Höggravid och nu börjar paniken komma (omföderska)
Hej, finns det några andra omföderskor (eller förstföderskor om man så vill) som just nu är höggravida och vill älta oro/ångest inför kommande förlossningen ?
Jag är själv omföderska gravid i v 38 (bf november) som hittils har försökt förtränga förlossningen så gott det går (och peppat mig själv att "det nog går bra") men nu när det börjar bli verkligt och jag har tid att förbereda och tänka när jag går hemma så känns det precis som när man just har låst fast sig i en läskig bergochdalbana och man känner att man ångrar sig och vill av men att det ju inte går.....
Tycket det är så mycket värre den här gången när jag ju vet lite mer vad jag ger mig in i -förra gången funkade peppande böcker och den lite mer naiva inställningen men nu VET man ju hur ont det kan göra och alla obehagliga moment som man bara inte kommer undan hur bra det än går.
Jag hade ändå "tur" och klarade mig "bra" förra gången utan allt för mycket skador (mer än ett förstört underliv och att jag typ inte kunde gå normalt första året..) så jag vill inte ens tänka på hur det är om något går fel/sugklocka eller om något händer med barnet.
Läser en massa böcker och försöker förbereda mig så gott det går men jag känner bara ilska när jag tänker på smärtan och kan inte alls gå in i "det moderliga tänket att varje värk för dig ett steg närmare din bebis etc som beskrivs i alla förberedande böcker" *kräks över såna meningar* -även om jag fattar att mina tankar inte är så produktiva och ungen ska ju ut på något sätt.
Någon mer som har liknande tankar/oro?.