• Anonym (Alli)

Varför behåller man ett barn mot pappans vilja?

Ja, det är frågan. Varför utsätter man sig i den situationen? Jag förstår inte hur man kan sätta ett barn till världen när pappan inte vill vara med på noterna. Man kommer bara skapa stora problem för barnet, fadern och resten av omgivningen. Jag tycker barnet ska ha rätt till båda sina föräldrar och det är bara egoistiskt att välja bort den möjligheten.

Sedan mammor som väljer att behålla och ska kräva att pappan ska finnas för dom när dom inser hur tufft det är att genomgå en graviditet/föräldraskap ensam. Det är ett sjukt beteende.

MEN... Jag tycker självklart att det är bådas ansvar att se till att skydda sig. Karlar som inte klarar av att ta på sig en kondom är inte riktigt rusk.

Kan någon förklara varför man utsätter sitt barn för det här?

• Svar på tråden Varför behåller man ett barn mot pappans vilja?
  • MammAmma

Det finns gott om exempel på när graviditeten varit planerad och önskad av både kvinnan och mannen, men mannen sen får kalla fötter när graviditeten är ett faktum och försöker pressa kvinnan till abort. Är kvinnan fortfarande egoistisk om hon inte går med på det då?

• Solidaritet
    Hibba skrev 2015-07-29 14:51:40 följande:

Tycker de är egoistiskt och elakt av en mamma att skaffa barn mot pappans vilja.

Bara för vi kvinnor bär fram barnet har vi absolut inte ensam bestämmande rätt. Förstår inte hur man kan leva med vetskapen av att veta man tvingat sej till ett barn.

i dom flesta fall är det sen inte sanningen som berättas för barnet om frågan kommer upp i vuxen ålder.

Känslorna för fostret kanske överväger?

Tvingat sig till ett barn... märklig inställning. Fostret blev till i kvinnans kropp som ett resultat av ett samlag. Säkerligen ett samlag mannen var frivillig deltagare i. 

Omvänt, varför skulle mannen ha bestämmanderätten, för att han inte vill, har då inte kvinnan något att säga till om? 

Det känns betydligt grövre att någon ska tvingas till abort för att mannen inte vill ha ett barn, än att kvinnan behåller barnet och mannen kan välja att inte delta. 
  • Billie22

Skulle inte ta ihjäl min egen unge oavsett vad pappan tyckte efter att han gjort mig gravid. Skulle inte ens döda barnet om jag hade haft oturen att bli gravid vid våldtäkt (har blivit våldtagen och trodde jag var gravid men var inte det så kan sätta mig in i situationen). Mitt barn är mitt barn oavsett vem pappan är.

Men jag är inte heller korkad som många andra verkar vara och förstår hur barn blir till. Brukar inte ligga med folk som skulle vilja att jag dödade barn om jag blev gravid. De är ingenting för mig och jag skulle inte ta i dem med tång. Man får välja folk som tänker som en själv när man har vaginala samlag.

• Billie22
    Solidaritet skrev 2015-08-14 21:30:00 följande:
    Känslorna för fostret kanske överväger?

Tvingat sig till ett barn... märklig inställning. Fostret blev till i kvinnans kropp som ett resultat av ett samlag. Säkerligen ett samlag mannen var frivillig deltagare i. 

Omvänt, varför skulle mannen ha bestämmanderätten, för att han inte vill, har då inte kvinnan något att säga till om? 

Det känns betydligt grövre att någon ska tvingas till abort för att mannen inte vill ha ett barn, än att kvinnan behåller barnet och mannen kan välja att inte delta. 
    Håller med dig. Att tvinga en kvinna som önskar sitt barn till abort och döda hennes barn är ju rent makabert och det är ju annars det enda alternativet. Män får också tänka efter före och skydda sig eller inte ligga med folk på det sätt att barn kan bli till.
  • Billie22

Tycker de är egoistiskt och elakt av en mamma att skaffa barn mot pappans vilja.

Bara för vi kvinnor bär fram barnet har vi absolut inte ensam bestämmande rätt. Förstår inte hur man kan leva med vetskapen av att veta man tvingat sej till ett barn.

i dom flesta fall är det sen inte sanningen som berättas för barnet om frågan kommer upp i vuxen ålder.

