• EnLitenJag

Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!

Hej!
    Nu är det förvisso inte aktuellt med hund än på ett bra tag, men jag kan ändå inte låta bli att drömma och planera, och det är väl kanske dags att drömma lite realistiskt och inte bara dreggla efter vackra hundar.

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att brainstorma lite om vilka hundraser jag skulle kunna läsa in mig mer på, som skulle kunna passa mig i framtiden?

Jag har hyfsat stor erfarenhet av hundar och har haft egna i familjen (innan jag flyttade hemifrån) samt andras hundar boende hos mig på "uppfostringsläger"/långtidshundvakt. Har erfarenhet av allt från snälla familjehundar till skarpa hundar med problem. Detta blir dock första hunden jag äger helt själv och uppfostrar själv från början.

Jag gillar skarpa hundar bäst. Hundar som är självständiga, utmanande och kräver kontinuerlig uppfostran och etablering av ledarskapet genom hela livet.
    Tycker att hundträning är hemskt kul och provar gärna på olika typer av detta så ett visst anlag för lydighet är ju inte fel.
    Jag föreställer mig att jag kommer vara mycket i skog och mark såväl på fritiden som på jobbet och har tänkt ha med hunden om möjligt. Det får gärna vara en aktiv och tålig hund. Inte en som behöver täcke så fort det är lite ruggigt väder. Jag går gärna promenader/springer/rider i såväl regn som rusk och är inte rädd för raser med stort aktivitetsbehov. Det är en fördel om det är en hund som med lämplig träning kan vara lös där det passar.
    Den skall också fungera inomhus och vara en lojal och trogen kompis/familjemedlem.
    En hund som fungerar lika bra på fjällvandringen som i TV-soffan helt enkelt.
    Den ska helst vara medelstor-stor och jag är extra svag för hundar av lite mer ursprunglig modell.

• Svar på tråden Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!
  • Apopan

Jag kör själv på bouvier des flandres numera, skaffade min första för snart fem år sedan och kommer köra på den rasen ett bra tag till ;). Och det är en hund som räknas till bruksraserna, men kräver lite mer än många andra bruksraser när det kommer till att få den att sammarbeta (men mindre när det kommer till aktivering). Är ingen fjäskare precis, och min är på de flesta sätt en kopia av en väns mastiff och en annans vän pyreneer/samojed-mix, men är otroligt lätt att ha att göra med när han gör något han tycker är riktigt kul, men det kan vara en utmaning att komma dit i vissa fall. Det är ju ursprungligen en boskapshund (både drivare och vaktare) och allmän hjälpreda på gården, med alla dess bra egenskaper, men också med mycket egen vilja, på gott och ont. Men det verkade vara just detta du ville ha :P

Mjuk men samtidigt tuff, lagom skarp (enligt mig) superlätt att ta det lugnt (för lätt tycker en del) men samtidigt outtröttlig och med på allt som har med fysisk aktivitet att göra. Relativt frisk ras med generellt relativt låg jaktinstinkt (varierar jättemycket, men är ju ingen jakthund hur som haver). Däremot så finns ju vallen där och lurar ibland. Har fått styra det utomhus, men aldrig inomhus. Inomhus är ett ställe en vilar på, har han tyckt från dag ett.

Ja, du kan ju läsa lite själv på dessa länkar, tar dessa tre då inte bara en får med tillräckligt med bra info, och kan såklart svara på lite frågor. Kan väl säga på en gång att jag tycker pälsbeskrivningarna inte är sådär superkorrekta, då den faktiskt fäller i princip noll, och tussar blir det bara om en inte är noggrann med underullen. Det går alldeles utmärkt att raka ner hunden också (en del pälstyper är det ju ajabaja på, men med bouvierens så är det inga problem) så en slipper massvis med borstning. Klippa bort skägg och lugg är det många som gör också. Men om en vill ställa ut så får en ju kämpa lite med friseringen ;)

www.bouvierklubben.com/rasen/presentation/
    www.skk.se/hundraser/bouvier-des-flandres/
    sv.wikipedia.org/wiki/Bouvier_des_flandres

• Hallonbåt02

Kanske en Alaskan malamute kan vara något, en hund man kan göra allt med men vill man hålla på med elitlydnad så kanske en  annan ras är att föredra :)
    Mammuten är en hund som behöver en ägare som förstår sig på deras kreativa tänkande i vått och torrt :D En hund som behöver  få jobba med knopp och kropp.

