• Anonym (anna)

tips om förberedelser inför medicinsk abort

Jag ska göra en medicinsk abort snart och är jätte nervös över att kommer göra ont.. är i tidigt vecka 6, så är inte långt gången, men har dumt nog läst en del skräckhistorier här på familjeliv och är nu jätte nojig att det kommer göra fruktansvärt ont... Sen är jag medveten om att det är väldigt individuellt såklart.

Jag fick med mig 2 st citodon och två st diklofenak. Även en starkare, mer morfinliknande tablett som heter Oxynorm vid svår smärta. Är ändå sjukt nervös... Rynkar på näsan Försöker ställa in mig på att det kommer göra ont, så länge det är hanterbart är jag nöjd... men vill inte att det ska kännas som att bli knivhuggen i magen mm. Som vissa erfarit.. 

Tänkte sätta i slidtabletterna kl 07, ladda upp med värktabletterna, vetekudde och även ha ätit något innan så jag inte är helt tom i magen. Någon som har några fler tips? 

• Svar på tråden tips om förberedelser inför medicinsk abort
  • Anonym (anna)
    Anonym (morfin) skrev 2014-11-05 13:06:45 följande:
    Har du någon vän eller släkting som du kan ringa om det blir jobbigt...? Eller ännu hellre vara på plats och koka lite te och värma din vetekudde osv?

Det känns ju olika för alla, så det är inte säkert att det gör lika ont för dig som det gjorde för mig. 

Det bästa är ju att det går över! Smärtan varar ju inte för evigt.
    Ja, min sambo kommer vara hemma, så det känns jätte bra. Jag hoppas att smärtan ger med sig ganska snabbt... Jag hade faktiskt lite smått mensvärk efter första tabletten som jag tog igår.. Men jag hoppas att det inte betyder att jag kommer få några jätte onda värkar vid själva aborten. Vet ju att många inte känner någonting efter första tabletten. Men jag kanske kände efter för mycket..

Jobbigt är det iallafall.. Trots att det har varit ett självklart beslut från början så mår jag inte bra av att det har hänt. Jag har varit väldigt inaktiv i flera dagar här nu (sedan jag fick veta att jag var gravid) och går mest omkring i min egna bubbla.
  • Anonym (anna)

Fick ingen blödning heller efter första tabletten, men det är ju helt normalt.

• Mamori

Det bästa med att vara på sjukhus är att man kan få fler igångsättningstabletter ifall det inte funkar och att man "vet" när det är klart eftersom de kollar det. Men du kanske har fått med dig extra tabletter? Jag har gjort tre aborter (och fött barn) och jag har gjort aborterna på sjukhus även efter att jag fick barnet. Har aldrig haft det minsta ont dock så jag tror att det kommer att gå bra för dig med! Jag har inte heller särskilt mycket mensvärk och vad jag har hört av de som haft jätteont så har de antingen gjort aborten väldigt sent eller så har de varit personer med hemsk mensvärk.

Det jag har upplevt som jobbigast med aborterna rent fysiskt är att jag började må illa av värktabletterna en gång så gången efter så tog jag inga och det kändes inget då heller.

• Anonym (anna)
    Mamori skrev 2014-11-05 13:29:06 följande:

Det bästa med att vara på sjukhus är att man kan få fler igångsättningstabletter ifall det inte funkar och att man "vet" när det är klart eftersom de kollar det. Men du kanske har fått med dig extra tabletter? Jag har gjort tre aborter (och fött barn) och jag har gjort aborterna på sjukhus även efter att jag fick barnet. Har aldrig haft det minsta ont dock så jag tror att det kommer att gå bra för dig med! Jag har inte heller särskilt mycket mensvärk och vad jag har hört av de som haft jätteont så har de antingen gjort aborten väldigt sent eller så har de varit personer med hemsk mensvärk.

Det jag har upplevt som jobbigast med aborterna rent fysiskt är att jag började må illa av värktabletterna en gång så gången efter så tog jag inga och det kändes inget då heller.

