• Ptrisan

bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+

Jepps, hej. Efter tredje och sista ultraljudet sa bm är bebisen var "ruggigt fixerad" och med det menade hon att bebis är fixerad långt ner i bäckenet. Jag är i v 33+4 nu och för ca 2 veckor sedan blev jag sjukskriven pga jag har börjat öppna mig 1,5-2 cm. Då bm som gjorde mitt ul var väldigt skämtsam så blev jag inte riktigt klok på om det finns risk för att förlossningen sätter igång tidigare, jag vet att det är väldigt olika från person till person men när födde du ditt barn som var "ruggigt fixerad" och varit öppen ett par cm ett tag.

• Svar på tråden bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+
  • Anonym (?)

Oj, jag har ingen aning (!!). Men jag trodde att om förlossning verkar vara på väg innan vecka 34+0 att man får kortison för att påskynda lungmognaden hos barnet? Eller är det bara om man får värkar??

Det står lite om kortison för lungmognad här:

www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/enkelt-test-forutsager-om-gravida-kommer-att-foda-for-tidigt.cid1087891

Jag trodde att man vill kunna ge 1 kortisonspruta, vänta 24 timmar, ge 1 kortisonspruta till, och sedan vill man att det går 24 timmar till minst innan barnet föds? Och att det är först vecka 34+0 som man inte ger kortisonspruta?

Jag vet dock inte hur det är i ditt fall, jag bara TRODDE att de gjorde så om man börjat öppna sig, eller kanske man behöver ha värkar också för att de ska överväga lungmognadsspruta?? (Jag har ju hört att en del kan vara lite öppna i ganska många veckor, kanske får man ingen spruta om man inte har värkar??)

Dåligt av din barnmorska att skoja på ett sätt så att du inte visste vad hon menade.

Du är ju väldigt nära vecka 34+0, men jag tycker ändå hon borde pratat tydligare med dig!!!

• Ptrisan

Ja man kan ju som sagt gå och vara lite öppen tiden ut, tillochmed gå över. Men det är kombinationen öppen +fixerad långt ner som jag är fundersam över. Självklart hade bm sagt något om risken för förtidig förlossningen funnits, får vi hoppas. Jag är mest nyfiken över hurvida man kan ställa in sig på ev förlossning ett par veckor tidigare än beräknat

• Kira2
    Ptrisan skrev 2014-10-30 20:20:41 följande:

Ja man kan ju som sagt gå och vara lite öppen tiden ut, tillochmed gå över. Men det är kombinationen öppen +fixerad långt ner som jag är fundersam över. Självklart hade bm sagt något om risken för förtidig förlossningen funnits, får vi hoppas. Jag är mest nyfiken över hurvida man kan ställa in sig på ev förlossning ett par veckor tidigare än beräknat

Är det ditt första barn?
  • Ptrisan

Ja det är mitt första. Har ju hört att hos förstföderskor brukar barnet fixera sig tidigare än omföderskor men det här med att bebisen är "ruggigt fixerad" känns ju som det skulle betyda halvägs ute redan ;)

• Kira2
    Ptrisan skrev 2014-10-30 20:30:43 följande:

Ja det är mitt första. Har ju hört att hos förstföderskor brukar barnet fixera sig tidigare än omföderskor men det här med att bebisen är "ruggigt fixerad" känns ju som det skulle betyda halvägs ute redan ;)

Ja för som omföderska kan man ju vara öppen flera veckor innan. Men va jobbigt att hon som gjorde ul inte sa nåt mer. Skulle du tillbaka på ul? Min bm sa att mitt första vad fixerat väldigt tidigt men när jag var typ i v 39 sa en annan att den var ruckbar. Sen sa en sista att den verkligen var fixerad!
  • Ptrisan

Nej några fler ul ska jag inte på, det är ingen mening med fler då det inte gick att mäta tex huvud för att den ligger så pass långt ner. Det blev inte ens några ordentliga 3d-bilder just för att huvudet har kommit så långt ner i bäckenet vad jag förstod det som.

