Uthyrning av småhus, hyresgästen river och bygger nytt...
Jag är ledsen för vad som kan vara världens längsta trådstart någonsin. Å andra sidan vill jag gärna att den skall vara hyfsat komplett.
Jag har ett hus men har flyttat till lägenhet tidigare i år. I samband med att vi fick hyresrätten var jag tveksam om jag skulle trivas i lägenhet och vi lade ut en annons om uthyrning av huset på Blocket.
Annonsen fick över 80 svar på kort tid. Det var flera internationella företag, förmedlingar osv som hörde av sig. Det var också flera familjer. En av dessa familjer, vars barn tränat tillsammans med våra och bott länge i området hade varit tvugna att lämna hus och hem, förmodligen i samband med en eller flera kursade bolag som HG ägt. Istället hade han de senaste tre åren hyrt ett hus någon mil utanför staden.
Vi var och hälsade på. Allt såg snyggt och prydligt ut och uthyraren till det huset rekommenderade dem varmt och berättade historier om hur de skött huset mycket fint under tiden.
Då de inte hade några stora ekonomiska resurser sänkte vi månadshyran med 2000kr och vi kom överens om ett avtal med två års bindningstid, samt tre månaders ömsesidig uppsägningstid. Avtalet skrevs på av båda personerna och började gälla från och med 1/5.
De hade åsikter om standarden på badrummen och vi kom överens om att vi kunde låna upp 100 000 till på huset för att de skulle få renovera badrummet. Mina krav var att det var en seriös firma, f-skattesedel, våtrumsintyg och att hela arbetet skulle vara mycket väldokumenterat med bilder etc.
Denna överenskommelse med byggfirman gjordes i form av ett första möte och därefter sammanfattade byggfirman det i ett mail som överensstämde med vår överenskommelse. Det fanns ett tak på 100 000 och skulle det kosta ytterligare pengar för åtgärder som hyresgästen önskade så skulle han stå för resterande. Hyresgästen var med i mailkorrespondensen via cc, men har inte svarat i denna tråd.
Efter ett tag visade det sig att renoveringen skulle ske innan de flyttat in och av den anledningen slapp de hyran under maj. Under maj fick jag en förfrågan att vara med på byggmöte. Det visade sig då att de inte bara rivit allt kakel i övervåningen (det överenskomna badrummet) utan även allt i den nedre toaletten, i tvättstugan och i duschen där nere. Mötet var till för att byggaren skulle flagga upp för att projektet hade ökat och hyresgästen sa "som du förstår blir det lite dyrare. Om du kan lägga en 30 eller 40 000 extra så bör det räcka."
Jag blev rätt irriterad eftersom de löpt amok i mitt hus, krävde att de skulle fixa det de förstört och berätta att jag varken hade tillgång till mer pengar eller önskade någon ytterligare renovering. Efter mötet skickade jag ett sammanfattande mail i ärendet och hörde inte av någon av partnerna.
Efter sommaren var vi på besök i huset. Det har då visat sig att de har plockat bort garagedörren och byggt en vägg i dess ställe. I denna har de satt in en vanlig gångdörr, modell 80-tals-entrédörr. Det ser oerhört fult ut. Garaget har gått från att vara betongrent till helkaklat och helklinkrat. (Vem vill ha kaklat garage???)
I vår utetrappa på vägen upp mot huset har en del av trappan renoverats. Det ger intryck av att vara professionellt utfört. En stor gammal en (som jag var rätt förtjust i och som min sambo hatade) har de sågat ner. De har gallrat friskt bland växterna i trädgården, men generellt ser det mycket bättre ut. De har sålt vår studsmatta och sålt/slängt min Weber-grill.
De har bytt lås på huset, har brutit upp originalklinkern innanför entrén som vi sparat eftersom det var tidstypiskt och ersatt det med blanksvart marmor. De har installerat en torktumlare och byggt om i tvättstugan och disponerat om, samt bytt skåp på väggarna. De har klinkrat och kaklat i de två förråden på bottenvåningen och bytt heltäckningsmattan i gillestugan mot laminat. De har satt in två stora väggfasta garderober i hallen.
I trappan upp har de skurit ur en 10*10 fyrkant ur mattan som ligger bredvid, förmodligen som förberedelse för att byta ut denna mot något annat. På ovanvåningen har de slipat om parketten, lagt laminat i ett av sovrummen som hade original heltäckningsmatta. De har flyttat dörren till toan som skulle renoveras, har bytt fönstret ut i fasaden till ett som är 1/4 så stort och har disponerat om badrummet vilket fått konsekvenser för taket i gillestugan där ytterligare rörlådor installerats. På balkongen har det påbörjats men inte avslutats en renovering och vår uteplats är riven och istället har de byggt en i dubbel storlek. Hängränna har bytts ut och viss panel i närheten av hängrännan är utbytt.