Vad skönt att du slapp ha ont! Jag fick inga extra tabletter, utan de säger att man får komma in till dem vid behov då.. men att det är 5 av hundra som gör det. Jag kan tycka att det är rätt komplicerat, vid svår smärta... Bästa vore väl att få några extra tabletter för säkerhetens skull och lämna tillbaka dem om de inte används, eller någon annan lösning. 
  • Anonym (anna)

men jag fick med mig två extra slidtabletter som jag ska ta efter fyra timmar, om det inte har satt igång.

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 13:51:47 följande:

Vad skönt att du slapp ha ont! Jag fick inga extra tabletter, utan de säger att man får komma in till dem vid behov då.. men att det är 5 av hundra som gör det. Jag kan tycka att det är rätt komplicerat, vid svår smärta... Bästa vore väl att få några extra tabletter för säkerhetens skull och lämna tillbaka dem om de inte används, eller någon annan lösning. 

Det är för att det är eftertraktade tabletter bland missbrukare och för att det är farligt att överdosera morfinpreparat. Ja precis om det skulle bli outhärdligt får du åka in akut och få mer smärtlindring.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Lugnt) skrev 2014-11-05 14:43:13 följande:
    Det är för att det är eftertraktade tabletter bland missbrukare och för att det är farligt att överdosera morfinpreparat. Ja precis om det skulle bli outhärdligt får du åka in akut och få mer smärtlindring.
    Ja precis! De sa även det på sjukhuset.
  • Anonym (Lisa)

Min första gjorde jag hemma och fick då sjukt ont av "värkarna". De höll på till oxch från i ett par timmar sen var det över, men det var otroligt jobbigt. Vid min andra ett par år senare så gjorde jag på sjukhuset, vilket jag är tacksam för, för då uppstod en komplikation som ledde till att jag behövde akut gynvård. Tappade medvetandet av smärtan. Men de sa det efteråt att de aldrig hänt tidigare så det är väldigt ovanligt. Men jag skulle väl säga att ha någon närvarande hela tiden som håller koll. Bunkra upp med smärtstillande och en värmekudde på magen. Och var beredda att kunna åka in om det skulle gå fel. Men det är ingens stor chans så det kommer nog gå jätte bra! Lycka till.

• Anonym (anna)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-11-05 15:25:35 följande:

Min första gjorde jag hemma och fick då sjukt ont av "värkarna". De höll på till oxch från i ett par timmar sen var det över, men det var otroligt jobbigt. Vid min andra ett par år senare så gjorde jag på sjukhuset, vilket jag är tacksam för, för då uppstod en komplikation som ledde till att jag behövde akut gynvård. Tappade medvetandet av smärtan. Men de sa det efteråt att de aldrig hänt tidigare så det är väldigt ovanligt. Men jag skulle väl säga att ha någon närvarande hela tiden som håller koll. Bunkra upp med smärtstillande och en värmekudde på magen. Och var beredda att kunna åka in om det skulle gå fel. Men det är ingens stor chans så det kommer nog gå jätte bra! Lycka till.

Oj.. vad läskigt att svimma.. Rynkar på näsan Tror ni att vanlig ipren kan funka? utöver de piller jag redan fått? Jag kommer såklart inte hälla i mig en massa piller bara sådär... tänkte om smärtan blir outhärdligt jobbig... har det någon effekt?
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 16:06:37 följande:

Oj.. vad läskigt att svimma..  Tror ni att vanlig ipren kan funka? utöver de piller jag redan fått? Jag kommer såklart inte hälla i mig en massa piller bara sådär... tänkte om smärtan blir outhärdligt jobbig... har det någon effekt?

Först ska du ha koll på när du tar de första tabletterna och om du behöver mer tar du den starka du fick och noterar vilken tid du tar den. Känner du sedan att det inte räcker ändå får du eller din sambo ringa det nr du måste ha fått.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 16:06:37 följande:

Oj.. vad läskigt att svimma..  Tror ni att vanlig ipren kan funka? utöver de piller jag redan fått? Jag kommer såklart inte hälla i mig en massa piller bara sådär... tänkte om smärtan blir outhärdligt jobbig... har det någon effekt?

