Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!
Hej!
Nu är det förvisso inte aktuellt med hund än på ett bra tag, men jag kan ändå inte låta bli att drömma och planera, och det är väl kanske dags att drömma lite realistiskt och inte bara dreggla efter vackra hundar.
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att brainstorma lite om vilka hundraser jag skulle kunna läsa in mig mer på, som skulle kunna passa mig i framtiden?
Jag har hyfsat stor erfarenhet av hundar och har haft egna i familjen (innan jag flyttade hemifrån) samt andras hundar boende hos mig på "uppfostringsläger"/långtidshundvakt. Har erfarenhet av allt från snälla familjehundar till skarpa hundar med problem. Detta blir dock första hunden jag äger helt själv och uppfostrar själv från början.
Jag gillar skarpa hundar bäst. Hundar som är självständiga, utmanande och kräver kontinuerlig uppfostran och etablering av ledarskapet genom hela livet.
Tycker att hundträning är hemskt kul och provar gärna på olika typer av detta så ett visst anlag för lydighet är ju inte fel.
Jag föreställer mig att jag kommer vara mycket i skog och mark såväl på fritiden som på jobbet och har tänkt ha med hunden om möjligt. Det får gärna vara en aktiv och tålig hund. Inte en som behöver täcke så fort det är lite ruggigt väder. Jag går gärna promenader/springer/rider i såväl regn som rusk och är inte rädd för raser med stort aktivitetsbehov. Det är en fördel om det är en hund som med lämplig träning kan vara lös där det passar.
Den skall också fungera inomhus och vara en lojal och trogen kompis/familjemedlem.
En hund som fungerar lika bra på fjällvandringen som i TV-soffan helt enkelt.
Den ska helst vara medelstor-stor och jag är extra svag för hundar av lite mer ursprunglig modell.