• Anonym (ts)

Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?

Det har varit så himla mycket problem med barnens pappa så jag vet inte vart jag tar vägen snart. Min sambo orkar inte heller med honom längre. Vi ställde upp under pappans vecka väldigt mycket innan, alltså vi tog barnen åt honom när han jobbade mycket. Till slut så frågade vi om det inte är bättre att barnen bara är hos honom varannan helg och när han är ledig för det blir rörigt för både oss och barnen i längden. Fick ett solklart nej på den frågan.

Men efter en tid, den 16 augusti iår, så skrev pappan i sms att han ville ha barnen varannan helg och när han är ledig. "Äntligen inser han att det blir bäst", tänkte vi. Och sen dess har dom inte varit många dygn hos honom, jag har ju inte antecknat precis men dom har varit här iaf 80% av tiden sen dess. Den 20 augusti ansökte jag om underhåll. Idag fick jag ett brev från försökringskassan där det står att "X uppger att X och X (barnen) bor lika mycket hos er båda två. X uppger att barnen bor 1-3 dagar mer i månaden hos dig".

Det här stämmer ju inte!! Jag ska ringa försökringskassan direkt imorgonbitti och prata med dom.

Nu till min fråga. I brevet längre ner står det "Om du anser att X uppgifter inte stämmer måste du visa hur mycket barnen bor hos dig varje månad". 
    Hur gör jag det? Hur bevisar jag det? Jag och sambon tänkte tanken att ringa till dotterns lärare på skolan, hon kan ju meddela att hon är hos mig i princip varje dag. Vi kan också be sambons föräldrar och min syster intyga att barnen är här mestadels, för dom träffar vi flera gånger i veckan.. Är det bevis nog eller måste vi dra in fler? Är det ens på det sättet dom menar att man ska "bevisa att dom bor mestadels här"?

Vad händer med pappan som ljugit om detta? Att lämna felaktiga uppgifter till försäkringskassan kan ju knappast vara lagligt?!

• Svar på tråden Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?
  • Anonym (klorofyll)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 21:24:24 följande:
    Barnen bor inte växelvis. Vi har alla lov samt alla veckor under sommaren utom 1.

De är här varannan långhelg ungefär.

Ja men då är det ju inte mer än rätt att pappan betalar underhåll?

Det ni kan göra är att han slipper betala underhåll gällande de veckorna som barnen är hos er i fler än 4 dagar i sträck (tror att det är det som ska göras för att underhållet kan regleras).

Men om dom är hos er varannan långhelg, under sommaren och loven (3 veckor/år) så bor de ju hos sin mamma mer eller mindre helt.

• HejsanSvejsanHallojsan
    Anonym (klorofyll) skrev 2014-09-29 21:32:26 följande:

Ja men då är det ju inte mer än rätt att pappan betalar underhåll?

Det ni kan göra är att han slipper betala underhåll gällande de veckorna som barnen är hos er i fler än 4 dagar i sträck (tror att det är det som ska göras för att underhållet kan regleras).

Men om dom är hos er varannan långhelg, under sommaren och loven (3 veckor/år) så bor de ju hos sin mamma mer eller mindre helt.

Nej, slår man ut dagarna så blir det som jag skrev tidigare; 51% vs 49%.
  • Anonym (klorofyll)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 21:39:00 följande:
    Nej, slår man ut dagarna så blir det som jag skrev tidigare; 51% vs 49%.

Ok, i min relation så handlade det om att underhållet ska betalas varje månad men om sonen är hos sin pappa mer än fyra dagar i sträck så kan pappan anmäla det till FK och då räknas de dagarna av och underhållet blir mindre den månaden.

Men om ni gör annorlunda så är det säkert så för er.

• Anonym (Erika)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:55:03 följande:
    Vännen, det är avtal på detta. Har läst det själv.
    Du igen? Det osar troll om dig långa vägar. I varje tråd så skapar du dumma inlägg. Skärp dig för helvete.
  • HejsanSvejsanHallojsan
    Anonym (klorofyll) skrev 2014-09-29 21:40:24 följande:

Ok, i min relation så handlade det om att underhållet ska betalas varje månad men om sonen är hos sin pappa mer än fyra dagar i sträck så kan pappan anmäla det till FK och då räknas de dagarna av och underhållet blir mindre den månaden.

Men om ni gör annorlunda så är det säkert så för er.

Skönt med någon på detta forum som förstår att det kan vara olika.
  • Brumma
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 21:24:24 följande:
    Barnen bor inte växelvis. Vi har alla lov samt alla veckor under sommaren utom 1.

