2 veckor bebis kan inte äta på egen hand.
Hej. Jag är en orolig pappa som har hundratals funderingar. Min son, som föddes 10 dagar för tidigt, ligger tillsammans med sin mamma på sjukhuset. Han föddes med hjälp av sugklocka och fick hjälp med andningen efter förlossningen. Motluft tror jag det var han fick. Allting verkade ha gått bra och jag åkte hem efter 1 dygn på BB. Vi har två barn till här hemma som saknade sin pappa. Och två dagar efteråt kom mamma och lillgrabben hem. Vi tyckte han var väldigt slö och somnade ofta ifrån maten, vi provade med allt. Kickla honom, massera fötter & armar, lägga ifrån han, byta bröst, byta blöja men inget fungerade. Han var för trött helt enkelt. På BVC konstaterades att han bara gått upp 50g på en vecka, 5 dagar senare hade han bara gått upp 20g till. Och vi beslutade att åka in akut till sjukhuset. Väl där blev dom inlagda på neontal avdelningen där han sondmatas förtillfället. Nu har dom varit där i 5 dagar och han har gått upp bra i vikt men han kan fortfarande inte ta bröstet på egen hand. Antingen ligger han och bara snuttar eller så somnar han ifrån maten. Sköterskorna säger inte mycket mer än att man ska ha tålamod och han kommer komma igång inom sin tid. Men allting känns väldigt hopplöst just nu, barnen här hemma saknar sin mamma och jag saknar min nya lilla pojk.
Är det fler som upplevt det här? Vad kan det bero på? Och vad kan man göra för att få plutten att börja äta på egen hand?
Mvh En orolig pappa