• Östlund

Hunden gömmer sig?

Hej..
    Vi har en glad och alert Jack Russell tik på 5 år. Hon har däremot varit med om 2 tragiska dödsfall under det senaste året, hennes nu f.d ägare.
    Efter matte försvann blev hon oerhört nedstämd och la sig och sov hela dagarna i korgen, hon som var mycket av en matte-hund. Nu när husse försvann förändrades hon inte mycket då han inte var så riktigt nära hennes hjärta. Nu ersatte jag och min sambo deras plats i hundens lilla hjärta (Flisan).

Det som nu börjar uppstå är ett litet underligt beteende som aldrig uppvisats förut.
    Vi ligger och myser och busar och sen lägger hon sig för sig själv och antingen snuttar filt eller tuggar ben, sen somnar hon. Min sambo brukar ta en vila, och jag ligger och tittar på tv. Helt plötsligt kan Flisan bara vakna upp och gå ut i köket för att lägga sig på stolarna. Först trodde jag hon blev sur för att hon inte får uppmärksamhet (vilket hon påvisar att hon vill ha KONSTANT nu för tiden), men visserligen kan det vara något annat.
    Jag vet inte om hon nu fortfarande har en brustet hjärta efter matte och husse, för hon var ju normal någon månad efter mattes bortgång.
    Det är väl kanske hela den här förändringen, att hon nu är helt själv några få timmar om dagen några gånger då jag inte jobbar. Annars hade hon haft sällskap av den kära gamla katten vi hade, som lämnade oss strax innan husses bortgång..

Så, i det hela, varför går hon och gömmer sig nu helt plötsligt?

Ps. Vi har noterat att löpen är på gång, men hon har aldrig gjort detta under andra löpperioder under sitt liv, kanske något nytt isåfall?

Mvh

• Svar på tråden Hunden gömmer sig?
  • julii

Deprimerad? Uttråkad? Ger ni henne vad hon behöver? Får hon någon typ av berikning, träning, något som hon tycker är kul? Kan hon vara skendräktig inför löp? Kanske helt enkelt vill vara ifred?

• Östlund

Ja, vi busar ju med henne på hennes villkor, hon visar ju när hon vill. Men nu innan löp så blir hon alltid extra kelig, ibland för mycket. Hon vill alltid upp i ansiktet och vill att man klappar henne konstant och det blir lite jobbigt i längden.

Men precis innan hon går iväg så slänger hon en blick mot sambon som vilar. Hon vill ju alltid ligga på honom, för han tillåter mer de här än jag. Du vet, våra bröst tål inte hur mycket smällar som helst då hon ska ligga mycket där. Hon är duktig på att HOPPA på oss som galning. En gång tog hon sats från mina bröst och hoppade rakt på min sambos juveler, så där låg vi och kved i samma veva som hon ville kela. xP

Hon är ju väldigt uppmärksamhetskrävande, vi kan inte gå till ett annat rum förrän hon ska stirra på en eller följa efter. Hon var uppfödd med massor av gos, fick inte tillräckligt med utlopp då hennes f.d ägare var pensionärer och släppte bara ut henne på gården och kastade lite boll.

Juste, hennes f.d ägare är min sambos föräldrar.

Vi ger henne så mycket kärlek och ömhet, men jag kanske överreagerar då hon påbörjar löp strax efter husses bortgång..

Annars i övrigt är hon pigg som en nötkärna, visar inga tecken på smärta, för så fort vi ropar in henne från köket så kommer hon rusande, glatt upp i ansiktet.

• hundhår

Hej, mitt tips är att Flisan saknat mental aktivering och jack russel är en pigg ras och kasta lite boll är inte tillräckligt. Får denna ras inte tillräckligt med mental aktivering så blir de just överdrivet beteende på något sätt som de visar att de vill ha mer. Börja med att aldrig bara servera maten som den är ger ni torrfoder se till att det är spannmålsfritt  t ex taste of the wild som de flesta hundar tål mycket bra så att det är bra för Flisan samtidigt som det är mycket mer smakligt än t ex royal canin. När det är mer smakligt får hundarna mer lust att arbeta för maten vilket de mår mycket bra av. Lägg torrfodret i en aktiveringsleksak börja med en lätt t ex en rund boll med hål eller lätta hundspel. När hon kan det köp en pyramid med hålet längre upp så hon får jobba mer. Växla aktiveringsleksak varje dag, vissa dagar kan ni lägga fodret i en handduk och knyta hårt runt och ge henne.
    Ger ni färskfoder vilket är jättebra så servera inte heller i skål utan köp en kong i lämplig storlek och tryck in maten hårt så hon får jobba med att sakta slicka ut den.
    Ute på promenaderna tar ni med er motiverande godis helst rent torkat kött i olika former inte massa spannmål, socker eller färgämnen som hundar inte behöver och locka henne till att balansera, söka godis i trädstammar, hoppa upp på stenar, lägg en godis på en sten och säg nej, följ med, i början går ni bara typ tre steg innan ni låter henne springa tillbaka och ta godisen. Numera går jag långa kringelkrokar innan jag säger varsågod så får hunden hitta vägen tillbaka till godiset. Sätt på långlina om hunden inte är pålitlig att ha lös!
    Fortsätt hela hundens liv att stimulera den på olika sätt, spår är suveränt för jack russel och jättelätt. Stoppa en köttbit i en petflaska med vatten över natten. Dagen efter låter ni en av er hålla hunden, skrapa lite i marken och droppa lite vatten ur flaskan som stått över natten, gå och fortsätt droppa efter er, i början kanske 100 meter och sen lägger ni ni ner några nya färska köttbitar. Gå en omväg tillbaka inte klampa i spåret som ni lagt då förvirrar ni hunden. Låt hunden vänta en stund och visa sedan hunden där ni skrapat i marken. Peka i marken och gå i spårets riktning med hunden kopplad, var tysta går hunden åt fel håll så bara stå helt stilla med kort koppel, peka i rätt riktning, det tar inte lång tid innan hunden fattar grejen. Sen gör ni svårare och svårare för varje gång men svängar och längre avstånd. Hundar älskar detta!

Det är jätteviktigt för hundar att få tänka inte bara leka stressande lekar som bollkastning det ska hållas till få korta stunder.
    Lycka till!

• Östlund

Ja, jag har väl kanske inte betättat de övriga vi gör! Men jag får tacka enormt för så mycket tips! :)

Jag har lärt henne under kort tid med tricks, t.ex "dansa", sitta, ligga, vacker tass och rulla runt och pågående med kråla. Sen har jag gjort en egen aktiveringsboll med hål i, med de godis hon ÄLSKAR. Hon kan hålla på i evigheter sålänge de luktar godis ;)

Vi kastar inte bara boll (vilket är hennes favorit), utan även leker med rep, och kastar runt basketboll ute på åkern där hon fritt kan vimsa runt!

Hon älskar verkligen de här apporteringslekarna, men kör som sagt lite med att aktivera hennes hjärna. Har sökt efter tips att göra fler egna med svårare steg, för jag älskar att skapa nya ting och vore mer värdefullt även för mig om jag gör det själv :)

Ang. Foder, vi köpte något torrfoder som verkade bra, men en av de billiga varianterna just då när vi hade de dåligt ställt. Men till nästa gång blir de riktigt foder. Provade VoM kycklingsmak men de tyckte hon INTE om, men hon är uppfödd med att få anpassad mat efter oss, alltså de hon får äta, t.ex köttbitar efter oss (ej kryddade), men hon kan vara riktigt petig ibland med maten.

Måste prova spåra i framtiden också :)

Svar på tråden Hunden gömmer sig?