• Hönapöna

Lämna barn ensamt på hotellrum

Igår på mammaträffen berättade en mamma att de ska åka till Oslo och bo på hotell. Då flickan somnar tidigt har de laddat ner en babymonitor app som de ska använda då flickan somnat då de vill sitta i lobbyn och ta en öl
    Jag reagerade på detta men kom inte för mig att ifrågasätta- de andra mammorna sa inget direkt heller. Vi pratade mest om den smarta appen- som jag tycker är användbar då vår lilleman somnat på övervåningen och vi sitter på altanen på nedervåningen
    Tilläggas ska att de redan provat appen då de var över hos grannen!
    Överreagerar jag eller är det någon mer som tycker att det är olämpligt?

• Svar på tråden Lämna barn ensamt på hotellrum
  • SpanskaFlugan
    Drottningen70 skrev 2014-10-04 14:34:39 följande:

Jamendåså. Att man i efterhand kan ta reda på vem som är skyldig gör ju att det funkar... Eh...

Poängen handlar väl om att massa okända faktiskt enkel möjlighet att ta sig in utan att väcka uppmärksamhet, fler nycklar finns i omlopp, hos personal, städ, vaktmästare etc.. Fler människor har möjlighet att norpa vaktmästarens nyckel..

Mnja, det är snarare så att just eftersom det är lätt att ta reda på vem det var gör folk obenägna att ens försöka. Och det är inte lätt att få tag på en nyckel. Hela hotellets rykte hänger på att det är säkert, rutinerna kring nycklar är stenhårda. Och det handlar inte om att föräldrar lämnar barn ensamma som sedan blir kidnappade. Det är, tack och lov, ovanligt. Men gäster vill ändå vara säkra på att värdesaker inte stjäls när man lämnar rummet.
  • Natulcien

Hmm...jag har lite svårt att förstå det här katastroftänkandet när det gäller att lämna små barn ensamma. Kidnappningar, bränder och överkörda föräldrar är inte det jag själv tänker på när jag väljer att hellre ta med mitt barn än att lämna honom ensam...
    Jag tänker snarare på barnets trygghet ur ett psykologiskt perspektiv, att barnet ska slippa vakna på en okänd plats och bli ledsen och rädd...

• Lavish
    Natulcien skrev 2014-10-04 15:24:26 följande:

Hmm...jag har lite svårt att förstå det här katastroftänkandet när det gäller att lämna små barn ensamma. Kidnappningar, bränder och överkörda föräldrar är inte det jag själv tänker på när jag väljer att hellre ta med mitt barn än att lämna honom ensam...
    Jag tänker snarare på barnets trygghet ur ett psykologiskt perspektiv, att barnet ska slippa vakna på en okänd plats och bli ledsen och rädd...

Ja exakt. Jag tänker också bara på att barnet kan börja gråta och få panik när ingen kommer. (Och att en lite större bebis i värsta fall kan göra sig själv illa om ingen passar)

Alla andra katastrofscenarion är löjliga. För när mitt barn är 35 kan han också dö instängd i en brinnande byggnad, dränkas av en tsunami, skjutas av nån kriminell och whatnot. Sådana risker kan inte elimineras och att sträva efter det är ångestframkallande och onödigt.  Risken för alla dessa katastrofsaker är väldigt liten och inget man kan gå och hänga upp hela sitt liv kring tänker jag.
  • FrauCasio
    Drottningen70 skrev 2014-10-04 10:15:26 följande:

Lite märkligt att inte tycka det är

Nån skillnad på det egna hemmet och ett hotellrum måste jag säga. Dels utifrån att det givetvis är oerhört stor skillnad på att vakna ensam i en främmande miljö och att vakna till hemma i sin egen säng. De flesta av oss sover dessutom annorlunda borta än hemma så bara för att ungen sover bra hemma betyder inte att det är samma sak borta där det är annorlunda ljud och dofter. Dessutom så har vi ju den lilla detaljen att det är massa främmande människor som man inget vet om, som har direkt tillgång med nyckel till hotellrummet där man sinnessjukt nog lämna sitt barn sovande.

