köper ni hem fet mjölk, vispgrädde mm eller lättprodukter?
Gör ni som Livsmedelsverket säger ät lättprodukter eller köper ni hem röd mjölk, riktig grädde mm?
Gör ni som Livsmedelsverket säger ät lättprodukter eller köper ni hem röd mjölk, riktig grädde mm?
Allt är hel-fett. Inga lightprodukter. Gärna ekologiskt.
Jag köper inga light-produkter men jag vill att det är pastöriserat.
Nja jag köper mellanmjölk och bregott mellan. Smörets lägre fett halt är endast på grund av att min sambo, som brer allas mackor på morgonen, blir galen om smöret är för hårt. Annars köper vi bara fullfeta produkter.
inga lätt-produker - men mellanmjölk, standardmjölk tycker inte barnen om.
Jag köper enbart fullfeta produkter. Och om det finns alltid ekologiskt. Jag är uppvuxen på smör och riktig mjölk och ingen i min familj är överviktig. Nu tyder dessutom ny forskning på att det inte är farligt i förhållande till hjärt-kärlsjukdomar. Så så naturligt som möjligt och hellre måttligt!
Köper och äter bara "fullfeta" produkter, aldrig light.
Jag köper bara light av de mejeriprodukter jag köper, färkskost, CF, kvarg, lättmjölk. keso. Tycker inte att det smakar någon skillnad med de feta så då tycker jag att det är lika bra för att dra ner på fettet. Passar min kost bäst. Största skillnaderna i dessa produkter mellan helfeta är stärkelse.
Jag dricker light cola ibland för att jag tycker att den är godare + inga kalorier. Provade Stevia choklad men det var jätteäckligt så inget light godis till mig ;) (pga smak)
Nu äter jag inte grädde eller smör men skulle inte köpa lättmargarin/margarin eller matlagningsgrädde som ersättning där pga främst smaken och även innehållet.
Jag köper det som jag tycker smakar bäst vilket är lättcreme fraiche, lättmjölk, lättfil och bregott. Gällande grädde så finns det väl inget annat än vanlig grädde? Vispgrädde om det ska vispas och matlagningsgrädde om det ska lagas mat.
Däremot så har jag funderat lite på vad som är skillnaden. Vad gäller läsk och sådant så köper jag aldrig light för det känns bättre med socker än andrakonstigheter (köper visserligen bara läsk någon gång per år så det gör väl inte så stor skillnad egentligen). Men om man ser på mejeriprodukterna så har jag ingen aning om det finns några tillsatta ämnen som kanske inte är bra i lättprodukterna. Förut så drack jag alltid minimjölk (för att jag faktiskt gillade den bäst) men sedan så var det någon på jobbet som sa att den var dålig för kroppen så då började jag med lättmjölk och nu har jag vant mig vid den och tycker den är godast.
Köper bara light, minsta möjliga fetthalt. Men mest för att irritera Katrin Z som handlar i samma butik som mig. Brukar passa på att lassa upp någon påse kanelbullar och småkakor också om jag ser att hon är i närheten. Hennes min om man hamnar i samma kassa som henne är obetalbar.
Vi kör en salig blandning.
Mellanmjölk till de som dricker mjölk. Vanlig naturell youghurt, lätta på mackorna, vi steker både i margarin och smör beror lite på vad som skall göras, men jag föredrar margarin smakmässigt. Grädde 40% när vi skall ha grädde och sen kör vi milda mat ibland i såserna. Köper vi fraiche så blir det den magra för den smakar bättre.
laktosfria fullfeta produkter.
Vi dricker lättmjölk och mellanmjölk. Steker i äkta smör eller olja. Bregott på mackorna. 40% grädde för det mesta, späder med vatten. Créme fraiche köper jag olika fetthalt av beroende på vad det ska användas till.
Mjölk direkt från tanken i lagårn. Steker i smör och olja. Extra saltat Bregott på mackorna.
Har gått hysteri i det här med ligh och hälsokost
Jag gillar fett.
Jag har ungefär samma förhållande till lättprodukter som jag har till skoskav.