De är här varannan långhelg ungefär.
    Fast då pratar du ju bara gojja... Barnet bor hos mamman. Och alla lov utom en vecka blir väl 14 veckor? Du är medveten om att ett år har 52 veckor? Några långhelger täcker inte upp resterande veckor...
  • Inte jag
    Anonym (ts) skrev 2014-09-29 19:59:20 följande:
    Nej jag har inte smset kvar, är duktig på att radera sms från allt och alla. 

Hans arbetsgivare va en bra ide, för saken är den att jag gick på min mammaledighet (bebis i magen ) i samma veva som vi kom överens om det här. Så den stora tjejen har bara varit i skolan 8-13 varje dag och den yngsta på sina 15 timmar i veckan på dagis.. jag menar, om han påstår att han har dom varannan vecka så använder han sig ju i så fall inte av dagis och fritids när han jobbar.. vart har han barnen då? Kan ju bli intressant att se hur han bevisar det. :-P Han jobbar väldigt mycket, minst heltid. Han betalar ju heller ingen förskoleavgift till kommunen nu eftersom barnen bor hos mig. Jag betalar inget heller eftersom både skola och 15 timmars barn på dagis är gratis.
    Det är bra att ni tänkte ta kontakt med läraren oxå eftersom han/hon då kan bevisa att ni hämtar och lämnar varje dag. Ja det kommer bli roligt att se hur han kommer bevisa att han har dom varannan vecka. 

Ett litet tips spara de sms där han skriver hur han tänkt göra så har ni bevis där igenom i framtiden. =)
  • Anonym (ts)
    Inte jag skrev 2014-09-30 00:39:22 följande:

Det är bra att ni tänkte ta kontakt med läraren oxå eftersom han/hon då kan bevisa att ni hämtar och lämnar varje dag. Ja det kommer bli roligt att se hur han kommer bevisa att han har dom varannan vecka. 

Ett litet tips spara de sms där han skriver hur han tänkt göra så har ni bevis där igenom i framtiden. =)

Ja i fortsättningen ska jag spara alla sms! Har kontaktat hans mamma också och hon ska prata med honom. Han har spärrat mig och sambon i sin mobil också så vi kan knte ens nå honom.. (detta har han gjort efter att vi sökte underhåll, säkert för att slippa svara när vi ringer angående underhållet, han lägger svansen mellan benen och springer istället för att ta en konflikt med oss?!) tänk om det händer hans barn något? Att dom hamnar på sjukhus och vi behöver meddela honom? Han ska fylla 26 iår men beter sig som 14!!
  • Moolie

Prata med förskola/fritids så de kan intyga vem som hämtar osv.! :)

• Anonym (ts)
    Moolie skrev 2014-09-30 11:48:35 följande:

Prata med förskola/fritids så de kan intyga vem som hämtar osv.! :)

Jag pratade med förskolepersonalen idag, dom sa att dom gärna ställer upp och "bevisar" att hon bara är hos mig i veckorna. Tänkte prata med den äldsta dotterns lärare i skolan också men hon hade åkt iväg på konferens så får ta och prata med henne imorgon när hon kommit tillbaka.
  • Anonym (ts)

Nu har jag varit i kontakt med försäkringskassan för att säga att pappans uppgifter inte stämmer och att jag vill gå vidare med ärendet. Jag frågade hur jag bevisar att dom bor hos mig, men fick inget svar. Så berättade jag att jag kan ta hjälp av lärare/förskolepersonal som kan intyga att dom är hos mig mitt i veckorna och frågade om det finns någon lapp då som dom ska skriva under eller hur det fungerar, fick inget tydligt svar på det heller utan fick bara en adress att skicka papprena till?

Nu fick jag ringa till kundtjänst för handläggaren har fått för dagen, ska ringa handläggaren imorgon istället och fråga Hur jag gör, om det är något speciellt papper som ska fyllas i och skickas in eller om läraren/förskolepersonalen bara skriver under på ett vanligt papper som vi skrivit själva.

Det är ingen här som vet lite om hur en sån här sak går till?

Hon jag pratade med sa också att hon inte vet om det räcker som intyg, men va vet hon då?! .. kan jag känna. 

Har försökt få tag på barnens pappa men hans mobil är avstängd. Det bästa vore ju om han själv bara ringde in och sa att om bor mest hos mig och att han ska betala underhåll.

