• Nyfiken gul

Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?

Sitter och läser en tidningsartikel om ordet "hen" och blir lite fundersam.

Om det är viktigt att undvika sexualisering , rosa kläder, dockor, typiska pojkleksaker och könsfixering och man gärna vill fostra barnet till en "hen" .  Då undrar jag varför köerna till könsultraljud växer? 

varför är det viktigt att veta könet om det ändå inte ska uppfostras till det kön det är? 

Nej jag vill INTE ha en könsdebatt här - jag bara reflekterar över onödigheten i att skapa ett ord som ändå inte används som det är tänkt.   Varför så viktigt med hen om man ändå vill veta könet på barnet?  Är det inte lika viktigt med hen även innanför livmodern? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?
  • Kurona
    lisenlisen skrev 2014-10-14 13:02:51 följande:

Hen skapades från början för människor med kluven könsidentitet - som inte kan eller vill identifiera sig med ett kön. Hen kan vara ett praktiskt ord så man slipper skriva han/hon eller henne/honom osv - men det kommer nog inte etableras som det alternativt dröjer det väldigt länge. Personligen använder jag det inte. Tycker det är bra att ordet öppnat upp för debatt dock men känner mig inte bekväm i att använda det.

Jag tycker att man ska känna av hur sitt barn är och uppfostra det efter det. En pojke ska inte tvingas att leka med Barbie eller ha rosa kläder och en flicka ska inte fråntas möjligheten att leka med bilar eller ha en blå tröja. Se vad dem gillar och låt dem leka med/ha på sig det.

När det gäller ultraljud vill jag veta kön för att jag vill börja kalla henne/honom för sitt namn istället för "bebisen". Simple as that. 

Håller helt och hållet med dig Lisenlisen. Du har helt rätt! 

Det har blivit en sådan stor klyfta mellan föräldrar som uppfostrar sina barn till att ha på sig vad dem vill och leka med vad de vill oavsett kön och föräldrar som sätter flickor med rosa kläder och dockor och pojkar med blåa tröjor och bilar. Och den klyftan har egentligen uppstått på grund utav trångsynta människor som är rädda för att deras barn skulle bli homosexuella på grund av att de leker med något som inte är anpassat för deras kön. Dessa människor avskyr oss som låter våra barn växa upp till att bli vilka dem än vill bli.

Min son är snart två år gammal, jag tog reda på hans kön när han låg i magen, för jag tyckte det var lättare att kunna sätta ett namn på honom redan i magen. Jag använder mig personligen inte utav hen, dels för att jag bor på en väldigt liten ort där det finns många konservativa som rent ut sagt kunde bli irriterade på mig om jag sa hen, men sen så har jag inte riktigt fastnat för det ordet. Även om jag tycker att det är ett bra ord. 

Jag tycker det är tråkigt hur många människor som verkar tro att bara för att man uppfostrar sina barn till att få ha på sig vad dem vill ock leka med vad de vill så försöker man därmed göra sina barn "könlösa". Min son är en pojke, ja, han har ett pojkigt namn, han älskar my little ponies, han älskar traktorer, han har på sig alla regnbågens färger, han får kläder ifrån "båda" avdelningarna och han är ett väldigt glatt barn. Jag låter honom själv välja vad han vill i livet genom att visa honom att allt är okay, genom att köpa både dockor och bilar till honom och alla möjliga färger så begränsar jag inte honom.

Jag tror dock dessvärre att när han blir lite äldre så kommer andra barn, som inte växt upp i lika accepterande hem, att påpeka vad som är rätt och fel, som barn gärna gör, när de får chansen och då kanske han väljer en färg, och en sorts leksak, men jag hoppas att han står på sig och att fler följer i mina spår. 

Jag är också en sån där förälder som redan från början kommer säga att det är okay att älska vem man vill så länge den inte gör en illa.

Jag tvingar inte min son att leka med dockor, jag ger honom möjligheten. 

Se fler möjligheter och var inte så trångsynta! Livet är härligt om man bara öppnar ögonen och blir mer accepterande. 

• Chrysabelle

Du tänkte inte till riktigt nu va?

• mona83
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-14 13:01:54 följande:
    Ja, det är en bebis som bor i din livmoder liksom ett barn eller en bebis när han/hon eller kanske hen kommer ut. Du kommer nog inte att kalla honom/henne/hen för barnet/det eller bebisen/den då, eller?  
    Jag kommer att benämna bebisen för det som kommer ut, dvs vid namn/han/hon. Hen går fetbort, alltid. 
    L.O.V.E
  • mona83
    mona83 skrev 2014-10-14 15:34:36 följande:
    Jag kommer att benämna bebisen för det som kommer ut, dvs vid namn/han/hon. Hen går fetbort, alltid. 
    Men eftersom vi inte har lyckats komma överens om något namn på bebisen så är det mkt möjligt att bebisen kommer att benämnas som bebisen i brist på namn utanför magen. 
    L.O.V.E
  • Flickan och kråkan

Ja, för då vet du om det är en han eller hon. Det är ju när man inte vet som det kan användas, så slipper man ett opersonligt det/den som "bebisen" är.
  • Ciconiidae

Jag kommer inte göra ett könsultraljud då jag inte anser det viktigt. Jag benämner fostret hen framtill förlossning. Använder även ordet hen i andra sammanhang där könet är okänt.

