• MissSummer

Kanarieöarna på vintern, bra resmål?

Hej, tänkte höra med er som varit på Kanarieöarna en vinter om ni kan rekommendera att åka dit?

Vi tänkte ta en kortare vintersemester i år och vill därför inte ha för lång flygtid och då är ju Kanarieöarna ett alternativ.

Mina frågor är;

- Är det så turistigt som det sägs? Finns det någon kultur alls att uppleva? Sevärdheter m.m?
    - Vilka öar/platser kan ni rekommendera?
    - Hur är vädret i januari? Är det okej? Blåsigt?

Tacksam för era erfarenheter och tips :)

• Svar på tråden Kanarieöarna på vintern, bra resmål?
  • Alexi

Vi var på gran canaria andra veckan i februari 2013 och hade toppenväder. Havet är förstås kallt men sol och bad i pool gick utmärkt.

• Paulina Reseguiden

Hej!

Kanarieöarna är ett av de hetaste resmålen i vinter. Och det är det bästa om man inte vill ha så lång flygtid men ändå sköna temperaturer.
    Vad gäller kultur och sevärdheter är Gran Canaria bäst. Huvudstaden Las Palmas är bäst för kulturella sevärdheter.
    Det är högsäsong i januari och en del turister men ni kan ju välja en mindre turistig ort, dock blir ju det på södra sidan då. Las Palmas ligger i norr. Ex på mindre turistiga orter är San Augustin och Puerto de Mógan.

Vad gäller vädret kan du läsa mer i vår väderguide till Kanarieöarna:
    www.reseguiden.se/artiklar/allt-du-behover-veta-om-vadret-pa-kanarieoarna-6692

Hoppas det hjälper er lite!

/Paulina

• Anonym (Gillade Maspalomas)
    MissSummer skrev 2014-10-28 08:42:34 följande:

Hej, tänkte höra med er som varit på Kanarieöarna en vinter om ni kan rekommendera att åka dit?

Vi tänkte ta en kortare vintersemester i år och vill därför inte ha för lång flygtid och då är ju Kanarieöarna ett alternativ.

Mina frågor är;

- Är det så turistigt som det sägs? Finns det någon kultur alls att uppleva? Sevärdheter m.m?

Nej läs på om Cumbre Vieja, mest att göra finns på fastlandet.
  • Filip1990
    MissSummer skrev 2014-10-28 08:42:34 följande:

Mina frågor är;

Kanarieöarna består av 13 öar, varav åtta bebodda.

Vill ni ha storstad och väldigt jämn temperatur föreslår jag Las Palmas på Gran Canaria. Där är det kring 24 grader året runt.

Puerto del Carmen på Lanzarote och Corralejo på Fureteventura är fint och inte så extremturistigt, då det bor mycket folk där men finns ändå gott utbud om restauranger. Temperaturen ligger oftast mellan 19-25 grader, havet på runt 18.

Gröna ön La Palma växer som resmål och fritidsresor har numera charter dit. Där väntar många naturupplevelser. Något svalare i luften, 18-20 grader och samma i havet.

Vill ni slippa turistmassorna så kan ni åka till ön La Gomera som även den erbjuder massor av naturupplevelser och även golf för den som gillar det. Temperaturen ligger mellan 19-25 grader, precis som på den betydligt turistigare grannön Teneriffa.

Teneriffa erbjuder storstad i huvudstaden Santa Cruz, med många sevärdheter.

Vad ska du då undvika på Kanarieöarna, enligt mig?

Gran Canarias sydkust med orterna Maspalomas och Playa del Inglés. Dessa är sönderturistade.

Motsvarande områden finns även på flera andra öar, men dessa är inte lika illa. Själv föredrar jag dock att bo någonstans där det faktiskt bor lokalbefolkning.

• Fröken Smilla

Som många har sagt så är Las Palmas på Gran Canaria jättebra när det gäller kultur. Det är verkligen jättefint i de äldre delarna. Vi åkte dit över dagen och blev nöjda med det.

Puerto de Mogan är favoritbyn på Gran Canaria. Väldigt solsäkert och spanskt! Vi bodde i grannbyn Playa Taurito som är rena motsatsen med bara en massa hotell men vi åkte hotellets gratisbuss till Puerto de Mogan flera gånger. Det blev en perfekt blandning av solsemester och shopping

Svar på tråden Kanarieöarna på vintern, bra resmål?