsann kunde placera oss i ett annat hem om det inte passade oss. Inte sådär jätte bra för en adopterad & ett fosterbarn att få höra. Vi har i vuxen ålder tagit upp detta med henne, men hon hävdar bestämt att det har hon aldrig sagt att det är vi som förvrider saker.

Och att min syster som ätit antidepressiva pga det skulle förstört sitt minne - sådant skitsnack.

För 1 1/2 år sedan fick jag nog & bröt med henne - tyvärr även med pappa som får lyda under hennes strikta order.

Jag & hela min familj mår såååå mkt bättre efter att ha brutit med henne. Det var det bästa vi kunde göra!

Jag behöver verkligen inte henne i mitt liv, själv spelar hon nu martyr & snokar reda på saker om vårt liv här & där.

Bor i en liten stad & bor rätt nära varann, ser henne ofta men vi hälsar inte ens på varandra.

Min pappa hälsar & pratar men går aldrig in på situationen i fråga.

Vi umgås inget med pappa heller, vilket är synd då han är en väldigt fin morfar.

Tyvärr tack vare henne så har vi förlorat honom också - han är för hårt hållen för att 'gå emot' henne, då skulle han säkert få stryk.

Bryt med din mamma, du kommer få så mkt kraft & styrka tillbaka du inte visste du hade. En sådan mamma är INGET, INGET att ha i överhuvudtaget, det är ingen mamma, annat en tragisk människa med otroligt dåliga karaktärsdrag.!

Kram till dig
  • Aaamanda

Åh stackare där :(. Jag är inte i samma situation men blir berörd av det du skriver.

Har två underbara tonåringar som är det bästa i våra liv. Jag har svårt att förstå hur en mamma kan bete sig så mot sina barn.

Du har det bättre utan henne. Förstår att det är skitjobbigt! Man vill vara älskad och sedd av sina föräldrar. Men det tar bara energi och smärta av dig. Gör dig fri en gång för alla.

Kram<3.

• Anonym (Narcissist?)

Jag förstår och vet hur det är sakna den där moderskärleken och att vara ovillkorligt älskad. Att försöka på alla sätt att vara till lags men ändå inte duga. För min del sas det inte rakt ut, men i undertoner som att jag var svår, provokativ, besvärlig, gillade att bråka osv. Jag bröt helt och hållet med min mamma i våras och det är så skönt. Har inte gått en dag som jag ångrat det beslutet, dock saknar jag henne och vissa av hennes sidor. Men har accepterat att det inte kommer bli annorlunda hur mycket jag än önskar det.

Det som fick mig att bryta var insikten om att hon inte riktigt beter sig sjysst, ett gränslöst beteende som är svårt att sätta fingret på. Hittade den här sidan, vuxnabarn.nu/narcissism/den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag/4/. Vet inte om min mamma är narcissist men tillräckligt stämde in så att jag äntligen kunde sätta ord på vad det var jag reagerade på med henne. Hur hon fick mig att må som en idiot bara hon himlade lite på ögonen.

Vet heller inte om din mamma är narcissist, men uppenbarligen är hon inte den mamma du hoppas att hon ska bli. Du kanske behöver sörja den förlusten och söka andra relationer med människor som får dig att må bra. Länkar även till hur man bryter kontakten samt hur barn till narcissistiska föräldrar kan bli. Ofta har man helt olika uppfattningar om sin uppväxt och sin förälder eftersom man har blivit så väsensskilt behandlad.

vuxnabarn.nu/terapi-och-sjalvhjalp/overlevnadsmanual/

vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/

• ica

Massor med kramar!
    Ts! et jag tror du längtar efter är idealbilden av hur en mamma ska vara. Tyvärr verkar du varken haft eller ha en sån mamma. Så jag tycker att du ska gå vidare med ditt liv och dina barn.
    Och fundera på om din mamma hör hemma i ditt liv. För nu är du vuxen och har ett val vilket du inte hade som barn. Mår du bra av henne, tillför hon något i ditt liv? Och är hon bra för dina barn?
    Bara för att hon satt dig till världen har du inga som helst skyldigheter gentimot henne. Men däremot till dig själv och dina barn.

