lisenlisen skrev 2014-10-14 13:02:51 följande:
Hen skapades från början för människor med kluven könsidentitet - som inte kan eller vill identifiera sig med ett kön. Hen kan vara ett praktiskt ord så man slipper skriva han/hon eller henne/honom osv - men det kommer nog inte etableras som det alternativt dröjer det väldigt länge. Personligen använder jag det inte. Tycker det är bra att ordet öppnat upp för debatt dock men känner mig inte bekväm i att använda det.
Jag tycker att man ska känna av hur sitt barn är och uppfostra det efter det. En pojke ska inte tvingas att leka med Barbie eller ha rosa kläder och en flicka ska inte fråntas möjligheten att leka med bilar eller ha en blå tröja. Se vad dem gillar och låt dem leka med/ha på sig det.
När det gäller ultraljud vill jag veta kön för att jag vill börja kalla henne/honom för sitt namn istället för "bebisen". Simple as that.
Håller helt och hållet med dig Lisenlisen. Du har helt rätt!
Det har blivit en sådan stor klyfta mellan föräldrar som uppfostrar sina barn till att ha på sig vad dem vill och leka med vad de vill oavsett kön och föräldrar som sätter flickor med rosa kläder och dockor och pojkar med blåa tröjor och bilar. Och den klyftan har egentligen uppstått på grund utav trångsynta människor som är rädda för att deras barn skulle bli homosexuella på grund av att de leker med något som inte är anpassat för deras kön. Dessa människor avskyr oss som låter våra barn växa upp till att bli vilka dem än vill bli.
Min son är snart två år gammal, jag tog reda på hans kön när han låg i magen, för jag tyckte det var lättare att kunna sätta ett namn på honom redan i magen. Jag använder mig personligen inte utav hen, dels för att jag bor på en väldigt liten ort där det finns många konservativa som rent ut sagt kunde bli irriterade på mig om jag sa hen, men sen så har jag inte riktigt fastnat för det ordet. Även om jag tycker att det är ett bra ord.
Jag tycker det är tråkigt hur många människor som verkar tro att bara för att man uppfostrar sina barn till att få ha på sig vad dem vill ock leka med vad de vill så försöker man därmed göra sina barn "könlösa". Min son är en pojke, ja, han har ett pojkigt namn, han älskar my little ponies, han älskar traktorer, han har på sig alla regnbågens färger, han får kläder ifrån "båda" avdelningarna och han är ett väldigt glatt barn. Jag låter honom själv välja vad han vill i livet genom att visa honom att allt är okay, genom att köpa både dockor och bilar till honom och alla möjliga färger så begränsar jag inte honom.
Jag tror dock dessvärre att när han blir lite äldre så kommer andra barn, som inte växt upp i lika accepterande hem, att påpeka vad som är rätt och fel, som barn gärna gör, när de får chansen och då kanske han väljer en färg, och en sorts leksak, men jag hoppas att han står på sig och att fler följer i mina spår.
Jag är också en sån där förälder som redan från början kommer säga att det är okay att älska vem man vill så länge den inte gör en illa.
Jag tvingar inte min son att leka med dockor, jag ger honom möjligheten.
Se fler möjligheter och var inte så trångsynta! Livet är härligt om man bara öppnar ögonen och blir mer accepterande.