• Daniel12

Är avundsjukan en drivkraft i ditt liv?

Är du en sån som tittar på vad andra lyckas med och åstadkommer i livet, blir avundsjuk och gör därför ansträngningar för att själv komma någon vart? Eller är din strävan efter framgång och lycka oberoende av vad andra lyckas med och åstadkommer?

Kort och gott, är avundsjukan något som sporrar dig och får dig att själv vilja uppnå det andra uppnått, eller är den utan betydelse? Eller låter du dig istället inspireras av andra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är avundsjukan en drivkraft i ditt liv?
  • Daniel12

För egen del får jag nog svara ja. Det är en sporre att ha som ambition att kunna bräcka någon som satt sig på höga hästar. Speciellt om det är en person man inte gillar som man tycker har det oförtjänt bra..

• lövet2

Nej, jag brukar inte vara avundsjuk på folk. Minns faktiskt inte sist det inträffade ...

• Schna

Nej, jag orkar inte. Dessutom vill folk sällan detsamma som jag. GLHF bara.

• eslah

Avundsjuka är för mig ingenting negativt alls. Har någon åstadkommit det jag skulle velat men inte vågat så blir jag inspirerad till att inte vara sämre. Då kan jag få ändan ur vagnen själv.

Missunsam blir jag däremot när jag föraktar någon/något.

• Themis

Jag ser avundsjuka som en naturlig del av evolutionens drivkraft- vi ska inte vara nöjda, det är sökandet efter nya och andra saker och upplevelser som leder människor till nya upptäckter.

Samtidigt hjälper det en knappast att vara så missunnsam att man går och mår dåligt över andras framgång. Livet kan vara väldigt orättvist och ur den aspekten bör man hellre jämföra med där man själv befann sig för ett år sen än med var Bill Gates befinner sig idag.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Daniel12
    Themis skrev 2014-11-05 19:21:25 följande:

Jag ser avundsjuka som en naturlig del av evolutionens drivkraft- vi ska inte vara nöjda, det är sökandet efter nya och andra saker och upplevelser som leder människor till nya upptäckter.

Samtidigt hjälper det en knappast att vara så missunnsam att man går och mår dåligt över andras framgång. Livet kan vara väldigt orättvist och ur den aspekten bör man hellre jämföra med där man själv befann sig för ett år sen än med var Bill Gates befinner sig idag.

Klokt svar. För det är ju rätt meningslöst att gå och känna sig avundsjuk på folk som är så mycket längre fram än man själv. Då gör man bäst i att göra sitt bästa i nuet och hoppas på en bättre framtid.

• Kofot

Avundsjuka är bortslösad energi. Det enda det leder till är att man mår dåligt och tappar fokus.

• Ingram

Vi är alla avundsjuka på andra genom livet pga. vitt spridda anledningar och det är egentligen ingenting konstigt.
    Däremot mår man bäst av att försöka mota bort avundsjukan så mycket man kan, man bör inte heller jämföra sig för mycket med andra utan leva sitt eget liv istället.

• Daniel12
    Ingram skrev 2014-11-06 11:51:15 följande:

Vi är alla avundsjuka på andra genom livet pga. vitt spridda anledningar och det är egentligen ingenting konstigt.
    Däremot mår man bäst av att försöka mota bort avundsjukan så mycket man kan, man bör inte heller jämföra sig för mycket med andra utan leva sitt eget liv istället.

Håller med dig helt och fullt. Samtidigt kan jag personligen inte låta bli att känna ett visst revanschbehov gentemot folk man känner och kände förr (ex. sen skoltiden) som har lyckats i livet.

• Eisa

Jag vet inte hur det känns att vara avundsjuk. Jag tänker bara att mitt liv är bäst för mig och nån annans liv är bäst för denne.

• Ingram
    Daniel12 skrev 2014-11-06 17:13:46 följande:
    Håller med dig helt och fullt. Samtidigt kan jag personligen inte låta bli att känna ett visst revanschbehov gentemot folk man känner och kände förr (ex. sen skoltiden) som har lyckats i livet.
    Såna tankar gör man bäst i att försöka få bort, det kan lätt bli så att man mår dåligt om man jämför sig för mycket med andra människor.
    Men jag förstår vad du menar och det är bara mänskligt men samtidigt kan det vara otroligt förgörande.
Svar på tråden Är avundsjukan en drivkraft i ditt liv?