• grata

Hur får ni era bebisar att somna?

Som rubriken lyder, hur får ni era barn att somna?

Har en flicka på 3 månader, enda sättet att få henne att somna på kvällen är att antingen amma henne till sömns eller bära runt henne i sele. Dessutom krävs det oftast tre försök innan hon sover vidare när man har lagt ner henne. Hon somnar när jag lägger henne i vaggan, men efter tio minuter vaknar hon och man måste börja om med selen...

• Svar på tråden Hur får ni era bebisar att somna?
  • Flickan och kråkan

Har tre barn i åldern 1-7 år. När de var 3 månader och även många månader äldre somnade de vid amning eller i sjal eller bärsele. Under första året sov de all sin dagsvila i sjal eller bärsele. Har passat oss. Enkelt och praktisk.

• temporär

Ammade till sömns hela första året. Barnets pappa vaggade i famnen de gånger han sövde. Sen ville inte barnet amma mer så vi övergick till att ligga hos barnet i sängen tills hen somnade istället.

Om barnet vaknar lätt när du lägger ner henne så kanske du kan prova att liggamma och sen smyga upp när hon somnat? Lite svårt i en vagga förstås, men även småttingar kan sova på en stor madrass.

• tomsfru

amning ar väl metoden för att få vårt barn att somna MEN jag kom på att det funkade bättre att lägga ned henne precis innan on somnade in runt den åldern, annars liksom vaknade hon när hon förlorade kroppskontakten

• rere88

Båda mina var närhetskrävande första månaderna.

Min äldsta låg jag i sängen och ammade sen lät jag honom ligga kvar bredvid mig. Vissa kvällar kom han ändå inte till ro så då gick jag "några mil" samtidigt som jag sjöng vaggvisor.

Den lille somnade jag med amning och satt några minuter efter han somnat innan jag la honom.. ibland vaknade han inom 30 min o då prova jag nappen. Funka inte den ammade jag honom igen.

• lövet2

Jag har aldrig hållit på med att aktivt söva barn i den åldern. Jag har sett till att hålla dem nöjda, och då har de somnat när de behövt - oftast vid amning.

• soundtrack

Amning här också, nått annat fungerar inte. Somnar hon i min famn så kan jag ibland lägga ifrån mig henne, men oftast vaknar hon. Så om jag behöver händerna fria så liggammar jag så jag kan gå ur sängen/soffan sen. På natten samsover vi.

• fluu

När hon var bebis somnade hon i famnen om man buffade henne i rumpan eller i sjal/sele. Hon började somna själv när hon var runt året.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • grata

Ok, tack! Då vet fortsätter jag som vi gjort fram tills nu, med att amma och bära henne till sömns så länge. Ville bara veta om vi borde göra nåt annat, men det verkar det ju inte som... ????

• Natulcien
    grata skrev 2014-11-05 09:39:48 följande:

Ok, tack! Då vet fortsätter jag som vi gjort fram tills nu, med att amma och bära henne till sömns så länge. Ville bara veta om vi borde göra nåt annat, men det verkar det ju inte som... ????

Det är ju otroligt praktiskt så länge det går att amma tills sömns.

Jag ammade till sömns tills sonen var ca 4,5-5 månader och plötsligt var för speedad för att somna av amningen. Då fick jag, eller sambon, ligga bredvid och buffa lätt i rumpan eller stryka över ryggen tills han somnade istället.

Jag tyckte också att det var enklast att liggamma och sen smyga ifrån sonen. Då slapp jag momentet flytta och lägga ner, vilket lätt väcker de små. Men då kan man ju inte ha spjälsäng eller vagga, förstås. Vår son sov på en stor madrass på golvet.
  • Joysan

Vad skönt att läsa att så många ammar till sömns. Har hört någonstans att man inte ska göra det. Varför har jag inte förstått..

Det fungerar jättebra och sonen somnar lätt som en plätt.Glad

• Natulcien
    Joysan skrev 2014-11-05 09:52:25 följande:

Vad skönt att läsa att så många ammar till sömns. Har hört någonstans att man inte ska göra det. Varför har jag inte förstått..

Det fungerar jättebra och sonen somnar lätt som en plätt.Glad

Att du inte har förstått varför beror säkert på att det inte finns någon vettig anledning till varför man inte skulle göra det...

• sextiotalist

Låter väldigt normalt skulle jag säga

• Joysan
    Natulcien skrev 2014-11-05 10:31:37 följande:
    Att du inte har förstått varför beror säkert på att det inte finns någon vettig anledning till varför man inte skulle göra det...
    Låter rimligt Skrattande
  • Royalle

Hela min dygnsrytm ändrade sig efter min bebis tills hon var typ ett halvår. Då kunde jag börja rikta tiderna till mer normala. Hon somnade alltid vid amning och jag fick massor av kritik för det, men jag kände att en bebis som är nära mamma är mer trygg naturligt.

• Limaliie

Amning eller bär vi henne till hon somnar, Hon sover i famnen till vi lägger oss i sängen. Samsover. Hon är 3 månader Glad

• grata

Ok, nu har vi kommit så långt som att vi inte bär runt lillan i selen längre, utan ammar henne i sängen och så somnar hon. För det mesta... 

Men nu har nästa problem dykt upp: hon somnar, sover ca 20 minuter och sen vaknar hon och vill inte somna om. Hon är fortfarande trött, men bara vägrar att somna om. Oftast tar det nästan tre timmar innan hon somnar igen, då hinner klockan passera tio på kvällen. Och sen vaknar hon varannan timme fram till fyra, sen varje timme till sex då hon har sovit klart för natten.

Jag håller på att bli tokig och får aldrig sova ordentligt. Vad kan jag göra så att hon inte vaknar direkt? Har provat att stanna kvar med henne i en halvtimme efter hon somnat, men en kvart efter jag har lämnat rummet är hon vaken, så det spelar ingen roll att hon får tid på sig att somna in medan jag är där... 

Behöver verkligen lite råd och tips! Kan tillägga att lillan hunnit bli fem månader nu...

• Royalle

Det låter precis som min dotter. Tyvärr hjälpte inte så mycket mer än att man fick passa på att sova när hon sov. Ammar du henne när hon vaknar på natten? Ibland kan det bli lite för mycket småtuttande så att hon inte blir riktigt mätt. Men ibland har de även växperioder och då upplevde jag att min dotter vaknade mycket oftare och tuttade igång mina bröst så att de skulle börja producera mer mat. Har ni napp? 
    Kanske är hon i en fas där hon utvecklas och därför är orolig.

Min dotter hade väldigt lite sömnbehov, och har fortfarande 7 år gammal. När jag bara accepterade det så gick det faktiskt mycket lättare för oss båda. 

Inte så många konkreta tips, men jag känner verkligen med dig.

Svar på tråden Hur får ni era bebisar att somna?