• lillasysterfia

Jag var öppen från v. 33-34 någonting och gick över en vecka lite drygt. Dessutom va han fixerad tidigt trots att jag va omföderska.

• Kira2
    Ptrisan skrev 2014-10-30 23:02:31 följande:

Nej några fler ul ska jag inte på, det är ingen mening med fler då det inte gick att mäta tex huvud för att den ligger så pass långt ner. Det blev inte ens några ordentliga 3d-bilder just för att huvudet har kommit så långt ner i bäckenet vad jag förstod det som.

Nej jag mena fall du öppnat dej mer! Va trist att du inte fick bra bilder!
  • Ptrisan

Okej, det syns ju inte på ul ändå om jag skulle öppna mig mer, det fick jag reda på genom en undersökning och vul för lite mer än två veckor sedan. Jag går ju in i v 34+ i dag så om jag öppnar mig mer och förlossningen startar så görs inget för att stoppa den. För tillfället är jag som sagt mest nyfiken på hur min kombination med att jag varit öppen lite sen v 32(minst vad Jag vet) och att bebisen inte bara är fixerad utan fixerad långt ner gör att jag kanske inte går tiden ut, det kan man ju aldrig veta men det är intressant att höra i från andra med samma "symtom" jag har starka och regelbundna sammandragningar varje dag, flera gånger om dagen och speciellt om kvällarna och nätterna och det har jag haft sen v 25 ungefär främst vid vila, därav min sjukskrivning. Det är något som inte "går över" men dom gör heller inte ont. Aja det är väl så att man blir uttråkad och rastlös av att gå hemma och vänta.

• Kira2
    Ptrisan skrev 2014-11-01 08:59:36 följande:

Okej, det syns ju inte på ul ändå om jag skulle öppna mig mer, det fick jag reda på genom en undersökning och vul för lite mer än två veckor sedan. Jag går ju in i v 34+ i dag så om jag öppnar mig mer och förlossningen startar så görs inget för att stoppa den. För tillfället är jag som sagt mest nyfiken på hur min kombination med att jag varit öppen lite sen v 32(minst vad Jag vet) och att bebisen inte bara är fixerad utan fixerad långt ner gör att jag kanske inte går tiden ut, det kan man ju aldrig veta men det är intressant att höra i från andra med samma "symtom" jag har starka och regelbundna sammandragningar varje dag, flera gånger om dagen och speciellt om kvällarna och nätterna och det har jag haft sen v 25 ungefär främst vid vila, därav min sjukskrivning. Det är något som inte "går över" men dom gör heller inte ont. Aja det är väl så att man blir uttråkad och rastlös av att gå hemma och vänta.

Okei jag trodde dom stoppade till v 36. Hoppas bebisen väntar med att komma ut. Lycka till.
  • mammoarer

Jag var i v 32+3 när jag började läcka fostervatten. Gick så i 6 dagar innan jag blev tagen på allvar. Blev då inlagd på förlossningen och de konstaterade att jag var öppen 1-2 cm de försäkrade att jag skulle åka hem dagen efter. Då var han fixerad och låg långt nere i bäckenet. Jag var förstföderska och att föda för tidigt var ju så extremt ovanligt enligt läkare och bm. Dagen efter var jag öppen 6 cm när klockan var 12. Kände inte av några värkar och ctg visade heller inte något sådant. Men de beslutade att sätta igång mig med dropp. Kl 14 kopplades värkstimulerande dropp in och 15.55 föddes en liten gosse. Någon spruta för eventuell lungmognad fick jag aldrig. Så händer det att det är något på gång kan det gå undan.

• Johannapanna87

I första graviditeten så upptäckte dom att jag var öppen 2cm v 35 och min flicka tittade ut 5 dagar över tiden :)

• Ptrisan

Om någon var nyfiken på hur det gick så kom bebisen 9 dagar innan bf (ingen fara med andra ord) förlossningen fick fort 1 timme och 49 min och det tro jagnog beror på att jag öppnat mig flera veckor innan samt den "ruggiga" fixeringen

Svar på tråden bebis är fixerad långt ner i bäckenet och är öppen v 33+