Flickan och kråkan skrev 2014-10-17 10:35:41 följande:
Nähe. Vi har bott i lägenhet ända tills nu i somras och det lektes friskt på gården i blandade åldrar och kön. Trevligt tyckte jag.
Jag känner bara inte igen mig i det du skriver. Är det kompisar här hemma så är det egna rummet alltid upp till var och en att bestämma om. Vanligtvis så vill de hellre vara på alla andra ställen, i utrymmen där alla har rätt att vara, de väljer alltså att inte isolera sig. Oftast är det inget problem. Ett äldre eller yngre syskon är med en stund, sedan inte. De som leker tillsammans blir nyfiket på vad syskonet gör och ansluter från sitt håll en stund innan de väljer att göra något annat. Den med kompis vill vara ifred och påtalar detta - de går därifrån och syskonet hittar på något annat (är det ett väldigt leksuget syskon som blir lite ledset så får man vara lite aktiv själv och hitta på något som kan vara kul). 1-åringen får man hålla fast skrikandes

.
Jag är äldst av tre syskon och nej, jag ville inte ha dom med mig, nu bodde vi lägenhet tills jag var 9 år och jag lekte med mina kompisar, syrran med sina. Vi delade rum, men det innebar ofta att jag var hos andra istället.
Min sambo har tre syskon och han hade egna kompisar, de hade sina kompisar, det är 7 år mellan äldsta och yngsta.
Det var först när man blev äldre, typ tonåringar som jag fick mer gemensamma kompisar med min syster, men det var ett fåtal.
Som små så hade vi inte alls några gemensamma vänner