• modsey

vart åker man på i februari

ca en vecka med barn i förskoleåldern. Tyvärr kan vi inte åka längre än ca en vecka och lite inne är vi på Kanarieöarna men tänker att vädret kanske är så där då. Börjat därför tänka om, kanske skulle vi ta en annan typ av resa. Disneyland och Paris 4-5 dagar?
    Prag eller Budapest.
    Någon som har ett kul tips på någon trevlig stad ( i Europa) där det kan finnas lite även för barn att kika på och där det inte är för kallt ( Så ex Reykjavik går bort!)

• Svar på tråden vart åker man på i februari
  • Stårschan

Alltså, för en vecka i slutet av februari med barn i förskoleåldern har jag svårt att se varför man skulle vilja åka någon annanstans än till fjällen, men det är ju jag det!  Skulle aldrig vilja släpa med så små till Paris eller någon annan storstad.

• modsey
    Stårschan skrev 2014-10-15 10:49:26 följande:

Alltså, för en vecka i slutet av februari med barn i förskoleåldern har jag svårt att se varför man skulle vilja åka någon annanstans än till fjällen, men det är ju jag det!  Skulle aldrig vilja släpa med så små till Paris eller någon annan storstad.

Vi ska till fjällen och. Varför skulle du välja bort storstad med barn
  • Stårschan
    modsey skrev 2014-10-15 14:52:37 följande:
    Vi ska till fjällen och. Varför skulle du välja bort storstad med barn
    Storstad är för mig synonymt med mycket promenerande, museer, shopping, konserter och restauranger. Sånt som jag gärna har med lite större barn på (typ mellanstadiet och uppåt). Att äntligen ta sig till Louvren och då ha med sig en femåring som drar en i handen och gnäller och är kissnödig (enligt mina erfarenheter är det alltid långt till närmsta toalett när ett barn blir kissnödigt i en storstad!) och har tråååkigt känns inte schysst mot någon av oss. Jag skulle Men både barn och vuxna är ju olika, så det som inte funkar i min familj funkar säkert i andras.
  • modsey
    Stårschan skrev 2014-10-15 15:02:22 följande:

Storstad är för mig synonymt med mycket promenerande, museer, shopping, konserter och restauranger. Sånt som jag gärna har med lite större barn på (typ mellanstadiet och uppåt). Att äntligen ta sig till Louvren och då ha med sig en femåring som drar en i handen och gnäller och är kissnödig (enligt mina erfarenheter är det alltid långt till närmsta toalett när ett barn blir kissnödigt i en storstad!) och har tråååkigt känns inte schysst mot någon av oss. Jag skulle Men både barn och vuxna är ju olika, så det som inte funkar i min familj funkar säkert i andras.

Jag har positiva erfarenheter av att resa till storstäder med barn även om man går anpassa resan och vad man gör med en 6-7 åring mot en 13 åring. Men vi och barnen har haft kul i såväl NY Barcelona och Bangkok. Mina har gillat att strosa i parker äta gott bada i hav eller pool hår i många städer och det blir lite vad man gör det till
  • MrsC74

Kap verde. Egypten.

Var förra året på Lanzarote i februari. Regnade 5 dagar av 7. Men det kan vara fint också.

• Stårschan
    modsey skrev 2014-10-15 15:25:21 följande:
    Jag har positiva erfarenheter av att resa till storstäder med barn även om man går anpassa resan och vad man gör med en 6-7 åring mot en 13 åring. Men vi och barnen har haft kul i såväl NY Barcelona och Bangkok. Mina har gillat att strosa i parker äta gott bada i hav eller pool hår i många städer och det blir lite vad man gör det till
    Absolut blir det vad man gör det till. Det jag menar är väl att jag skulle känna det lite som om jag stod framför världens smörgåsbord, men bara hade tillåtelse att äta kokt potatis med köttbullar, om jag for till en kulturell storstad och var tvungen att välja bort museerna och sånt som ofta inte är så barnanpassat. Har jag barnen med åker jag hellre till en bad- eller skidort, medan jag spar storstadsresan tills jag har möjlighet att åka på renodlad vuxenresa. Då kan man dessutom vara uppe sent, gå på show och dricka vin på ett sätt som inte låter sig göras med underåriga. Glad
  • modsey
    Stårschan skrev 2014-10-15 15:02:22 följande:

Jag har positiva erfarenheter av att resa till storstäder med barn även om man går anpassa resan och vad man gör med en 6-7 åring mot en 13 åring. Men vi och barnen har haft kul i såväl NY Barcelona och Bangkok. Mina har gillat att strosa i parker äta gott bada i hav eller pool som finns i många hotell i städer och det blir lite vad man gör det till
  • modsey
    Stårschan skrev 2014-10-15 15:36:33 följande:

Absolut blir det vad man gör det till. Det jag menar är väl att jag skulle känna det lite som om jag stod framför världens smörgåsbord, men bara hade tillåtelse att äta kokt potatis med köttbullar, om jag for till en kulturell storstad och var tvungen att välja bort museerna och sånt som ofta inte är så barnanpassat. Har jag barnen med åker jag hellre till en bad- eller skidort, medan jag spar storstadsresan tills jag har möjlighet att åka på renodlad vuxenresa. Då kan man dessutom vara uppe sent, gå på show och dricka vin på ett sätt som inte låter sig göras med underåriga.

He he ar strosat runt på många museum under åren med barn oxå.
  • ursula

Sista veckan i februari är en sportlovsvecka så generellt är det dyrare att resa den veckan

• Stårschan
    modsey skrev 2014-10-15 15:51:14 följande:
    He he ar strosat runt på många museum under åren med barn oxå.
    Jag har gjort det litegrann. Och det brukar sluta med att jag känner mig som Askungen där hon sitter i fönstret och trånar. Allt ska gå så jäkla fort så jag hinner inte se nånting.
  • Gathenhielm

Rom är mycket vackert i februari. Lagom varmt, men förhållandevis få turister.

Reasons... we all have them, at times.
  • modsey
    Gathenhielm skrev 2014-10-15 16:17:03 följande:
    Rom är mycket vackert i februari. Lagom varmt, men förhållandevis få turister.
    Tack, Rom är på vår kanske lista. Tänker just att det kan vara lite lagom att strosa mycket när det inte är så packat med folk. Florens är en annan stad just i Italien jag kan tänka mig d.
  • ursula
    modsey skrev 2014-10-15 16:18:29 följande:
    Tack, Rom är på vår kanske lista. Tänker just att det kan vara lite lagom att strosa mycket när det inte är så packat med folk. Florens är en annan stad just i Italien jag kan tänka mig d.
    Ganska kallt i februari , endast någon plusgrad natt och max 10 dagtid
  • Gathenhielm
    ursula skrev 2014-10-15 16:34:16 följande:
    Vi hade omkring 15 till 18 på dagarna, fast vi kanske hade tur just det året.
    Reasons... we all have them, at times.
  • modsey
    ursula skrev 2014-10-15 16:34:16 följande:
    som sagt slutet av februari och kanske in i mars någon dag. Att det är lite kyligare gör inte så mycket tänker jag. Mindre turister och bättre priser och ändå inte minusgrader Flört
Svar på tråden vart åker man på i februari