Inlägg från: Anonym (Lugnt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lugnt)

tips om förberedelser inför medicinsk abort

Har du fött någon gång som du nog gjort då du får göra det hemma så kommer det säkert gå fint. Men ta de mildare tabl direkt redan innan du känner något. Det kommer gå bra.

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 12:16:05 följande:

Jag har inte fött barn. 

Ja, jag ska ta alla fyra tabletter i samband med slidtabletterna. Sen har jag ytterligare en starkare tablett vid behov. Men gruvar mig iallafall.. 

Okej lite konstigt att de låter dig göra det hemma när du inte fött då jag läst att det brukar vara för de som gjort det. Men säger de så så är det nog ok. Du kanske varit gravid iallafall någon gång förut? I vilket fall så bör du ha en annan vuxen till hands för dig rek. Får du väldigt ont efter ett tag trots de första tabletterna så tar du morfinet. Det kommer gå bra ska du se!
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 13:51:47 följande:

Vad skönt att du slapp ha ont! Jag fick inga extra tabletter, utan de säger att man får komma in till dem vid behov då.. men att det är 5 av hundra som gör det. Jag kan tycka att det är rätt komplicerat, vid svår smärta... Bästa vore väl att få några extra tabletter för säkerhetens skull och lämna tillbaka dem om de inte används, eller någon annan lösning. 

Det är för att det är eftertraktade tabletter bland missbrukare och för att det är farligt att överdosera morfinpreparat. Ja precis om det skulle bli outhärdligt får du åka in akut och få mer smärtlindring.
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 16:06:37 följande:

Oj.. vad läskigt att svimma..  Tror ni att vanlig ipren kan funka? utöver de piller jag redan fått? Jag kommer såklart inte hälla i mig en massa piller bara sådär... tänkte om smärtan blir outhärdligt jobbig... har det någon effekt?

Först ska du ha koll på när du tar de första tabletterna och om du behöver mer tar du den starka du fick och noterar vilken tid du tar den. Känner du sedan att det inte räcker ändå får du eller din sambo ringa det nr du måste ha fått.
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 18:29:00 följande:

Precis, det vet man ju inte nu... Men det jag är lite orolig för är att jag tar ju alla fyra smärtstillande tabletterna samtidigt i samband med slidtabletterna i början (efter rekommendation av barnmorskan), tänk om smärtan sätter igång ett bra tag därpå och tabletternas verkan hinner försvinna.. då har jag bara en liten morfintablett att trösta mig med.. 

Det är som med mensvärk att man ska ta dem direkt så förebygger man till stor del att få smärta. Jag hade nog iallafall sett till att ha ibumetin och paracetamol hemma bara för att, men jag vet inte hur mycket smärtstillande och hur ofta och vilka som kan vara olämpliga att ta för nära inpå varandra. Därför måste ni rådgöra med ssk först.

Men en ipren och två panodil samtidigt brukar ge bra smärtlindring om man har mycket ont. Värme över buken är avslappnande och alltid skönt vid smärta som har med livmodern att göra.
  • Anonym (Lugnt)

Är det idag du gör aborten?

• Anonym (Lugnt)

Härligt att höra. :) Glad för din skull att det gick såpass lätt ändå. Förstår att du är lättad. Ta hand om dig nu! Kram

Svar på tråden tips om förberedelser inför medicinsk abort