• mona83
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-14 16:12:15 följande:

Ja, för då vet du om det är en han eller hon. Det är ju när man inte vet som det kan användas, så slipper man ett opersonligt det/den som "bebisen" är.

Som sagt, vi tycker olika där.
    L.O.V.E
  • lisenlisen
    Kurona skrev 2014-10-14 13:23:10 följande:

Håller helt och hållet med dig Lisenlisen. Du har helt rätt! 

Det har blivit en sådan stor klyfta mellan föräldrar som uppfostrar sina barn till att ha på sig vad dem vill och leka med vad de vill oavsett kön och föräldrar som sätter flickor med rosa kläder och dockor och pojkar med blåa tröjor och bilar. Och den klyftan har egentligen uppstått på grund utav trångsynta människor som är rädda för att deras barn skulle bli homosexuella på grund av att de leker med något som inte är anpassat för deras kön. Dessa människor avskyr oss som låter våra barn växa upp till att bli vilka dem än vill bli.

Min son är snart två år gammal, jag tog reda på hans kön när han låg i magen, för jag tyckte det var lättare att kunna sätta ett namn på honom redan i magen. Jag använder mig personligen inte utav hen, dels för att jag bor på en väldigt liten ort där det finns många konservativa som rent ut sagt kunde bli irriterade på mig om jag sa hen, men sen så har jag inte riktigt fastnat för det ordet. Även om jag tycker att det är ett bra ord. 

Jag tycker det är tråkigt hur många människor som verkar tro att bara för att man uppfostrar sina barn till att få ha på sig vad dem vill ock leka med vad de vill så försöker man därmed göra sina barn "könlösa". Min son är en pojke, ja, han har ett pojkigt namn, han älskar my little ponies, han älskar traktorer, han har på sig alla regnbågens färger, han får kläder ifrån "båda" avdelningarna och han är ett väldigt glatt barn. Jag låter honom själv välja vad han vill i livet genom att visa honom att allt är okay, genom att köpa både dockor och bilar till honom och alla möjliga färger så begränsar jag inte honom.

Jag tror dock dessvärre att när han blir lite äldre så kommer andra barn, som inte växt upp i lika accepterande hem, att påpeka vad som är rätt och fel, som barn gärna gör, när de får chansen och då kanske han väljer en färg, och en sorts leksak, men jag hoppas att han står på sig och att fler följer i mina spår. 

Jag är också en sån där förälder som redan från början kommer säga att det är okay att älska vem man vill så länge den inte gör en illa.

Jag tvingar inte min son att leka med dockor, jag ger honom möjligheten. 

Se fler möjligheter och var inte så trångsynta! Livet är härligt om man bara öppnar ögonen och blir mer accepterande. 

Exakt - det handlar om att ge möjligheten och inte begränsa sina barn. Det skiljer 18 månader mellan mig och min bror - vi lekte tillsammans som små. Han lekte med mig och mina My Little Pony, Barbie osv , och jag lekte med honom och hans bilar, Transformers osv. Våra föräldrar begränsade oss aldrig - eller la sig i vår lek för den delen, och det tycker jag ingen förälder ska göra (om det inte är våldsamt eller hetsigt på något annat sätt).

Trångsynthet är en av de värsta egenskaperna man kan ha - särskilt som förälder. Man måste visa förståelse för andra typer av människor, och lära sina barn att göra samma sak samt öppna upp för ett samhälle där det inte spelar någon roll om flickor har blått och pojkar har rosa. Låt folk vara den dem vill vara. Och låt dem som vill använda hen, använda det om det är viktigt för dem. Det skadar inte någon att visa lite hänsyn och acceptans. 

• ArthurDent
    lisenlisen skrev 2014-10-15 11:13:35 följande:
    Exakt - det handlar om att ge möjligheten och inte begränsa sina barn. Det skiljer 18 månader mellan mig och min bror - vi lekte tillsammans som små. Han lekte med mig och mina My Little Pony, Barbie osv , och jag lekte med honom och hans bilar, Transformers osv. Våra föräldrar begränsade oss aldrig - eller la sig i vår lek för den delen, och det tycker jag ingen förälder ska göra (om det inte är våldsamt eller hetsigt på något annat sätt).

Trångsynthet är en av de värsta egenskaperna man kan ha - särskilt som förälder. Man måste visa förståelse för andra typer av människor, och lära sina barn att göra samma sak samt öppna upp för ett samhälle där det inte spelar någon roll om flickor har blått och pojkar har rosa. Låt folk vara den dem vill vara. Och låt dem som vill använda hen, använda det om det är viktigt för dem. Det skadar inte någon att visa lite hänsyn och acceptans. 