• Ellie

Kanske en ridgeback, om du inte blir avskräckt av storleken?

• Donum

Med skarp hund, menar du mycket skärpa?

Vad ska du ha det till?

Min erfarenhet är att hundar med mycket skärpa generellt är rätt osjälvständiga.

• Hallonbåt02
    Donum skrev 2014-10-29 20:39:53 följande:

Med skarp hund, menar du mycket skärpa?

Vad ska du ha det till?

Min erfarenhet är att hundar med mycket skärpa generellt är rätt osjälvständiga.

Däremot skulle inte jag kalla en Tibetansk mastiff eller annan mastiff för den delen osjälvständig och utan skärpa dem är avlade för att kunna jobba självständigt för att skydda men om det är för ts är en bra fråga :).
  • Donum
    Hallonbåt02 skrev 2014-10-30 10:59:00 följande:

Däremot skulle inte jag kalla en Tibetansk mastiff eller annan mastiff för den delen osjälvständig och utan skärpa dem är avlade för att kunna jobba självständigt för att skydda men om det är för ts är en bra fråga :).

Jag skulle nog inte karaktärisera mastiffer som hundar med mycket skärpa. Försvarslust - ja, men det är ju inte detsamma som skärpa, även om de kan vara förvillande lika. Vilket som, så undrar jag vad TS menar med skarp och vad skärpan ska användas till.
  • hundpuss

Spontant tänker jag på spaniels. 
    Träningsglada, lättlärda, fungerar i de flesta sammanhang, gillar skog och mark, lagom stora, och snälla och väldigt "willing to please".

Finns ju olika varianter av spaniel, men tex welsh springer eller liknande.

• Dragonkrydda

Det finns ju en del hundar som passar bra in på det du skriver, men om vi kollar på de med skärpa först så skulle jag kolla på bruksschäfer (säg till om du vill ha förslag på bra uppfödare) belgarna (mallinois, tervueren, laekenois och groenedal. Mallinoisen kräver ofta MYCKET aktivering både mentalt och fysiskt)
    Alla de raserna har en viss skärpa, är snabblärda, passar ypperligt för spår/lydnad/drag eller vad du vill egentligen. De har ett stort jaktintresse, men det är oftast inget problem att lära dem att vara lösa. 

Om vi hoppar över skärpan, så har du ju retriver i alla dess former. Will to please, så de gör det du vill. Lite jaktinstinkt gör att de ofta går att ha lösa (jakt labrador och jakt golden har ett STORT jaktintresse)

Mastiff  -som någon pratade om tidigare är inte samarbetsvilliga. 
    Deras grej är ju att gå runt på ägorna i sin ensamhet och vakta boskapen.

Jag har en schäfer själv och hon är med på vad jag än gör. 
    Promenera en timme för att sedan cykla i ytterligare en halvtimme för att sedan åka och simma i en till halvtimme för att sedan spåra godis i all oändlighet... Det går att trötta ut en schäfer, men de är alltid med på liite till om du ber dem :)

• Dragonkrydda
    Hallonbåt02 skrev 2014-10-29 15:50:09 följande:

Kanske en Alaskan malamute kan vara något, en hund man kan göra allt med men vill man hålla på med elitlydnad så kanske en  annan ras är att föredra :)
    Mammuten är en hund som behöver en ägare som förstår sig på deras kreativa tänkande i vått och torrt :D En hund som behöver  få jobba med knopp och kropp.

