• Forumvärd

    Ska Sverige gå med i NATO?

    I samband med de påstådda ubåtskränkningarna så har röster återigen höjs för att Sverige ska gå med i NATO.
    Vad tycker du och varför?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?
  • Anonym (Stalin)
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-29 23:44:20 följande:
    Nej, ok, ursäkta mig då. Det är bara det att du är så sagolikt kategorisk och fanatisk att jag antog att det är sarkasm. Jag försöker alltid tro gott om folk :)

    Nej, jag minns att jag surfade in på Familjeliv för typ en kvart sedan, allt innan dess är dunkelt.
    "Tro gott om folk", Vad snäll du är!
  • Rataxes
    Anonym (Nono) skrev 2014-10-29 14:15:32 följande:
    Varför ska vi återinföra värnplikt?
    Varför ska man tvinga personer att göra något de absolut inte vill göra?
    Som att betala skatt menar du?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2014-10-30 00:59:10 följande:

    Som att betala skatt menar du?


    Det skulle man ju kunna se som att man får någonting tillbaka för, om än för vissa i alla fall. I värnpliktsfrågan ter sig inte den kopplingen lika solklar, tycker jag.
  • Rataxes
    Sensitiveguy skrev 2014-10-30 04:47:26 följande:
    Det skulle man ju kunna se som att man får någonting tillbaka för, om än för vissa i alla fall. I värnpliktsfrågan ter sig inte den kopplingen lika solklar, tycker jag.

    Nja, beror på hur man ser det. Så här i backspegeln tycker jag att jag fick ut en hel del av min värnplikt. Umgås med folk som hade olika bakgrund som var tvungna att samarbeta.

    Grundproblemet ligger i att Sverige har låg populationsbas och stort territorium. Gigantiska värnpliktsarméer kostar för mycket i fredsstid. Vi är inte beredda att betala den kostnaden. En lösning är dela på kostnaderna med andra länder. En annan lösning är att se till att inte ha några fiender...
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sensitiveguy

    I praktiken har relativt få reella fiender att en större upprustning skulle te sig märklig / ogenomtänkt, gissar jag.

  • Anonym (Nono)
    Rataxes skrev 2014-10-30 00:59:10 följande:
    Som att betala skatt menar du?
    Skatt gynnar oss alla och varken du eller jag skulle klara oss utan skattepengar...värnplikt däremot leder inte till något vettigt.
  • Sensitiveguy
    Anonym (Nono) skrev 2014-10-30 14:20:06 följande:

    Skatt gynnar oss alla och varken du eller jag skulle klara oss utan skattepengar...värnplikt däremot leder inte till något vettigt.


  • Anonym (Yes)

    Så länge de fortsätter med Koranbränningarna så kommer vi ändå inte att bli medlemmar i Nato

Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?