• sina

Pyjamas på förskolan

Hade du låtit ditt barn gå till förskolan i pyjamas? Alltså inte som i "orkar inte ta fajten om påklädning på morgonen, så ungen får gå i pyjamas", utan mer om man har köpt en ny pyjamas med något fint/roligt tryck som barnet älskar och vill ha på dagen.

• Svar på tråden Pyjamas på förskolan
  • scanmia

Lite åldersberoende:
    under 3 år tycker jag att det är självklart att det är ok. Är man under fem eller så så går det väl an i undantagsfall, men sedan börjar det kännas olämpligt. 

• fluu

Sure. Jag har gått till dagis i bland annat mammas gamla underkjolar, i dinosauriedräkt, i cape, i prinsessutrstyrsel osv..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Griseknoen35

Sonen sprang runt hela sommaren i sin Spider-Man pyjamas, det va kortbyxa och t-shirt. Ingen som kommenterat att det var en pyjamas iallafall. Vill barnet ha på sig det så självklart men skulle dock inte låta ett skolbarn gå till skolan i det, för stor mobbningsrisk där tyvärr.

• frökenelisabeth

Ja självklart. Pyjamasar är ju mjuka och bekväma kläder, varför skulle man inte "tillåta" det? Är det fel att skicka barnen till dagis med mjukisbyxor och t-shirt då också?

• krompa

Ja, men det var för att maken inte hade koll på att det var en pyjamaströja han satte på barnet  =)

• temporär

Vad är det för skillnad på en pyjamas och på ett par leggings/mjukisbyxor + tröja? Jag ser verkligen inte problemet när det gäller förskolebarn. När barnen blir äldre börjar de väl använda jeans och sådant mer, och då sticker det kanske ut med pyjamas. Men på förskolan har ju de flesta ändå mjuka kläder på sig.

• Aileen Allannah

Klart ungarna får gå till förskolan i pyjamas om de absolut vill, det finns viktigare saker att bråka om.

• FrauCasio

Nej inget jag hade satt på per automatik!

• Filip1990

Jag hade försökt förmå ungen att klä sig (det är alltid viktigt att barnet är delaktigt, får välja kläder, klä på sig själv osv.) och göra flera sådana försök varje morgon. Men jag hade inte tvingat ungen.
    Då hade jag tagit med henne/honom till förskolan i pyjamasen, informerat personalen, och tagit med kläder så att hon/han kan byta när hon/han känner för det. Troligen kommer "grupptrycket" förr eller senare göra så att hon/han vill ha vanliga kläder på sig.

• Litet My

Beror på vilket av mina barn det gällt, för det barnet med diagnos hade det inte varit värt för någon att bråka om en sådan petitess medan det andra fixat det bra trots att hon nog blivit arg.

• En blå giraff

Nej det hade jag inte. Tycker det ser väldigt slarvigt ut så därför inte.

• konichiwa

Jag ser knappt skillnad på vissa pyjamaser och vanliga kläder. Min son på 4 år har alltid typ tights och långärmad tröja. Jag brukar ta på honom förskolekläderna när han ska gå och lägga sig, väldigt smidigt. 

Ett tag när han var runt tre ville han bara ha "utklädnings-pyjamaser" på sig på fsk. Sådana där som man ser ut som en pirat, polis eller annat. Löste det genom att köpa flera av samma sort. Han gick i rosa skelettpjamas från åhlens i typ ett halvår, hade tre stycken :) Självlysande var dem, haha. 

• sina

Tack, allihop!

Jag har en inre röst som säger "men man går väl ändå inte i pyjamas på dagen!!!", men kan inte riktigt försvara mitt ställningstagande när barnet ber om att få ha polispyjamasen på förskolan. Än så länge har min kompromiss varit att behandla pyjamaströjorna som vilka tröjor som helst - inte gå i samma tröja man har sovit i, men en ren tröja är en ren tröja, oavsett vilken avdelning den köptes på. Skönt att jag inte är ensam, i alla fall. Och skulle barnet vilja gå i skelettpyjamasen så kommer hon att få det.

• konichiwa
    sina skrev 2014-10-06 09:25:32 följande:

Tack, allihop!

Jag har en inre röst som säger "men man går väl ändå inte i pyjamas på dagen!!!", men kan inte riktigt försvara mitt ställningstagande när barnet ber om att få ha polispyjamasen på förskolan. Än så länge har min kompromiss varit att behandla pyjamaströjorna som vilka tröjor som helst - inte gå i samma tröja man har sovit i, men en ren tröja är en ren tröja, oavsett vilken avdelning den köptes på. Skönt att jag inte är ensam, i alla fall. Och skulle barnet vilja gå i skelettpyjamasen så kommer hon att få det.

Det är så olika hurdana barn man har, det finns barn som inte har några problem alls med att byta kläder och då kan jag förstå att föräldrarna tycker att det är konstigt att man "låter barnet" gå i pyjamas. Min son har hatat att byta kläder jämt (förutom de 4 första månaderna typ) och jag är glad om han är någorlunda ren. När jag ser uppklädda barn med accessoarer och obekväma kläder blir jag helt förundrar, men deras barn kanske inte bryr sig. Eller så har de blivit tvingade/hotade/mutade - vilket är något jag undviker. Skulle aldrig lägga en timme på att få av honom den rena tröjan han har sovit i bara av ren princip :) Han luktar gott och är ren, det räcker :)
  • cosinus

Ja det hade varit ok. Jag sätter praktiska gränser inte estetiska.

Min dotter är idag på dagis med randiga strumpbyxor (vit, turkos, blå) en randig kjol (brun röd med ränder åt andra hållet) och en vit tröja med rosa fem-myror-elefanter över hela tröjan.

Hon ser ut som någon form av epilepsiframkallande optisk illusion. Men kläderna är helt ok funktionellt och hon är nöjd så varför inte.

• Duckan

Det är en fråga som inte har dykt upp hemma hos oss så jag har aldrig behövt fundera över det hela. Förmodligen hade jag morrat lite, men gett med mig.

• aksj

Har hänt massvis med gånger! Till förskolan har barnen själva fått välja kläder så länge de funkar för vädret. Till skolan däremot sätter jag stopp för pyamas, nattlinne eller allt för tokiga kläder.

Svar på tråden Pyjamas på förskolan