hur har ni föräldrar det med fritidsaktiviteter/hobbys?
Ni med barn... Hur har ni delat upp fritidsaktiviteter/hobbys partners emellan? Delar ni lika eller är det någon av er som känner sig åsidosatt?
Min man har en hobby, låt oss säga att han spelar tennis.
Tennishallen har öppet varje vardag, samt lördag och söndag, men ligger fem mil ifrån vår bostadsort.
Vi har två barn, en på 2 år samt en på 7 månader.
Vår livssituation ser ut som så att jag är föräldraledig alla dagar, han jobbar från 08-17 varje vardag. alltså hinns det varken med roliga aktiviteter tillsammans med familjen eller någon ensamtid för mamman i denna familj på just vardagskvällar.
Vardagskvällarna går till matlagning, få barnen i säng och städa upp efter middagen, sen är det läggdags igen.
Då anser jag att man borde vilja spendera sina helger tillsammans med familjen, åtminstone en utav dagarna och så den andra helgdagen kan man turas om att roa sig.
Exempelvis lördagar åker vi som familj till busfabriken/badhuset/lekparken med picknick. Och så söndagen åker han och spelar tennis ena veckan, nästa vecka är det min tur att få ett par timmar för mig själv.
Som det ser ut nu så går lördagarna till familjen och söndagarna ALLTID till honom.
Hans åsikt är att om jag vill göra något för mig själv så får det bli på lördagen efter som det är JAG som vill ha familjetiden då.. Och söndagen ska fortfarande vara "hans".
Eftersom tennishallen ligger fem mil bort innebär det att hela dagen försvinner oavsett om han bara spelar ett par timmar. Han åker vid 11 och kommer hem vid 17, då ska han duscha och sen är det dags att lägga barnen osv..
Känner verkligen att jag ALLTID får laga maten, städa, ta hand om barnen, lägga barnen, plocka disken och allt vad ett hem nu innebär.. Vardagarna kan jag förstå eftersom jag är "ledig", men helgerna skulle jag uppskatta om jag åtminstone fick ett par timmar för mig själv...
Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?