• AnnaHarrysson

Vilken dag ska dina barn gå bus eller godis

Samma sak varje år. Vilken dag ska barnen släppas ut för bus eller godis. Jag vill helst släppa ut barnen när andra gör det. Skriv gärna en kommentar när ni röstat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 14:46
    Halloween 2014 bus eller godis

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken dag ska dina barn gå bus eller godis
  • Fjärilslarv
    Maddi skrev 2014-10-22 17:08:34 följande:
    Du har en liten poäng. Att föräldrar inte ser till så att barnen endast går dit där det finns halloweenpynt är också ganska respektlöst då de har blivit mer och mer hyss när folk inte öppnar dörren, t ex kastar äggproducenten rutan och kladdar ner huset..
    precis, förra året satte vi t o m upp en lapp där vi skrev att vi inte firar denna högtid och således inte vill bli störda, men hjälpte det? Nix, ungdomar ringde på ändå.
  • Kasperina

Här dök det upp ett par hoppfulla redan i lördags morse... Jag bad dem komma tillbaks på Halloween

• Vickan I

Vill man ens att ens barn ska äta godis från främmande människor?!

• Koppkaka

Inte alls för vi har inte tagit till oss denna amerikanske "ge mig grejer gratis annars saboterar jag något för er"-traditionen. Avskyr den.

• suziz
    Duckan skrev 2014-10-22 16:22:18 följande:
    Fast i år är det ju inte ens något att fundera på

Egentligen är det aldrig nåt att fundera på eftersom datumet är detsamma varje år..
    Sant, men om alla helgons dag infaller den 31/10 så ska man väl inte gå just den dagen?
  • Maria 434
    suziz skrev 2014-10-22 20:29:51 följande:

Sant, men om alla helgons dag infaller den 31/10 så ska man väl inte gå just den dagen?

Den inyräffar väl ändå första lördagen i november så det kan bli väldigt svårt
  • Ragnar

Mina barn går inte alls och inte deras kompisar heller, mer än en vars pappa är från USA. Hallowen är inget vi har firat. Tror inte mina barn vet vad det är ens. De är 5 och 9 år.

• Anonym (mamma)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-22 19:42:35 följande:
    precis, förra året satte vi t o m upp en lapp där vi skrev att vi inte firar denna högtid och således inte vill bli störda, men hjälpte det? Nix, ungdomar ringde på ändå.
    Här gör vi så att barnen bara går till de hus som har en tänd lykta eller pumpa utanför. Tycker det känns ok.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mamma) skrev 2014-10-22 21:12:24 följande:
    Här gör vi så att barnen bara går till de hus som har en tänd lykta eller pumpa utanför. Tycker det känns ok.
  • AnnaHarrysson

Jo, jag tycker väl också att de flesta borde förstå att den 31 gäller . Ändå, när mina barn var ute på bus eller godis förra året den 31 så sa grannen till dem att de var ute fel dag. Det året kom barn på olika dagar. Några barn sa till mig att de var ute alla daga för de ville ha mer godis.

• AnnaHarrysson

Själv älskar barnen att klä ut sig och få gå runt att visa upp sig. Sengår de runt och lämnar teckningar och säger glad halloween. Har någon inget godis svarar de gör inget och går vidare. Jag har väl försvenskat det lite. Förbjudit bus och istället infört gåva.... Bus är fel och jag onödigt tycker jag

• Dixie

Mina barn går inte runt - men OM man ska göra det gör man givetvis det på Halloween (31 okt) 

• Virriga Vera
    suziz skrev 2014-10-22 20:29:51 följande:
    Halloween är alltid 31/10 men alla helgons dag kan skifta, i år är det 1/11 men nästa år så är Halloween och alla helgons dag samma dag.
  • AnnaHarrysson

Undrar hur glada folk blir nästa år av att bli störda av monster på alla helgons dag... Fast det blir det ju kanske iofs redan av de som inte har kolll på dagen

• sextiotalist
    Anonym (n) skrev 2014-10-22 16:34:11 följande:

Men nu när det blivit större och vanligare här så börjar väl dom flesta förstå att det är ungefär som att fråga vilket datum julafton är på i år? 

Större, i de affärerna jag brukar handla i, bli det mindre och mindre hallowensaker för varje år.
    Jag har endast haft två besök någonsin (sedan 1995) och inget alls på 10 år. Jag har inte sett en enda utklädd person på 10 år, ändå bor jag i ett område där det finns barn i alla åldrar.
  • Duckan

Suzis, ja så blir det ju om de två infaller på samma datum.
    Jag är inte den som firar någon av dagarna egentligen så det spelar inte mig personligen någon roll, men lite muppigt är det att komma och knacka dörr ett annat datum än 31 okt.

Svar på tråden Vilken dag ska dina barn gå bus eller godis