Bästa inlägget i hela tråden! Håller fullständigt med!
  • Lavish
    Drottningen70 skrev 2014-10-04 10:15:26 följande:

Lite märkligt att inte tycka det är

Nån skillnad på det egna hemmet och ett hotellrum måste jag säga. Dels utifrån att det givetvis är oerhört stor skillnad på att vakna ensam i en främmande miljö och att vakna till hemma i sin egen säng. De flesta av oss sover dessutom annorlunda borta än hemma så bara för att ungen sover bra hemma betyder inte att det är samma sak borta där det är annorlunda ljud och dofter. Dessutom så har vi ju den lilla detaljen att det är massa främmande människor som man inget vet om, som har direkt tillgång med nyckel till hotellrummet där man sinnessjukt nog lämna sitt barn sovande.

Så du menar att man aldrig kan lämna en minderårig ensam i ett hotellrum? 

Jag skulle liksom aldrig lämna ett småbarn ensam hemma heller. Utan då avser jag ju ett barn som är stort nog att både veta vart det är och var jag är om jag inte är där samt kapabel att använda sin telefon och ringa mig om det behövs.
  • Snutten6
    Anonym (Hasse brasse) skrev 2014-10-04 14:16:45 följande:
    Wow. Alla fyra också. Allt tack vare att dom fick skrika mkt som bebisar.
    Förstår att du är avundsjuk och drar helt felaktiga slutsatser.

Se till att bilda dig lite och få ngn av dina tre celler att fungera.

Ja, så kanske det är om jag tänker efter !
  • Anonym (Aldrig!)
    Snutten6 skrev 2014-10-04 17:12:43 följande:

Förstår att du är avundsjuk och drar helt felaktiga slutsatser.

Se till att bilda dig lite och få ngn av dina tre celler att fungera.

Ja, så kanske det är om jag tänker efter !

Du borde bilda dig lite åtminstone. Tipsar dig om en bok som heter "Fem gånger mer kärlek". Skickar dig en länk där du dessutom kan klocka hem boken: www.adlibris.com/se/bok/fem-ganger-mer-karlek-9789127088702
  • Snutten6
    Anonym (Aldrig!) skrev 2014-10-04 17:16:41 följande:
    Du borde bilda dig lite åtminstone. Tipsar dig om en bok som heter "Fem gånger mer kärlek". Skickar dig en länk där du dessutom kan klocka hem boken: www.adlibris.com/se/bok/fem-ganger-mer-karlek-9789127088702
    Ska be min sekreterare se om det är en bok som är värd att läsa.

Jag är stolt över vad mina barn har lyckats med och att jag vet att jag har haft en perfekt uppfostran för samtliga .
    Tror inte många föräldrar är stolta över sina barn och kan säga att dom gjort allt vad dom kunnat.
  • Maddi
    Anonym (Barnskrik OK) skrev 2014-10-04 10:09:09 följande:

Föräldrar klemar och kletar för mkt med sina barn.
    Barn sover bäst ute, oavsett kyla.
    Mina har sovit ute i -35 grader sedan de var 5 månader.

Barn dör inte av att gråta i säng eller vagn om föräldrarna inte plockar upp barnen direkt. Stärker barnen istället.

De är inte så klyftigt att lägga barnet ute i -35, då man andas sämre. Dessutom är de barn som har astma och de är inte bra att vara ute så länge med dom barnen.
  • Rocket Mania
    Snutten6 skrev 2014-10-04 17:21:02 följande:

Jag är stolt över vad mina barn har lyckats med och att jag vet att jag har haft en perfekt uppfostran för samtliga .
    Tror inte många föräldrar är stolta över sina barn och kan säga att dom gjort allt vad dom kunnat.
    Din sekreterare? Menar du att du inte klarar av att ta det beslutet själv? Att se om en bok är värd att läsas eller ej. Och kom inte dragande med att du inte har tid. Eller är det Ulla-Bella som läser och skriver inläggen åt dig här också?
  • Anonym (f)

TS verkar inte bry sig så då gör inte jag det heller............................

