• PadimeP

Skämmas för Juckandet i hundparken? :/

Är i hundparken varje dag med min hund och vi tycker båda det är trevligt.

Men en sak har fått mig fundersam och det är hundägarnas beteenden gentemot hundarna på parkområdet.

Jag tror på att hundarna sköter sig själva och behöver göra det för det sociala samspelet och den sociala utvecklingen. MEN!! Jag börjar förstå att det inte är den allmänna uppfattningen (hos andra hundägare som flitigt besöker parken).

Nej, för det ska springas, kollas, skällas efter sin hund så fort den gör något ohyfsat som att hamna i bråk eller jucka.

Juckandet har blivit en sån stor grej att några hundägare har börjat säga till andra hundägares hundar. Min hund som inte alls juckar speciellt ofta tittade idag på en dam med en förvånad blick.

Och en dam tog sin hund och gick hem då hon inte orkade springa runt och passa på sin hund hela tiden.

De får en att skämmas när ens hund har ett juckbeteende. :/

Jag har börjat säga till min hund med nu och han lyssnar så snabbt så det är inga problem.

Grejen är dock den att jag vill liksom låta honom sköta det själv med de andra hundarna. Det är väl det som är hela vitsen med att kunna umgås dagligen med andra hundar?

Eller har jag missat något med Juckandet??

• Svar på tråden Skämmas för Juckandet i hundparken? :/
  • Dexter dot com
    DeathByPickles skrev 2014-10-12 14:18:33 följande:

Dexter är klok och har alldeles rätt.
    Jag skulle inte låta någon av mina hundar bete sig på det viset mot andra djur och inte heller låta andra djur bete sig på det viset mot mina hundar.

Vi är skyldiga att se till att våra hundar inte utsätts för situationer de inte klarar av  - juckande är inte ett sunt sätt att umgås på. Bra att du börjat bryta beteendet, TS!

Tack :)  Jag blir alldeles förtvivlad när människor inte har kunskap och förståelse för vad dom utsätter sina hundar för och lever kvar i detta föråldrade "dominanstänk".
  • Axo

Är ju ganska självklart att man säger till sin hund när den inte sköter sig. Säger du till din hund när den beter sig illa utanför rastgården?

Kan ju ta min egna hund som exempel. En genomsnäll schäferhane. Våran granne har en cane corso hane och vi går en hel del ihop. Hundarna springer lösa och i början, när min varen unghund så var det inga problem, de lekte jättefint ihop, men nu kan de aldrig leka eller busa utan att det går överstyr och kommee troligen leda till slagsmål om de får fortsätta. De springer fortfarande lösa tillsammans, men vi bryter så fort de går in i närkamp med varandra.

• shandy

Synd att ni tänker att juckandet skulle leda till slagsmål. Det är inte fallet. Så ni menar då att om hunden är sån som juckar borde den inte få träffa andra hundar? För att de blir för stressade?

• shandy

Eftersom ni är så trångsynta och inte förstår att juckandet inte alls behöver betyda stress kan jag citera Sara reuche som håller igång Paws Abilities Dog Training. Så här är några orsaker varför hundarna juckar.

"Arousal

Once a dog hits a certain level of excitement, that energy has to go somewhere. Some dogs express their joy by doing ?zoomies,? where they tuck their butt and sprint as fast as they can in circles. Some bark. Some hump.

Play

Play is interesting. When dogs (or other mammals!) play, they mix up a bunch of behaviors in new sequences. These behaviors have very useful roots: chasing, stalking, and pouncing are useful hunting behaviors; mouthing and wrestling are useful fighting behaviors; and humping is a useful sexual behavior. Some biologists believe that play is practice for the real world. By mixing all of these useful behaviors up with some other signals that mean ?just kidding,? dogs get a chance to practice moving their bodies in ways that could increase their chances of surviving a situation where the behaviors were needed for real.

Status

While this is a common attribution for humping, dogs ALMOST never use humping as a form of status seeking or as a display of status. In fact, in more than ten years of training, I?ve only met one dog who appeared to use humping as a means of status seeking.

It just feels good

Frankly, dogs just like to hump sometimes. All mammals masturbate, and some dogs will hump a favorite toy or pillow. From a behavioral standpoint, there?s no reason not to let Fido or Fifi have a little ?me time? on occasion as long as it?s not causing problems. Two of my dogs, Dobby and Mischief, often hump each other when they are playing, and as long as both dogs are okay with it, I don?t interrupt them. I draw the line at humping people, and if my dogs do this I redirect them and teach them more appropriate ways to interact with humans.

