• Bok

    Fler som aldrig gillat tecknad film?

    Jag har aldrig gillat tecknad film, varken som barn eller vuxen. Jag minns fortfarande hur förvånad jag var över att kompisar som annars verkade normala faktiskt tyckte att ?Tecknade pärlor? på fredagar var veckans höjdpunkt. I princip allt går ut på våld - urtrist. Tom och Jerry var det värsta exemplet ? jag kan fortfarande inte förstå 1. att *någon* kan tycka att det är ett lämpligt program för barn ? varje episod går enbart ut på våld och 2. hur Lilla Sportspegeln kunde ha det som film ? hur går det ihop med att vara sportmannamässig..?



    Har i vuxen ålder funderat på varför jag ? och inte heller mina syskon ? aldrig har gillat tecknat film, men har inte kommit på något bra skäl. Finns det fler som aldrig gillat tecknade filmer och har någon teori om varför?

  • Svar på tråden Fler som aldrig gillat tecknad film?
  • Bok

    Jag tänkte nog mest på tecknad film för barn från början, som även vuxna ser - för jag har vänner som faktiskt betalar för att gå och se t ex Lejonkungen på bio (kommer aldrig förstå...) Men har som sagt aldrig gillat dem, ej heller som barn. Och inte heller mina syskon!

    "Vuxen"-tecknad film har jag som sagt knappt sett, men är heller absolut inte lockad av det...

  • Aniiee
    Bok skrev 2014-11-05 09:46:07 följande:

    Jag tänkte nog mest på tecknad film för barn från början, som även vuxna ser - för jag har vänner som faktiskt betalar för att gå och se t ex Lejonkungen på bio (kommer aldrig förstå...) Men har som sagt aldrig gillat dem, ej heller som barn. Och inte heller mina syskon!

    "Vuxen"-tecknad film har jag som sagt knappt sett, men är heller absolut inte lockad av det...


    Your loss.....Solig Men vad tusan, jag tittar ju typ aldrig på romcom, så that's my loss.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Fobiker

    Själv är jag som vuxen lika barnsligt förtjust i tecknad film som jag var när jag var barn. Men det är en intressant fråga. Jag har hört några säga samma som ts och jag har alltid undrat över varför det är så?

  • Aniiee
    Fobiker skrev 2014-11-05 17:58:39 följande:

    Själv är jag som vuxen lika barnsligt förtjust i tecknad film som jag var när jag var barn. Men det är en intressant fråga. Jag har hört några säga samma som ts och jag har alltid undrat över varför det är så?


    Min teori är att fördomarna mot tecknad film går skyhöga i västvärlden..... precis som de går skyhöga mot TV-spel. Men det är ju bara min lilla vardagsteori.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Palestrina
    Fobiker skrev 2014-11-05 17:58:39 följande:

    Själv är jag som vuxen lika barnsligt förtjust i tecknad film som jag var när jag var barn. Men det är en intressant fråga. Jag har hört några säga samma som ts och jag har alltid undrat över varför det är så?


    Jag tänker att det både är en smaksak och beror på vad man för tillfället är sugen på. Jag är sällan sugen på tecknat trots att jag som regel älskar det (om det är nåt bra) när jag väl tar mig tid.

    Kanske att det trots allt spelar in, det som bok talar om som "fejkat och inte på riktigt". Även om det i många fall av annan spelfilm än tecknat är fullständigt uppenbart att det inte kan vara "på riktigt" (t ex fantasy, sci-fi?) hamnar tecknade filmer i en annan fiktionsgrad än fotografiskt material, och datoranimerade miljöer som ser fotografiska ut. Kanske kräver tecknade filmer en annan typ av avkodning, och medför en annan typ av inlevelse, eller identifikation med karaktärerna?

    Ja, jag bara spekulerar.
  • Fobiker
    Palestrina skrev 2014-11-05 18:26:24 följande:
    Jag tänker att det både är en smaksak och beror på vad man för tillfället är sugen på. Jag är sällan sugen på tecknat trots att jag som regel älskar det (om det är nåt bra) när jag väl tar mig tid.

    Kanske att det trots allt spelar in, det som bok talar om som "fejkat och inte på riktigt". Även om det i många fall av annan spelfilm än tecknat är fullständigt uppenbart att det inte kan vara "på riktigt" (t ex fantasy, sci-fi?) hamnar tecknade filmer i en annan fiktionsgrad än fotografiskt material, och datoranimerade miljöer som ser fotografiska ut. Kanske kräver tecknade filmer en annan typ av avkodning, och medför en annan typ av inlevelse, eller identifikation med karaktärerna?

    Ja, jag bara spekulerar.
    Ja, det är en intressant teori. Har funderat i de banorna själv. För att kunna uppskatta tecknad film krävs ju att man kan se bortom det faktum att karaktärerna och miljöerna är tecknade. Kanske tar det stopp där någonstans? Vissa kan helt enkelt inte identifiera sig med tecknade karaktärer och världar?
  • Bok
    Aniiee skrev 2014-11-05 16:00:22 följande:
    Your loss.....Solig Men vad tusan, jag tittar ju typ aldrig på romcom, så that's my loss.
    Haha, ja precis! Man hinner inte med allt här i världen, och är det då inget man saknar så kan det ju vara lika bra att strunta i det istället för att lägga ner en massa tid på att ev. lära sig uppskatta det

    Intressanta synpunkter i övrigt! Kan säkert ligga något i det.
  • edko

    Jag har nog aldrig heller varit så mycket för det om jag ska vara ärlig. Dock vet jag inte varför.

  • Anonym (Vad hände?)

    Vad hände med astrounaten? Hon verkar rätt irriterad undrar varför

  • Anonym (Vad hände?)
    Liza86 skrev 2021-05-17 21:09:53 följande:

    Ja det kan va kul, särskilt onykter 


    Är det då du kollar på det?
Svar på tråden Fler som aldrig gillat tecknad film?