Hela huset är ommålat inomhus. Det var helt vitmålat bara några år tidigare av målare så jag vet inte varför de målade om det och vi har inte haft så mycket på väggarna.
Har säkert missat en del. Mycket av det de har gjort är säkert ok gjort även om det inte är gjort som jag velat ha det. Praktiskt taget inget av det de har gjort är något jag kan se att jag får tillbaka pengarna för. För det var ju det där med pengarna.
Jag har fått ett krav på fakturan från byggaren. När jag fick originalfakturan bestred jag den, med tanke på att den var på 180 000 + ROT 80 000kr och vi hade ett avtal på totalt 100 000. Jag kollade med en expert som föreslog att jag skulle betala de 100 000 vi avtalat, bestrida resten med hänvisning till att det saknas såväl avtal som överenskommelse, vilket jag gjorde.
Jag fick nu ett krav med hot om att gå vidare till fogden med fodran. Jag bestred den återigen med hänvisning till att det saknades avtal.
HG är kompis med byggaren (eller var...) och mellan dem verkar det inte ha funnits några avtal. När fakturan kom portades byggaren från jobbet och avslutade det inte. Det som var kvar var bland annat att anskaffa och sätta sanitetsporslin, vvs-arbete etc. Istället har HG haft dit någon annan som avslutat jobbet och gjort allt det andra.
HG begär pengar för sina utlägg, totalt ytterligare 70 000 vilket han hävdar att jag har sagt att jag skall ersätta. Vid ett möte i somras sa jag att jag kan ersätta utlägg och att det fanns två nivåer: Akuta problem som takläckage. Det ansvarar jag för att ordna och betalar självklart. Icke-akuta problem, som kanske parkettslipningen. Under förutsättning att han mailar och frågar - och att jag får kvittot har jag då sagt att jag kan stå för kostnaderna vid en försäljning och om han inte köper huset. Detta mailade jag till honom. På detta mail svarade han några veckor senare att jag skulle ringa honom och jag har ingen anteckning om vad det samtalet gällde, men jag tror att det gällde ett takläckage som jag har anlitat en plåtslagare för att åtgärda.
Så - ett antal frågor:
1. Har jag handlat korrekt avseende byggaren och finns det några möjligheter för dem att få fogden eller domstol i samband med stämning att få rätt?
2. Hyresgästen har inte vid ett enda tillfälle,varken i skrift, muntligen eller på telefon bett om att få göra de åtgärder som gjorts i huset. Jag ser inte att jag varken moraliskt eller juridiskt har några som helst skäl att reglera hans utlägg. Jag har inte bett honom göra det och jag har inte ens velat att han skulle göra majoriteten av dem.
På ett sätt så kanske jag kan känna att jag struntar i det. Jag kommer inte att flytta tillbaka, trivs alldeles utmärkt i lägenheten och kommer aldrig mer att bo i hus, men kan det finnas skäl att stämma honom ändå eftersom han ju gjort ett gäng övertramp?
3. När jag säljer huset, vilket jag egentligen vill göra asap, men avtalet är skrivet till 2016 finns det ju två möjligheter
(a) HG köper huset, vilket varit deras avsikt från början.
(b) Någon annan köper huset.
Finns det problem med ovan upplägg om de köper huset? Det jag känner finns risk om någon annan köper huset är så klart att man vill se garantiåtaganden på alla våtrumsåtgärder som gjorts. Problemet är ju att firman inte fått betalt, vilket ju bör påverka deras vilja att lämna garantier. Jag har inte fått någon dokumentation, vilket jag uppmanat dem att lämna över, vilket ju gör att jag sitter i skiten. Om jag inte betalar har jag ingen garanti och ingen annan vill köpa huset.
Med tanke på att HG har hotat att bränna upp altanen och knacka bort kaklet finns det ju risk att jag hamnar ur askan i elden om jag inte betalar även honom. Eftersom detta ligger där det ligger och hus / stora lägenheter inte växer på träd kommer jag sätta dem i en extremt jobbig situation om jag bara säger upp dem. Jag tror att jag kommer att behöva handräckning för att få ut dem och mitt hus, som en gång var väldigt fint och nu fortfarande är helt ok kan komma att se ut som en krigszon.
Å andra sidan var det enda jag önskade när jag valde dem som mina hyresgäster var att slippa problem - och det är det enda jag fått. Tyvärr har jag tydligen också räknat lite halvbra hur bra affär det egentligen var, så jag går, efter skatt, typ någon tusenlapp eller två plus i månaden. Inte mer. Med tanke på lånesituation och ekonomi i Sverige hade jag helst sålt det bums...
4. För att kunna styrka om han går bärsärk i vårt hus känner jag ett behov att få komma dit och dokumentera. Det kommer ju han givetvis att inse och han har ju bytt lås. Har jag rätt att besöka min egen bostad ur dokumenteringshänseende, eller är det upp till dem?
Så - tar tacksamt emot svar på frågorna - och självklart även hur jag skall hantera HG framåt.