• St0rk

2 veckor bebis kan inte äta på egen hand.

Hej. Jag är en orolig pappa som har hundratals funderingar. Min son, som föddes 10 dagar för tidigt, ligger tillsammans med sin mamma på sjukhuset. Han föddes med hjälp av sugklocka och fick hjälp med andningen efter förlossningen. Motluft tror jag det var han fick. Allting verkade ha gått bra och jag åkte hem efter 1 dygn på BB. Vi har två barn till här hemma som saknade sin pappa. Och två dagar efteråt kom mamma och lillgrabben hem. Vi tyckte han var väldigt slö och somnade ofta ifrån maten, vi provade med allt. Kickla honom, massera fötter & armar, lägga ifrån han, byta bröst, byta blöja men inget fungerade. Han var för trött helt enkelt. På BVC konstaterades att han bara gått upp 50g på en vecka, 5 dagar senare hade han bara gått upp 20g till. Och vi beslutade att åka in akut till sjukhuset. Väl där blev dom inlagda på neontal avdelningen där han sondmatas förtillfället. Nu har dom varit där i 5 dagar och han har gått upp bra i vikt men han kan fortfarande inte ta bröstet på egen hand. Antingen ligger han och bara snuttar eller så somnar han ifrån maten. Sköterskorna säger inte mycket mer än att man ska ha tålamod och han kommer komma igång inom sin tid. Men allting känns väldigt hopplöst just nu, barnen här hemma saknar sin mamma och jag saknar min nya lilla pojk.
    Är det fler som upplevt det här? Vad kan det bero på? Och vad kan man göra för att få plutten att börja äta på egen hand?
    Mvh En orolig pappa

• Svar på tråden 2 veckor bebis kan inte äta på egen hand.
  • ymmmi

Kan det inte vara så att han har helt enkelt är gör trött för att orka äta?

• St0rk

Jo till en början verkade ju så vara fallet. Men nu på dom här 5 dagarna har han ökat ungefär 500g i vikt. Vilket borde göra honom piggare och få honom att äta på egen hand tycker man? Idag povade man att inte sonda honom på 3 timmar för att se om han blev hungrig och ville ha bröstet. Han skrek i 30min och försökte tutta men utan resultat, tillslut fick man sonda i honom mat i alla fall. :'(

• Alexi

För kort tungband så att han inte kan ta tag och suga ordentligt?

• Elsis

Har ni provat amningsnapp? Det fick jag använda med min dotter som är prematur. Hon sondmatades också ett tag, och tränade samtidigt på att äta själv. När vi provade amningsnapp gick det bättre.

• pigglet

Mitt yngsta barn hade svårt att lära sig amma. Det var som att hon inte fick grepp ordentligt. Med amningsnapp gick det bättre, men dessvärre lyckades han på något sätt göra så det blev stopp i nappen så är han sög på den fick han inte i sig någon mat alls   :(
    Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan det gick bättre. Vet att ganska länge fick han kämpa länge, kanske 10-15 minuter, innan han fick ett bra grepp, under tiden hackade han, sög, släppte, drog, nafsade... ihärdig, men utan att få ett bra grepp.
    Kanske höll det på så i några veckor, kanske en månad? Till slut gick det i alla fall bättre, han ammade över 1 år.

När han blev 2,5 år kom vi till en logoped, eftersom han inte började prata ordentligt. Det visade sig att han hade problem med motoriken, bl. a. i munnen. Så här i efterhand kan jag ju undra om inte våra amningsproblem hängde ihop med det.

• Voodoodoll
    Alexi skrev 2014-10-05 17:14:30 följande:

För kort tungband så att han inte kan ta tag och suga ordentligt?

Det funderade jag också på.
Svar på tråden 2 veckor bebis kan inte äta på egen hand.