• temporär

Fodrad galon eller skal

Treåringen blir kall när hen bara har ofodrade galonbyxor utanpå mjukisbyxorna/leggingsen. Tänkte köpa något lite varmare och tänker mig en höstoverall. Är fodrad galon bra, eller torkar det för långsamt om det blir blött? Är en skaloverall som består av ett yttre och ett inre tyg och som enligt uppgift andas varmare än bara galon?

Barnet är av typen som älskar att sitta i vattenpölar, ju lerigare desto bättre, och ösa geggamoja över sig. Det kräver alltså sina kläder. Vi bor i mälardalen så antagligen kommer temperaturen ligga runt +5 ganska länge.

• Svar på tråden Fodrad galon eller skal
  • Acefi

Fleecebyxor utanpå leggings/långkalsonger och sen galonbyxor/skalbyxor är mitt tips. Då kan man använda galonisarna/skalbyxorna även då det är lite varmare och alla delar för sig torkar snabbare än fodrade galon.

• temporär

Fördelen men ett allt-i-ett plagg är att treåringen kan ta på allt själv då. Vi har fleecebyxor liggande på dagis men de sätts inte på, inte alltid i alla fall. Förstår att det är stressigt att få på alla barnen 100 olika plagg, så tänkte underlätta med så få plagg som möjligt och där barnet fixar det själv.

• fluu

Föredrar skaloverall plus fleeceställ under. Så att det kan varieras beroende på hur kallt det är.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • temporär

Frågade på förskolan och de föredrog precis som jag trodde att ha bara ett plagg. Så det lutar mot en fodrad galon alternativt en tunnare overall av skalmaterial men ändå lite fodrad.

Så då är frågan. Vilka märken är bra? Kollade på pop, någon som vet hur de är i storlekarna? Barnet är en tunnis så det är bra om overallen inte är för rymlig på bredden.

• nozpa

Finns ju både gallon och skalplagg med fleece som man kan ta bort. Så torkar det ju snabbare.

• Stårschan

I sitta-i-lerpölar-åldern hade jag aldrig ens övervägt något annat än galon så länge det inte är minusgrader.

• MsPiggy

Till min 3- åring blir de ett nytt fodrat galon från konzikids. Förra vintern hade min dotter fodrat galon mer än vinteroverall.

• Barbamama08

Pops kläder är stora i storlekarna. Så stora att de egentligen närmast motsvarar nästa storlek. Det brukar vara knappresår i deras ytterkläder så man kan justera i midjan. Funkar i alla fall bra på min spinkis som måste ha resårsnoddar i alla byxor för att de inte ska ramla ned.

• NLAL

Vi har kört på Lindbergs fodrade galonoverall, mycket bra tycker jag. Sonen är strax över 1 år och sitter mer än gärna länge i alla pölar, vattniga somleriga. Han har hittills aldrig varit blöt innanför eller blivit för varm i den och då är han ändå varmblodig. Han har haft den hela våren, kalla sommarnätter då vi varit i leriga hagar med renarna och nu hela hösten.

• PreciousDivine

Vi kör skal med fleece under. Men om du endast vill ha ett plagg går ju skaloverall bort, det är för kallt. Om det inte är typ pops som man kan fäsa fast fleece på insidan. Typ kappahls skaloverall är bara tunt fodrad, det är inte speciellt mycket varmare än galonbyxor.

Svar på tråden Fodrad galon eller skal