• Natulcien

Perfekt uppfostran?
    Menar du då att de också går runt och anklagar folk för att  endast ha tre hjärnceller och är allmänt otrevliga..?
     Obestämd
    Tur vi inte delar definitionen på "perfekt" i så fall, för så vill jag då inte att mitt barn ska bete sig...
  • Anonym (f)

.....nja jag tror faktiskt att det är VÄLDIGT många föräldrar som är nöjda med sin insats och som är superstolta över sina barn. Du umgås med fel folk. Be din sekreterare se över din förteckning över vänner.
  • Anonym (Olämpligt)
    Natulcien skrev 2014-10-04 15:24:26 följande:

Jag hâller med om att barnets trygghet ur psykologiskt perspektiv är väldigt viktigt. Men jag tar faktiskt säkerhetsproblemet pâ allvar också, även om risken är liten. Jag skulle t ex aldrig heller gâ över till grannen pâ middag medans mitt barn sover (vi bor i lägenhet) även om vi har en superbra babymonitor och jag kan vara tillbaka pâ 30 sekunder om barnet skulle vakna. Och till vârt hem har ju inte ens några främlingar nycklar (mig vetandes). För även om det en pâ en miljon att någon skulle kunna ta sig in och skada eller föra bort mitt barn i min frånvaro sâ kan jag inte ta den risken.
  • Natulcien
    Anonym (Olämpligt) skrev 2014-10-04 19:51:29 följande:
    Jag hâller med om att barnets trygghet ur psykologiskt perspektiv är väldigt viktigt. Men jag tar faktiskt säkerhetsproblemet pâ allvar också, även om risken är liten. Jag skulle t ex aldrig heller gâ över till grannen pâ middag medans mitt barn sover (vi bor i lägenhet) även om vi har en superbra babymonitor och jag kan vara tillbaka pâ 30 sekunder om barnet skulle vakna. Och till vârt hem har ju inte ens några främlingar nycklar (mig vetandes). För även om det en pâ en miljon att någon skulle kunna ta sig in och skada eller föra bort mitt barn i min frånvaro sâ kan jag inte ta den risken.
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra...
    Och att någon skulle ta sig in och stjäla vår bebis är ju alltså en icke existerande risk, eftersom vi alltså aldrig lämnar bebisen ensam (men av trygghetsorsaker).
  • Voodoodoll
    Snutten6 skrev 2014-10-04 13:18:55 följande:

När jag läser detta, stärks alla teorier och diskussioner om att orsaken till barns misslyckande och passivitet ligger på föräldrarnas sätt att uppfostra barn.

Barn skall uppfostras och tidigt få lära sig ansvar och att det finns konsekvenser till ej utförd uppgift.

Se i skolan, barn far runt och lever runt.
    Vems fel är det ?
    Skolan svarar den ansvarslösa och likgiltige föräldern ....

NEJ !

Föräldrarnas ansvar o orsakad av utebliven uppfostran.

Skärpning på er alla föräldrar osm inte kan ta tag i era ungar och få in lite hyfs i skallen på dom. Demon

Jag uppfostrar mitt barn och har så gjort tidigt och kommer att fortsätta med detta. Jag ger _också_ mitt barn trygget. Det ena utesluter inte det andra och att tro det är obildat. Punkt.
  • YokohamaNr2

Vi är väl rätt 'laid back' och kan tex utan problem lämna barn i bil vid tankning och direkt utanför affären för snabbhandling, men hotellrum, nja det vet jag faktiskt inte om jag hade gjort! Tror iofs att OM jag hade gjort det så hade jag inte njutit speciellt av den där ölen utan hade nog bara suttit på helspänn och lystnat på babymonitoren !

• zayra

Jag jobbar själv på hotell. Vi hade en brand för några år sedan orsakat av en 10 åring som hängt kläder på en lampa. Dom va 3 barn i rummet mellan 6-10 år och pappan hade gått ut för att ta en öl. Visst 10 år är ändå helt okej ålder att klara sig själv. Men i en främmande stad och ett hUS dom aldrig varit i innan. Först ljög han för mig och sa att han va i rummet hela tiden sen kom det fram att han va ute. Tacka fan att vi har brandvarnare i varandra vrå i rummen. Annars hade det gått riktigt jävla illa.

Svar på tråden Lämna barn ensamt på hotellrum