Kanske lite klantigt av mig att säga "bunkra upp" men så som jag minns det så fick man ett antal smärtstillande som man skulle ta i olika "steg" typ så jag menade mer att se till att ha de nära för i mina upplevelser har smärtan kommit väldigt plötsligt. Men alla är olika du kanske inte får värre än lite mensvärk :)
  • Anonym (anna)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-11-05 18:11:51 följande:
    Kanske lite klantigt av mig att säga "bunkra upp" men så som jag minns det så fick man ett antal smärtstillande som man skulle ta i olika "steg" typ så jag menade mer att se till att ha de nära för i mina upplevelser har smärtan kommit väldigt plötsligt. Men alla är olika du kanske inte får värre än lite mensvärk :)
    Precis, det vet man ju inte nu... Men det jag är lite orolig för är att jag tar ju alla fyra smärtstillande tabletterna samtidigt i samband med slidtabletterna i början (efter rekommendation av barnmorskan), tänk om smärtan sätter igång ett bra tag därpå och tabletternas verkan hinner försvinna.. då har jag bara en liten morfintablett att trösta mig med.. Rynkar på näsan
  • Bellenellen09

Det gjorde rejält ont om jag ska vara ärlig och jag tog en av morfintabletterna. Den hjälpte bra och sen hade jag inte ont mer. Det var alltså en ganska kortvarig smärta. Däremot blödde det något vansinnigt mycket i flera dagar! När jag sedan födde barn något år senare tyckte jag att det jämförelsevis blödde rätt lite. Men det är så klart individuellt.

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 18:29:00 följande:

Precis, det vet man ju inte nu... Men det jag är lite orolig för är att jag tar ju alla fyra smärtstillande tabletterna samtidigt i samband med slidtabletterna i början (efter rekommendation av barnmorskan), tänk om smärtan sätter igång ett bra tag därpå och tabletternas verkan hinner försvinna.. då har jag bara en liten morfintablett att trösta mig med.. 

Det är som med mensvärk att man ska ta dem direkt så förebygger man till stor del att få smärta. Jag hade nog iallafall sett till att ha ibumetin och paracetamol hemma bara för att, men jag vet inte hur mycket smärtstillande och hur ofta och vilka som kan vara olämpliga att ta för nära inpå varandra. Därför måste ni rådgöra med ssk först.

Men en ipren och två panodil samtidigt brukar ge bra smärtlindring om man har mycket ont. Värme över buken är avslappnande och alltid skönt vid smärta som har med livmodern att göra.
  • Anonym (Lugnt)

Är det idag du gör aborten?

• Anonym (anna)
    Anonym (Lugnt) skrev 2014-11-06 12:01:53 följande:

Är det idag du gör aborten?

Ja, den är gjord och jag är så himla lättad! Det gjorde knappt ont, mer ömmande. Hela proceduren gick väldigt snabbt. Satte i tabletterna vid 7 i morse och sen tog det ca 1-1.5 h innan allt satte igång. Blödde ganska lite till en början men blev mer för varje gång jag gick på toan. Andra eller tredje gången så kom en "slemboll" vilket jag misstänker var embryot. (Ursäkta ordvalet). Sen blev det mer koagulerat blod efter varje gång, men inte så mycket då jag går på toan rätt ofta. En gång var 15 min ca. Men smärtan kändes knappt vilket jag är jätte glad för! Nu blöder jag hyfsat rikligt och det ömma avtar mer och mer.

Jag är så lättad över att det värsta är över. Nu hoppas på att slippa bli infekterad och att det inte är något kvar som resulterar i någon skrapning. Ska göra gravtest om 3 v och se. Först efter det kommer jag kunna andas ut ordentligt. Detta är bland det värsta jag varit med om (mentalt) och hoppas få slippa uppleva det igen.

Tack för alla som stöttat och gett bra tips! Har tittat på serie under hela proceduren och använt vetekudde. Funkade kanon. :)
  • Anonym (Lugnt)

Härligt att höra. :) Glad för din skull att det gick såpass lätt ändå. Förstår att du är lättad. Ta hand om dig nu! Kram

Svar på tråden tips om förberedelser inför medicinsk abort