Malamuten kräver extremt mycket. Vi pratar inte ett par timmar i skogen nu utan 4 - 5 timmar /3 - 4 ggr i veckan och då i drag...
  • Banditro

Jag kan tipsa om boxer också. Glada, arbetsvilliga, tåliga, lojala och otroligt familjevänliga.

Trivs lika bra en heldag i skogen, långresa i bil eller bara en slapp dag hemma i soffan. Med rätt engagemang och tid är dom helt underbara!

• Hallonbåt02
    Dragonkrydda skrev 2014-11-11 15:29:29 följande:
    Malamuten kräver extremt mycket. Vi pratar inte ett par timmar i skogen nu utan 4 - 5 timmar /3 - 4 ggr i veckan och då i drag...
    Jag är ägare av rasen så nog borde jag veta vad den behöver ;)  

Ts är aktiv och en malamute behöver inte enbart drag för att vara aktiv utan behöver få jobba med hjärnan också och jag tror ts skulle klara av en malamute helt klart..
  • Dragonkrydda
    Hallonbåt02 skrev 2014-11-17 21:02:15 följande:
    Jag är ägare av rasen så nog borde jag veta vad den behöver ;)  

Ts är aktiv och en malamute behöver inte enbart drag för att vara aktiv utan behöver få jobba med hjärnan också och jag tror ts skulle klara av en malamute helt klart..
    Ja självklart behöver den mental stimulans också, det trodde jag att alla var införstådda med att alla raser kräver. 

Att du är ägare av rasen innebär ju inte att alla är som just din, du vet, individer ;)
    Rent generellt kräver de mycket krävande fysisk aktivitet
  • Losan

Rottweiler kanske? Annars tycker jag att retrieverar är "underskattade", de är formbara och tåliga =)

• Hallonbåt02
    Dragonkrydda skrev 2014-11-17 21:59:48 följande:
    Ja självklart behöver den mental stimulans också, det trodde jag att alla var införstådda med att alla raser kräver. 

Att du är ägare av rasen innebär ju inte att alla är som just din, du vet, individer ;)
    Rent generellt kräver de mycket krävande fysisk aktivitet
    Precis, jag har 2 + 1 blandning  och alla är individer ja.
    Jag tror absolut att ts skulle klara av en malamute och kunna ge den vad den behöver, hon villa ha en hund som är självständig och är utmanande genom hela livet, samt köra lite lydnad och det går utmärkt med en malamute.
    Att dra är kul och ts kanske fastnar  för den roliga hobbyn :)
  • Dragonkrydda
    Hallonbåt02 skrev 2014-11-18 11:04:25 följande:
    Precis, jag har 2 + 1 blandning  och alla är individer ja.
    Jag tror absolut att ts skulle klara av en malamute och kunna ge den vad den behöver, hon villa ha en hund som är självständig och är utmanande genom hela livet, samt köra lite lydnad och det går utmärkt med en malamute.
    Att dra är kul och ts kanske fastnar  för den roliga hobbyn :)
    Ja absolut, jag menade inte att TS inte skulle kunna klara en malamute - eller att de för den delen inte skulle funka i lydnad, om jag uppfattades så så ber jag om ursäkt. Jag ville bara poängtera att de ofta kräver extremt mycket motion, så TS inte skaffar en och får en obehaglig överraskning :)
  • Hallonbåt02
    Dragonkrydda skrev 2014-11-18 15:43:44 följande:
    Ja absolut, jag menade inte att TS inte skulle kunna klara en malamute - eller att de för den delen inte skulle funka i lydnad, om jag uppfattades så så ber jag om ursäkt. Jag ville bara poängtera att de ofta kräver extremt mycket motion, så TS inte skaffar en och får en obehaglig överraskning :)
    Ok då  förstår jag bättre :) De är ganska anpassningsbara hundar men visst behöver de kanske en gnutta mer aktivitet  än andra hundar.
    Det gäller mest höst/vintertid,  på sommrarna brukar det vara ganska lugnt och dem kan nöja sig med bad och lite vandring om det inte är för varmt.
Svar på tråden Förslag på ras till aktivt och engagerat hem!