• Brumma
    Anonym (ts) skrev 2014-09-30 16:06:55 följande:

Nu har jag varit i kontakt med försäkringskassan för att säga att pappans uppgifter inte stämmer och att jag vill gå vidare med ärendet. Jag frågade hur jag bevisar att dom bor hos mig, men fick inget svar. Så berättade jag att jag kan ta hjälp av lärare/förskolepersonal som kan intyga att dom är hos mig mitt i veckorna och frågade om det finns någon lapp då som dom ska skriva under eller hur det fungerar, fick inget tydligt svar på det heller utan fick bara en adress att skicka papprena till?

Nu fick jag ringa till kundtjänst för handläggaren har fått för dagen, ska ringa handläggaren imorgon istället och fråga Hur jag gör, om det är något speciellt papper som ska fyllas i och skickas in eller om läraren/förskolepersonalen bara skriver under på ett vanligt papper som vi skrivit själva.

Det är ingen här som vet lite om hur en sån här sak går till?

Hon jag pratade med sa också att hon inte vet om det räcker som intyg, men va vet hon då?! .. kan jag känna. 

Har försökt få tag på barnens pappa men hans mobil är avstängd. Det bästa vore ju om han själv bara ringde in och sa att om bor mest hos mig och att han ska betala underhåll.

Ring igen o prata med en annan handläggare. En som arbetar specifikt med underhållsstöd.

När min man besökte försäkringskassan för att be dem ta underhållet genom dem eftersom vi höll på att gå under ekonomiskt och min man inte haft ngn inkomst på två år (jag betalade underhållet till hans ex) så stod människan och sa att visst, du kan få uppskov så får du betala senare. När han påpekade att han inte hade ngn inkomst och att försäkringskassan då räknar ut vad han kan betala o fyller upp med resten sa hon återigen att jo, men det kallas uppskov och du får betala tillbaka. Hade inte jag varit med och talat om för handläggaren så hade min man lämnat försäkringskassan i tron att hon visste vad hon pratade om.... När jag "läste upp" deras egna regler för henne erkände hon att hon ju inte var så bra på det här med underhåll och att det nog vore bäst om hon bad ngn som arbetade specifikt med det att kontakta min man..

URDÅLIGT anser jag! Och det har lärt mig att ifrågasätta och be att få prata med ngn annan om jag inte får svar på de frågor jag vill ha.

Så ring o kolla igen.
  • Anonym (x)
    HejsanSvejsanHallojsan skrev 2014-09-29 20:37:00 följande:

Mamman till min pojkvän har räknat ut det snyggt; hon har 51%, pappan har 49% - mamman får då hela barnbidraget och underhåll.

Hur gammal är din pojkvän om hans mamma fortfarande får underhåll?
  • Anonym (klorofyll)
    Brumma skrev 2014-09-30 19:38:27 följande:
    Ring igen o prata med en annan handläggare. En som arbetar specifikt med underhållsstöd.

När min man besökte försäkringskassan för att be dem ta underhållet genom dem eftersom vi höll på att gå under ekonomiskt och min man inte haft ngn inkomst på två år (jag betalade underhållet till hans ex) så stod människan och sa att visst, du kan få uppskov så får du betala senare. När han påpekade att han inte hade ngn inkomst och att försäkringskassan då räknar ut vad han kan betala o fyller upp med resten sa hon återigen att jo, men det kallas uppskov och du får betala tillbaka. Hade inte jag varit med och talat om för handläggaren så hade min man lämnat försäkringskassan i tron att hon visste vad hon pratade om.... När jag "läste upp" deras egna regler för henne erkände hon att hon ju inte var så bra på det här med underhåll och att det nog vore bäst om hon bad ngn som arbetade specifikt med det att kontakta min man..

URDÅLIGT anser jag! Och det har lärt mig att ifrågasätta och be att få prata med ngn annan om jag inte får svar på de frågor jag vill ha.

Så ring o kolla igen.
    Jo men återbetalningsskyldig blir man väl om man inte kan betala just nu? Alltså att FK "lägger ut" pengarna så att den andra föräldern faktiskt får sitt underhåll.
  • Brumma
    Anonym (klorofyll) skrev 2014-09-30 20:16:56 följande:
    Jo men återbetalningsskyldig blir man väl om man inte kan betala just nu? Alltså att FK "lägger ut" pengarna så att den andra föräldern faktiskt får sitt underhåll.
    Njae - det beror lite på :)

När man får underhållsstöd genom försäkringskassan så räknas varje år ut vad den underhållsskyldige beräknas kunna betala. Beräkningen görs på årsinkomsten två år tillbaka och man börjar med att dra av 100 000:- för "egna kostnader". Därefter betalar man en viss procent på sin inkomst, procenten minskar ju fler barn man har.

