• dejan9209

ÄTER NI I KÖKET ELLER I VARDAGSRUMMET PÅ JUL?

Hej vi funderar på att fira jul hemma hos oss med stora släkten.
    Vi har ett stort bord med plats för dryga 10-13 pers.
    Nu är frågan! ska vi äta i köket. ellr ska vi flytta bordet till vardagsrummet, där julgranen även står, det är störst julkänsla där, det känns lite alldagligt att äta i köket, och se "kök" var man en vänder sig!

Vad tycker ni? var brukar ni sitta?
    julenstid.blogg.se

• Svar på tråden ÄTER NI I KÖKET ELLER I VARDAGSRUMMET PÅ JUL?
  • Akua
    dejan9209 skrev 2014-11-04 12:49:10 följande:

Jo det känns som att vardagsrummet är det bästa, hade önskat att jag hade en matsal i anslutning till vardagsrummet men det har vi ikke:( 

Men gör som så då att ni dukar upp lite i köket. Ni kommer ju ha bordet i vardagsrummet men typ bröd,smör och dricka kan ju stå på bänken i köket. Ställ ett litet bord (om du har, eller köp på loppis/secondhand för billig peng) och ha kall mat på det i köket"..typ sill, skinka eller så. Sen kan du ha varm mat typ köttbullar korv på matbordet.

Ja...du får kanske prova att ställa ut lite fat och möblera och känna hur det känns :)
  • lövet2

Vi äter i köket, för sedan flyttar vi över till vardagsrummet för Kalle Anka (med kaffe o pepparkakor) och sedan julklappar.

• Aniiee

Lär du dig någonsin att stänga av caps lock när du skriver rubriker? Solig

Eh.... I vardagsrummet. Där får man plats. Vuxna vid matsalsbordet och ungarna framför tvn. Det är enklast så. (tvn är på eller av. Vilket som passar.)

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • isabellab

Vi har öppet mellan men dukar buffé i köket och sitter där också, men efterrätt kaffe etc tar vi i vardagsrumsdelen.

• dejan9209
    Aniiee skrev 2014-11-04 13:16:48 följande:

Lär du dig någonsin att stänga av caps lock när du skriver rubriker? Solig

Eh.... I vardagsrummet. Där får man plats. Vuxna vid matsalsbordet och ungarna framför tvn. Det är enklast så. (tvn är på eller av. Vilket som passar.)

hahah vi får hoppas att jag en gång blir så duktig  när det gäller tangentbordet!
  • Ann Nelly

När vi firar hemma hos oss så äter vi i köket för vi har mest plats där, stor matplats med ganska stort bord. Och bra bänkyta att duka buffé på. Samt att vi brukar ha granen där också.
    Är vi extra många så värmer vi upp vårt stooora uterum där vi har ett stooort bord :)

Men jag tycker inte det spelar så stor roll var man sitter och äter faktiskt, bara man gör det mysigt runt omkring och det finns gott om levande ljus som sätter stämning.
    Det är ju bara en liten del på hela julafton som man äter vid dukat bord. Sen brukar man ju mysa ner sig i soffan iallafall och äta julgodis, spela spel, öppna klappar, titta på Kalle Anka etc.

• Hockeyfrissa
    dejan9209 skrev 2014-11-04 14:11:20 följande:
    hahah vi får hoppas att jag en gång blir så duktig  när det gäller tangentbordet!
    Och eventuellt lära dig att lägga trådarna rätt kanske? 
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-11-04 14:11:20 följande:
    Tungan ute
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • guchi
    Hockeyfrissa skrev 2014-11-04 14:47:42 följande:
    Och eventuellt lära dig att lägga trådarna rätt kanske? 
    Inga felstavningar iaf haha
  • Jag är bara jag

Vi äter i salen fast det bara är jag och maken! Glad Sällan den används,blir några ggr per år så det är bara roligt kunna utnyttja den.

• gahadas

Maten står på köksbordet. Äter gör vi i matsalen. Typ det enda det rummet används till

• Aspie

Kök? Vardagsrum? På julafton när vi bara är familjen så äter vi antingen i min mammas eller i min mormors finrum. Alltså rum som fungerar enbart som matplats. När vi är stora tjocka släkten sitter vi antingen ute på mormors inglasade veranda eller i en hyrd lokal (beroende på hur många som deltar). En del av min släkt är aktiv inom den lokala hembygdsgårsföreningen, som vi kan få hyra för en billig peng och det känns faktiskt lite lyxigt.

Men mellan kök och vardagsrum så skulle jag ändå äta i köket. Jag tänker att när man äter ska man fokusera på att äta. Innan och efter maten kan man gott sitta i vardagsrummet och njuta av granen.

• zZzZz

Spelar väl ingen roll vart man sitter, så länge alla får plats...

Här har vi matbordet vid andra sidan "bardisken" i vardagsrummet mellan stora vardagsrummet och köksdelen, så vi sitter väl i vardagsrummet då :)

• Olov344

Vad är det för jävla trådar på detta forum alltså? Nödvändigt!

Ungefär som: Borstar du tänderna i hallen eller i badrummet?

• dejan9209
    Olov344 skrev 2014-11-06 11:54:01 följande:

Du behövr inte lägga nå energi på et om du tycker det är tråkigt, 

Jag ville veta och få tips eftersom att vi inte har en matsal intill vardagsrummet.

Så ingen tvingar dig läsa detta forumet!
  • Ann Nelly
    Olov344 skrev 2014-11-06 11:54:01 följande:

Ja, och vad är det för inlägg från ointresserade störiga personer. Nödvändigt?
Svar på tråden ÄTER NI I KÖKET ELLER I VARDAGSRUMMET PÅ JUL?