So there you have it. Humping is a normal doggy behavior, albeit a somewhat embarrassing one for those of us on the other end of the leash

• Dexter dot com
    shandy skrev 2014-10-12 17:34:33 följande:

Synd att ni tänker att juckandet skulle leda till slagsmål. Det är inte fallet. Så ni menar då att om hunden är sån som juckar borde den inte få träffa andra hundar? För att de blir för stressade?

Juckande är provocerande och leder ofta till slagsmål och gruff just för att hunden är uppe i varv och inte läser av den andra hunden rätt.
    Visst ska hundar träffas men då med hundar som dom fungerar med, inte hundar dom blir uppstressade, frustrerade, exalterade av.
    Att tro att alla hundar fungerar ihop och har utbyte av varann är naivt, dom har inget utbyte av att hälsa på alla hundar dom möter och vissa klickar dom bra med och andra inte och det är ägarens ansvar att välja rätt "kamrater".
    Hundar leker olika och hundar som kör jaktlekar funkar oftast sämre med hundar som brottningsleker.
    Sen är intensiv lek inte alls nyttigt så ofta då binjurarna går på högvarv och producerar alldeles för mycket stresshormon.
  • shandy

Läs mitt senaste inlägg. Jag sa aldrig att jag tror alla hundar funkar ihop? Men du SER varningssignalerna och juckandet är inte en av dem på något sätt. Vanlig lek kan också leda till slagsmål, men varningssignalerna kommer först. Inte säger ägaren till om hundarna leker vanligt heller? Och ja det är sant att man bör ha pauser mellan intensivt lekande. Det tar upp till 2 dagar för att varva helt ner även om det inte syns utanpå. En allt för stor del av ägarna förknippar hundarnas beteende med människobeteende och därav läser hundarna fel..

• shandy

Läs mitt senaste inlägg. Jag sa aldrig att jag tror alla hundar funkar ihop? Men du SER varningssignalerna och juckandet är inte en av dem på något sätt. Vanlig lek kan också leda till slagsmål, men varningssignalerna kommer först. Inte säger ägaren till om hundarna leker vanligt heller? Och ja det är sant att man bör ha pauser mellan intensivt lekande. Det tar upp till 2 dagar för att varva helt ner även om det inte syns utanpå. En allt för stor del av ägarna förknippar hundarnas beteende med människobeteende och därav läser hundarna fel..

• Dexter dot com
    shandy skrev 2014-10-12 19:12:00 följande:

Du länkar till någon som säger emot dig....att juckande inte är dominant, ofta beror på att hunden är exalterad och att det endast är ok om båda hundarna är med på det. Enl dig är det ju ett dominansbeteende och den dominanta ska få jucka tills den andre ger sig. Vad vill du säga egentligen?
  • shandy

Varför tror ni jag menade den andra hunden ger upp? Alltså den juckande hunden ger upp då den andra hunden säger till om den ogillar. Det gör de inte alltid. Jag formulerade mig fel. Det var alltså status beteendet jag menade. Men poängen var ju att juckandet inte alls behöver betyda stress. Och att det inte är osunt.

• shandy

Japp! Se bara efter om någon av hundarna verkar stressad eller osäker eller börjar visa tänderna så kommer du redan långt :) alla gör ju som de vill med sina egna hundar men du kan ju flina lite för dig själv när folk överreagerar ;)

• hundpuss

Jag har lite svårt för att förstå varför folk tvunget ska släppa ihopa hundar till höger och vänster för. 
    Om det är en mindre grupp hundar som jag och min hund känner så kan jag absolut låta han umgås med dom. Men att släppa honom lös i en hundpark med 7 andra hundar han aldrig träffat är ju som bäddat för katastrof om det vill sig illa.
    Min hund är dumsnäll, och säger inte så mycket om någon juckar på honom. Han är lugn som en filbunke men har ett stort problem: stissiga hundar som är för "på". Jag vet det och respekterar det, och går därför mellan. 
    Däremot så har jag svårt för gamla förlegade teorier om dominans, Dexter lyfter fram många bra poänger.
    Att ha i minnet är ju att det kan bli ganska riskabelt att släppa ihop hundar som inte känner varandra. 

• shandy

Ja.. sant hundpuss :) låter som du förstår din hund bra och vet när du behöver bryta upp! Absolut ingen bra ide att släppa sin hund med 7 främmande hundar (om du inte själv känner dem och vet ungefär hur de fungerar) men då det är en eller 2 hundar är det helt okej. Jag menar att alla har inte möjlighet för samma lilla grupp att träffas varje gång och om du har bara en hund i familjen behöver den ju också sociala situationer :) dessutom är det bra att bryta rutinerna nu och då för hjärnans funktioner. Speciellt om det gäller en aktiv ras!

• shandy

Jag måste tillägga att det förståss behövs ordentliga pauser mellan träffarna... :)

Svar på tråden Skämmas för Juckandet i hundparken? :/