Tex kan försäkringskassans beräkning visa att man skall betala fullt underhåll - då skall man varje månad betala 1273:- till försäkringskassan som betalar samma summa till boendeföräldern. Beräkningen kan även visa att man INTE har möjlighet att betala fullt belopp, utan summan kanske hamnar på 900:-, 500:- eller 100:- Alla summor mellan 1273:- och 50:- (visar uträkningen att man bara kan betala 50:- eller mindre anser de att man inte kan betala alls). Då går det till så att man betalar den summan beräkningen givit och försäkringskassan fyller ut med resterande summa. Man blir INTE återbetalningsskyldig så länge man betalar den summan man är ålagd av försäkringskassan.

Om man däremot skiter i att betala så blir man skyldig försäkringskassan pengar och det kan hamna hos kronofogden såklart. Man kan även finna att man för tillfället inte har betalningsmöjlighet att betala den summan man blivit ålagd (tex om man arbetade två år tidigare och är arbetslös nu). Då kan man begära uppskov och får då vänta med att betala tills man har möjlighet. Skulden växer såklart hela tiden.

I fallet med min man tex så har han "hamnat mellan stolarna" och har inte haft ngn inkomst att tala om de senaste åren. Inte så han kommer upp i de 100 000 man får dra av. Därför anses han inte kunna betala ngt alls för tillfället. Om han kommer kunna börja arbeta igen i framtiden så kommer summan han skall betala naturligtvis ökas.

Hoppas det förklarat lite :D

Sorry TS för OT inlägg.
  • Kattmamman Molly
    Hej TS.

Jag vet inte ens om denna tråd är aktiv fortfarande men jag försöker i alla fall.

Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med trådstartaren mest för att höra hur det har gått men även om du kommit på något sätt hur man "bevisar/styrker" att man har sina barn på heltid?!?!

Jag och min sambo har exakt samma problem med mamman till hans dotter. Hon ljuger om att dottern har ett växelvisboende och hon har givetvis lyckas ljuga så bra för handläggarna på FK att de tror på henne så alla hennes bidrag grundas ju på detta (bostadsbidrag, underhåll, barnbidrag etc). Hon har inte behövt varken bevisa eller styrka att barnet är där!!! för henne tror man på?!?!? 

Dottern bor och vistas heltid hos oss, hos mamman är hon bara någon/några enstaka dagar då och då när det passar henne och det går lång tid mellan de gångerna, flera månader. 

Mamman är av den typen som har ett inövat sjukligt beteende att ljuga för alla; personer i hennes omgivning, myndigheter ... ja alla! Även socialtjänsten är hon stamkund hos pga av att hon missköter barnen (har fler barn boende hos sig) och att hon missköter umgänget, men även för socialpersonal och familjerätten ljuger hon för och säger att vi hindrar henne att träffa dottern, vilket aldrig har hänt - varje gång dottern vill till henne så skyller hon på en massa olika saker så nu har dottern tröttnat och vill inte åka dit längre. 

Så snälla TS - om du ser detta - kontakta mig på något sätt så jag får reda på om du fått någon lösning för ditt barn.
  • Alexi

Men det är väl inte så svårt att bevisa att man har barnet hos sig så länge det är små barn som hämtas och lämnas varje dag på förskola/skola. Det kan ju förskolan/skolan intyga.

• Kattmamman Molly

Det är i stort sett omöjligt att bevisa vem som hämtar och lämnar, det är ju inget som personalen på fritids håller reda på/dokumenterar. Lärarna i skolan vet definitivt inte varifrån barnen i klassen kommer ifrån på morgonen eller vart de tar vägen efter skolan. 

Det finns ju också dagar som dottern inte behöver vara på fritids för att vi har varit lediga, även om hon varit i skolan, eller vem ska intyga att hon varit hemma med mig hela semestern dygnet runt??

Dessutom brukar inte fritidspersonalen intyga sådant om det kan leda till en vårdnadstvist, för de vill inte välja sida och hamna i skottelden.

• Alexi

Jag har läst sådana utredningar och det är nog inget konstigt alls att personal kan intyga det. Min dotter har gått fklass och man pratar ju med personalen lite varje dag så klart att de har ett hum om vem som hämtar och lämnar. Eller be att de för anteckningar en period.

Svar på tråden Pappan ljuger om hur mycket barnen bor hos honom för att slippa underhåll. Hur gå vidare med ärendet?