Menar du på allvar att kvinnor ska tvingas abortera önskade barn istället för att ta hand om dem? Blev aborträtten till för att män ska äga kvinnor ännu mer?
  • TeresB

Jag skulle inte föda ett barn som var oönskat av mig el sin pappa. Men jag får utgå från att de som väljer att föda ett barn har just dessa känslor inför en abort. Dvs att de kan inte leva med att ha gjort en abort.
  • Anonym (Stress)

hej på er! jag själv håller på att gå igenom denna stressiga process. jag kan med erfarenhet säga att det är för jävligt. var dum och låg med en kvinna som jag knappt känner och kondomen gled av, fick sedan ett samtal att hon är Gravid. detta för mig känns så oseriöst då vi knappt känner varandra. jag ser att ni skriver mycket om pengar men det är det sista som jag tänker på. Jag har redan två barn sedan ett tidigare förhållande och känner att jag är klar med att skaffa fler barn. När man skaffar barn så är det bästa för alla inblandade att det är ett gemensamt beslut då barn är en väldigt stort beslut. jag tycker inte att det är rätt att man kan ta ett sådant beslut för någon annan detta gäller båda könen. Ja man är två som har sex, men ett så stort beslut ska då även var ett beslut från två. Att tvinga någon göra abort är fel men det är lika fel att tvinga någon att bli pappa. Jag sitter och tänker på detta barnet kommer inte få lika mycket uppmärksamhet och kärlek som mina två andra eftersom som att detta är inte något som jag har godkänt.
    vet inte kanske är ute och cyklar.

• fornminne

Självklart är det idiotiskt att MEDVETET sätta sig i den situationen. (Fast båda har lika mycket ansvar för skydd.)

Men de flesta oönskade barn är väl misstag? Inte planerade. Och alla klarar inte att göra abort.

Vad är alternativet? Tvångsabort? Det är lika hemskt som att tvinga någon att behålla.

• LFF
    Anonym (Stress) skrev 2023-09-27 10:01:45 följande:

hej på er! jag själv håller på att gå igenom denna stressiga process. jag kan med erfarenhet säga att det är för jävligt. var dum och låg med en kvinna som jag knappt känner och kondomen gled av, fick sedan ett samtal att hon är Gravid. detta för mig känns så oseriöst då vi knappt känner varandra. jag ser att ni skriver mycket om pengar men det är det sista som jag tänker på. Jag har redan två barn sedan ett tidigare förhållande och känner att jag är klar med att skaffa fler barn. När man skaffar barn så är det bästa för alla inblandade att det är ett gemensamt beslut då barn är en väldigt stort beslut. jag tycker inte att det är rätt att man kan ta ett sådant beslut för någon annan detta gäller båda könen. Ja man är två som har sex, men ett så stort beslut ska då även var ett beslut från två. Att tvinga någon göra abort är fel men det är lika fel att tvinga någon att bli pappa. Jag sitter och tänker på detta barnet kommer inte få lika mycket uppmärksamhet och kärlek som mina två andra eftersom som att detta är inte något som jag har godkänt.

Om du visste att du var klar med barn, varför har du då inte sett till att du inte kan skapa fler barn ens av misstag? Ja, du hade otur och kondomen gled av. Du försökte skydda dig med det preventivmedel som står till ditt förfogande. Nu får du bita i det sura äpplet och välja om du ska vara en närvarande far även till detta barn eller bara betala och glömma att det finns. 

Vad är din lösning på ditt problem nu när hon valt att behålla och du inte vill ha fler barn? Att du ska kunna friskriva dig från ansvar för barnet?
  • Agda90

Det finns inga 100% skydd. Enda sättet att inte riskera ofrivillig graviditet är att INTE hoppa i säng. 
    Man kan ALDRIG utgå ifrån att en kvinna vill genomgå en abort. Det kan finnas många anledningar till det. Även om abort anses vara säkert så är det en påfrestning på kroppen både fysiskt och psykiskt. Och det har hänt att kvinnor inte har kunnat bli gravida igen efter en utförd abort. 