• Dixie

Ja, det är klart man gör! Hen används ju när man inte vet könet!
  • Common sense
    cirkusmusen skrev 2014-10-14 11:28:08 följande:

Men suck. Ännu en tråd där TS inte fattat begreppet.

Hen används som ett könlöst pronomen. T.ex i akademiska texter m.m. 

Att vilja veta kön på barnet har nog mycket med nyfikenhet att göra.

Det är alltså inte samma sak som du vill få det att se ut som.

Håller med till 100%. Blir så trött på att folk har så svårt att fatta.

Hen använder jag när jag refererar till en person jag inte vet könet på eller där det inte har någon betydelse.

Det har ingenting med möjligheten att ta reda på könet på sitt barn. Vissa vill veta innan, vissa inte. Det finns fortfarande två kön och det har ingenting med ordet hen att göra.

Sen att många gärna uppfostrar sina barn genom att inte sätta de i några fack utan ett ge de alla möjligheter som finns, har inget med ordet hen att göra. 
  • mona83
    Dixie skrev 2014-10-16 09:07:42 följande:
    Ja, det är klart man gör! Hen används ju när man inte vet könet!
    Hen använder jag inte ens på min bebis som ligger i magen.
    L.O.V.E
  • Aikido

Jag tolkade TS som lätt ironisk.

Själv avskyr jag ordet och undviker användandet av det utom som skällsord för folk det är svårt att veta könet på.
  • Schna

Följande frågor uppstår:

1. Varför tar man inte reda på korrekt fakta om något innan man ifrågasätter det?

2. Är det samma personer som använder pronomet som gör könsultraljud?

Det är ju som att anklaga Sveriges befolkning för att vara förvirrade eftersom de röstar så olika. Samtidigt. I samma val. Hur ska de ha det i det här jävla landet egentligen? Sjukt splittrat. Dessutom, om TS tagit reda på all fakta kring varför pronomet finns och hur det är tänkt att användas, så upptäcker TS att det går utmärkt att både göra könsultraljud och använda pronomet "hen".

Igår var jag på en föreläsning (IT) där föreläsaren använde pronomet "hen" för att beskriva systemutvecklaren här och var i ett exempel. Att jag fortsätter att använda "hen" i mitt arbete om hur den här systemutvecklaren arbetar, hindrar inte mig från att ta reda på vilket kön det är på barnet i min mage här nu på eftermiddagen.

It takes a fool to remain sane
  • puss

• Jw83

Skulle vara intressant om TS ville försvara sin ståndpunkt. Det är ju ganska fullt att anklaga alla som använder " hen" för en massa saker och sedan bara försvinna när andra ifrågasätter och bevisar annat....

Är TS förvirrad över begreppen?

Har TS inte förstått ?

Vill TS bara få oss andra att fatta att " pojkar ska vara pojkar.."?

Trot TS verkligen att alla som använder hen också vägrar kalla sitt barn för hon eller han??

• masshysteri

Pronomet hen är inte primärt till för att kunna uppfostra barn könsneutralt. Just den funktionen ligger ganska långt ner på priolistan. 

I första hand är pronomet till för att ge de som varken definierar sig som man eller kvinna ett pronomen; dvs det är ett pronomen för de som definierar sig som icke-binära. 

Sedan är pronomet toppen för att kunna prata om människor du ej vet könet på, exempelvis människor på stan eller den nya kollegan. Hen är även användbart i situationer där du vill ta bort den påverkan som faktorn kön har... Men detta är alltså bara sekundära funktioner av pronomet, den primära är och förblir att ge personer som varken identifierar sig med han eller hon ett pronomen. 

• Dixie
    mona83 skrev 2014-10-16 09:14:48 följande:
    Hen använder jag inte ens på min bebis som ligger i magen.
    nä - det är ju faktiskt fritt fram att använda vilka ord man vill - men om man använder dem bör man använda dem korrekt! 

ditt argument att du kommer att kalla din son för han/ din dotter för hon - är ju ett helt meningslöst konstaterande - det gör väl alla! Det är som att säga - när jag har gift mig ska jag minsann kalla min sambo för min fru!!! ehh - ja - det är väl självklart!
  • mona83
    Dixie skrev 2014-10-16 19:10:38 följande:
    nä - det är ju faktiskt fritt fram att använda vilka ord man vill - men om man använder dem bör man använda dem korrekt! 

ditt argument att du kommer att kalla din son för han/ din dotter för hon - är ju ett helt meningslöst konstaterande - det gör väl alla! Det är som att säga - när jag har gift mig ska jag minsann kalla min sambo för min fru!!! ehh - ja - det är väl självklart!
    Du missade inlägget som det var svar på? 
    L.O.V.E
Svar på tråden Om det är så viktigt med hen - varför då viktigt med könsultraljud?