• Anonym (dyni)

Min mamma är precis som din utifrån beskrivningen du ger.????

• Anonym (Mela33)

Jag känner igen mig i det där med att mamma blir avundsjuk för att man ger sina barn mer uppmärksamhet, låter dem gå före. Jag bröt nästan helt med min efter att jag fick barn. Hade liksom inte kraft eller utrymme för mer skit i mitt liv. Och då var jag tvungen att rensa bort henne. Jag resonerade som så att hon tagit tillräckligt med energi från mig och att jag ville sätta stopp för det. Vi ses 1 gång/år för barnets skull, för att mormor ska finnas med på ett hörn. I övrigt har jag kopplat bort henne. Hon var alltid elak under min barndom och även efteråt. Hon har hånat och mobbat mig. Inte längre, och det är SÅ skönt, det bästa jag gjort, att kapa bort henne. 

Det din mamma sa till dina barn är visst allvarligt. Beter hon sig fortfarande så mot barn så är hon nog tyvärr oförbätterlig. Hon verkar inte vara värd att slösa energi på. 

Jag insåg att min mamma inte heller beter sig bättre mot barn när hon drog min kusin (då 5 år) i örat när hon blev stressad. Han frågade bara en enkel sak, men hon har borderline med mera och hon tål inte stress. Då tar hon till våld. Jag skulle aldrig lämna mina barn med henne. 

Lycka till med att sätta gränser, för det verkar behövas, om du inte vill gå hela livet och känna att du aldrig satte ner foten för din och dina barns skull.

• LiloFilo

Hej! Jag känner verkligen igen det du skriver. Min mamma har alltid varit annorlunda. Kanske inte så dum hela livet, men på senare år har hon blivit förändrad. Jag tror allvarligt att hon är bipolär eller narcissist...:/ Och det faktum att jag insett att hon inte är "frisk" har hjälpt mig. Hon är också elak och beter sig illa mot mina barn. Tänker inte alls på vad hon säger. (Tror inte hon ångrar det hon har sagt heller) Det roliga är ju att mina barns farmödrar inte tycker att mina barn är otacksamma eller på något vis jobbiga. Tvärtom! Nu är min mamma inne i en jobbig fas själv. Sms:ar 50 ggr per dag, och jag säger ifrån då jag inte har tid eller ork när jag jobbar. Det är enormt störande och hon är en sån energitjuv så jag vet snart inte var jag ska ta vägen och hur jag ska tackla det. Samtidigt är min pappa inte alls så men han är heller inte den som ringer. Jag känner verkligen att jag skulle behöva prata med någon för att reda ut mina känslor för henne och hur man ska göra. Tungt!
    Har det blivit bättre med din? Ser att du skrev här för ett år sedan...

• LiloFilo

Hej! Nu är det ett år sen du skrev men jag testar att svara.

Jag känner verkligen igen det du skriver. Min mamma har alltid varit annorlunda. Kanske inte så dum hela livet, men på senare år har hon blivit förändrad. Jag tror allvarligt att hon är bipolär eller narcissist...:/ Och det faktum att jag insett att hon inte är "frisk" har hjälpt mig. Hon är också elak och beter sig illa mot mina barn. Tänker inte alls på vad hon säger. (Tror inte hon ångrar det hon har sagt heller) Det roliga är ju att mina barns farmödrar inte tycker att mina barn är otacksamma eller på något vis jobbiga. Tvärtom! Nu är min mamma inne i en jobbig fas själv. Sms:ar 50 ggr per dag, och jag säger ifrån då jag inte har tid eller ork när jag jobbar. Det är enormt störande och hon är en sån energitjuv så jag vet snart inte var jag ska ta vägen och hur jag ska tackla det. Samtidigt är min pappa inte alls så men han är heller inte den som ringer. Jag känner verkligen att jag skulle behöva prata med någon för att reda ut mina känslor för henne och hur man ska göra. Tungt!

Svar på tråden Jag orkar inte med mamma längre