Så varje gång en man väljer att doppa får han vara medveten om konsekvenserna. Och väljer man att doppa får man ta ansvar för sina handlingar fullt ut

• Goneril

Agda90: Hängslen och livrem, dubbelt upp, P-piller och kondom, borde vara 100%. I detta forum förekommer oplanerade graviditeter och det tror jag ofta beror på att preventivmedlen inte sköts noggrant, piller glöms etc.                                            Abortfrågan: ibland läser man om tonårsgraviditeter i detta forum, katastrof. Barn ska inte föda barn. Där ska föräldrarna agera, övertalning. Man kan inte tvinga någon, men att utöva påtryckning är inte fel.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Stress) skrev 2023-09-27 10:01:45 följande:

Hur mycket kärlek du ger barnet är helt upp till dig. Du kan inte straffa barnet för din egen dumhet. Om du var så säker på att du inte vill ha flera barn så varför har du inte gjort en vasektomi? Det är ditt ansvar. Nu försökte du skydda dig men det sket sig. Ingen tanke på dagenefterpiller då det hände? Är du säker på att det är ditt barn? 
  • Hellishen

Män som är klara med barn borde erbjudas gratis sterilisering, oh vänta de gör ju redan det.

• fornminne

Man kan bli gravid trots preventivmedel, men det är inte så vanligt.

De flesta oönskade graviditeter uppstår för att det har slarvats med skydd. Inte trots skydd.

Är man noga med skydd är risken liten. Inte obefintlig, men liten. 

• Anonym (I)

För att fullfölja graviditeten är det normala att göra. Det är en graviditet, den fortskrider och man låter den göra det. Att göra abort ska vara något man gör i undantagsfall. Det är ett barn som blivit till, oavsett vad pappan i fråga tycker om det, och det dödar man inte hur som helst.

• Anonym (Steff)

Att ha två välfungerande föräldrar som älskar och vill ha barnet är antagligen det bästa alternativet men det innebär ju inte att det är det enda alternativet som är bra nog. 

Sen är det vissa män som inte kan förstå att alla kvinnor inte tar större hänsyn till deras känslor än vad de gör till sina egna känslor. Att det faktiskt finns kvinnor som känner efter vad de själva vill och handlar efter det och struntar i vad som blir bäst för killen de haft sex med.

• Anonym (Solklar)
    Goneril skrev 2023-09-28 02:34:10 följande:

Agda90: Hängslen och livrem, dubbelt upp, P-piller och kondom, borde vara 100%. I detta forum förekommer oplanerade graviditeter och det tror jag ofta beror på att preventivmedlen inte sköts noggrant, piller glöms etc.                                            Abortfrågan: ibland läser man om tonårsgraviditeter i detta forum, katastrof. Barn ska inte föda barn. Där ska föräldrarna agera, övertalning. Man kan inte tvinga någon, men att utöva påtryckning är inte fel.

Du har nog missat att läsa på om preventivmedel. Inget preventivmedel är 100%. Antingen får du klippa sädesledarna eller avstå samlag för att slippa riskera en ofrivillig graviditet.

Du har aldrig läst artiklar om kvinnor som blivit gravida trots att de äter p-piller eller har spiral? En vän till mig blev gravid trots att hon hade hormonspira.

• Anonym (Kanske)

Kanske är det inte så vitt och svart som man först tror. Av egen erfarenhet vet jag hur svårt det är när man ställs inför valet att gör abort eller inte. 

Jag var några +20 och hade just börjat utbilda mig när jag plötsligt stod där och fick veta att jag var gravid.  Jag hade till och med bestämt mig för att inte ha barn över huvud taget.  Till på köpet visste jag inte säkert vem som var far till barnet, mitt ex eller min nye.  Paniken infann sig och tankarna rusade. Ringde gyn för abort och fick tid för undersökning hos barnmorskan samma vecka. Timmarna och dagarna masade sig fram.  Väl där undersöktes jag och blev informerad om vad en abort innebar. Innan jag skulle gå så frågade barnmorskan om jag hade talat med barnets far, Nej det hade jag inte gjort, hade inte haft en tanke på att göra detta.  

Jag antog att ingen av männen, mitt ex eller den nye skulle vara intresserade av att bli pappa. Så fel jag hade.. Min nye blev jätteglad och mitt ex blev förvånad med sa sig ändå ställa upp om utifall barnet var hans. Ingen av dem vill att jag skulle göra abort. Inte så att de satte någon press på mig utan sa också att jag måste ta beslutet eftersom det var min kropp. 

Jag beslöt att göra abort och jag tror att båda männen blev lite besvikna och relationen med den nye blev inte långvarig.  Mitt ex däremot har jag fortfarande viss kontakt med och det händer att vi funderar på hur det där barnet skulle ha sett ut, vilken personlighet det skulle haft osv.

Det hade ju lika gärna kunnat varit tvärtom. Att jag inte velat göra abort men att båda eller en av männen velat att jag skulle göra det.

Svar på tråden Varför behåller man ett barn mot pappans vilja?