• Webbredaktör

Använder du och dina barn cykelhjälm?

Användandet av cykelhjälm minskar. Framförallt är det ungdomarna som fuskar med hjälmen. Det visar en årligen återkommande undrsökning från Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF.

www.familjeliv.se/foralder/1.3477418

Använder du och dina barn cykelhjälm?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du och dina barn cykelhjälm?
  • Smulan 89

Jag äger inte ens en hjälm. Barnen är ännu små, så de har varken cykel eller hjälm ännu. När barnen får cyklar kommer jag köpa hjälmar till dem.

• Mercurialis

Jag cyklar i stort sett aldrig men köpte en cykelhjälm, när första barnet började cykla. Så numera använder jag hjälm de få gånger cykeln kommer till användning. Barnen använder också hjälm.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stårschan

Annat. Mina barn använder hjälm, vi vuxna gör det inte. Skulle jag börja cykla på trafikerade vägar skulle jag överväga att skaffa en, men med mina cykelvanor känns det inte relevant.

• Gladhannapanna

Både vi vuxna och barnen har hjälm, känns självklart att ha hjälm, både som förebilder för barnen och för att skydda huvudet för barnen behöver sina föräldrar. Men jag avskyr att ha hjälmen på mig, känns meningslöst att fixa håret på morgonen och det är fult!!!!
    En kollega vurpade med cykeln en morgon och spräckte hjälmen så det gör verkligen en stor skillnad!

• Gweny

självklart har jag det! Vad vore man för förebild annars? Är en billig livsförsäkring för den delen också.

Jobbar med rehab och har sett så mycket tragiskt, med hjärnskador.

• Dina08

Nej, tyvärr inte. Barnen slutade runt 14-årsåldern. Ljög om att de använde den, nu är de äldre och står för det. Själv slutade jag nyligen, för att jag mest kör på cykelvägar och inte vill se förj-ig ut i håret. När de var små var det annat, totalt hjälmtvång i hela familjen.

• Snutten6

Japp !
    Gammal cyklist.

Besökte Göteborg för ngr år sedan och var med om att ta hand om en ung flicka som cyklade ner i spåret.
    Står 20 m ifrån, olycksplatsen och ser allt.

Det var ingen trevlig syn att vända på hennes röda huvud, täckt av blod.
    Jag vet att hon hade kunnat cykla iväg ifall hjälmen inte hade legat i cykelkorgen.

Kan än idag höra ljudet av när skallen slår i rälsen, ett speciellt ljud som inte är trevligt.

• Tow2Mater

Använder ni bilhjälm? Om inte, dags att börja!

"Erfarenheten från Australien visar att bland bilister som kommer till sjukhuset så är det ofta huvudet som tagit värsta smällen. En fransk studie visar att bland bilförare som omkommit i trafikolyckor så har hälften allvarliga eller mycket allvarliga skallskador.

Ingenjörer har nu konstruerat ett pannband som ska minska bilisternas skallskador med 44 %."

www.ecoprofile.se/thread-2146-Bilbranschen-pratar-cykelhjalm-men-tiger-om-bilhjalm.html

• Anonym (Anonyn)

Mina barn är 8,10 och 14 och alla andvänder hjälm det tvingar jag dom till för det får jag! Om dom vägrar så tar jag doms telefon i en vecka kl 8varje kväll och jag drar ur elen så dom inte kan spela heller men sen när dom blir 15 så kommer jag tjata men kommer inte tvinga

Svar på tråden Använder du och dina barn cykelhjälm?