• Anonym (nyfiken)

Hur hög utbildning har du?

Nyfiken på hur utbildningsnivån här på familjeliv ser ut :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hög utbildning har du?
  • 8oo8

Så här hög "håller handen ungefär 1 meter och 22 cm från marken"

• Anonym (Japp)
    Anonym (Högutbildad höginkomsttagare i en lycklig relation med sex varje dag) skrev 2014-11-09 22:44:17 följande:

Jag anar att många TROR att den här typen av röstningar på FL har någon som helst statistisk trovärdighet. Det verkar ju i denna röstning som om majoriteten av FL-anhängare är högutbildade...tssss inte sant någonstans. Jag är dock helt säker på att frågan i sig lockar till sig läsare/röstare MED just högre utbildning. Frågan "Har du haft missfall?" Ja/nej skulle till 100% domineras av ja-svar av den enkla anledningen att det är de som känner igen sig eller är lockade av att visa upp något som svarar. Det finns tex flera liknande frågor om inkomst, i de trådarna samlas självklar en majoritet av höginkomsttagare av en mycket enkel psykologisk förklaring, man känner att man vill berätta hur lyckad man är. Och sen så blir det en liten krock med några som ger sig in i tråden av icke-igenkänningsskäl och blir irriterade/frustrerade/förvånade/avundsjuka mm. Liksom trådar om hur ofta man har sex med sin partner mm...

Det enda jag vill säga med detta inlägg är att jag hoppas ni är lite källkritiska och har någon som helst kunskap om amatörpsykologi och statistisk trovärdighet...

Håller absolut med, på Flashback kallas fenomenet "FB-balle" efter en tråd om penisstorlek som urartade
  • Michael 310
    Anonym (Japp) skrev 2014-11-10 10:49:50 följande:

Håller absolut med, på Flashback kallas fenomenet "FB-balle" efter en tråd om penisstorlek som urartade

är det inte ett tecken på att man är ganska tragisk om man måste frissera sanningen på ett nätforum där man kan vara anonym?
  • Anonym (högutbildad)

läst och läser på högskola, tar kandidatexamen i juni och har då 230hp (ja jag har lite mer än 50hp från tidigare kurser!) :)

• 3skabli4

Ej avslutad gymnasieutbildning. Tragiskt :D

• Michael 310
    3skabli4 skrev 2014-11-10 11:34:13 följande:

Ej avslutad gymnasieutbildning. Tragiskt :D

Samma som mig då :p Har dock slutat tycka jag är tragisk och accepterat att jag kommer vara en obildad slusk resten av livet ;)
  • 3skabli4
    Michael 310 skrev 2014-11-10 12:58:25 följande:
    Samma som mig då :p Har dock slutat tycka jag är tragisk och accepterat att jag kommer vara en obildad slusk resten av livet ;)
    Haha! Jag tycker inte ett dugg synd om mig själv när det gäller utbildning. Har körkort och truckkort, och det är allt som krävs för mitt jobb. :D
  • Anonym (DF)
    Anonym (Japp) skrev 2014-11-10 10:49:50 följande:
    Åt andra sidan är det 5000 visningar i tråden.
  • Anonym (Ut bildad)

Stockholms Universitet (enstaka kurser)

KTH en examen

En Bachelor från USA

En MBA från USA

Det är kul att plugga och man skall göra det för att få arbeta med det man vill. Ofta leder det till mer pengar men man klarar inte av att leva bara för pengar. Löjligt att se ned på de som har eller inte har utbildning. Eller hävda att man kan tjäna bättre utan utbildning. Klart man kan. Vissa gillar att plugga andra är bra på annat. Att ha en examen, eller 3 ;) säger inte nåt om hur mycket man är värd eller vad man kan förutom att man kan plugga.

• Anonym (Z)
    Anonym (Z trodde inte det) skrev 2014-11-08 20:38:09 följande:

Går det verkligen att ha fler än en med samma anonyma nick fortfarande? 

//Aniiee

Nej, just det när jag skulle posta fick jag upp det här

Så skyll ifrån dig så mycket du vill (Z)....

Kanske via appen?

Jennie med ie
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-11-10 16:46:31 följande:
    Det gick.
    Skumt!

Och mycket intressant.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (Undervisar inte)
    Anonym (snart phd) skrev 2014-11-09 22:18:24 följande:
    Det beror väldigt mycket på vilket område man vill doktorera i. I mitt fall var vi kanske 20 sökande till en tjänst, som jag då fick. Jag har inga toppenbetyg men hade bra referenser och gjorde en lyckad intervju. Det har varit så få som 5 sökande till en tjänst i min grupp vid något tillfälle, och andra gånger har det varit över 50. Hur det ser ut i andra områden kan jag inte svara på.

Ja, forskare kan ansöka om friköp. Då undantas de under en period från undervisning och kan enbart forska. Dock så brukar de ändå ha doktorander att handleda, vilket är en form av undervisning det också.
    Alla  forskare undervisar inte. I min tjänst ingår ingen undervisning, vilket är ett j*kla slöseri för universitetet för då måste de köpa min tid när jag går in och undervisar.

Handledning av doktorander och ex-jobbare är  i.o.f.s. en form av undervisning men det brukar räknas in i forskningsuppgifterna precis som du skriver.

Antalet sökande till varje doktorandtjänst har ökat rejält det sista deceniet, förr kanske vi hade fem-tio ansökningar till varje tjänst var av 2-4 var bra. Nu har vi lungt 40-50 sökande och 10-15 är riktigt bra. Man får mardrömmar när ansökningarna brakar in och man ska hitta de där tre-fyra personerna att intervjua. En annan trend är att personer med svenska mastersexamina står sig rätt slätt i konkurensen, de utländska sökande har ofta dubbelexamina i relevanta ämnen och ett par vändor som assistent i forskningslab i sina CV:n när de söker.
  • Rixa
    eslah skrev 2014-11-09 00:12:37 följande:

Alternativ fyra, men pluggade helt i onödan eftersom jag bytte bana kapitalt.

Lika som eslah men alternativ 5. Tre år ekonomi och fem år systemvetenskap men sadlade om och blev tryffelletare. Betydligt bättre än att sitta instängd på ett kontor så utbildningen har jag ingen nytta av nu. Levde på den i många år så bortkastad har den inte varit även om jag nu inser att det aldrig var några roliga jobb utifrån det jag uppskattar av livet. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • pica pica

Jag har 3-årigt gymnasium på handelslinje som högsta nivå. Tog studenten -94. Gillar inte att plugga, passar inte mig. Jag jobbar hellreGlad

• Anonym (uska)

Jag är uska och jobbar på barn och ungdomspsyk med barn och ungdomar som har svåra psykiska problem. Älskar mitt jobb och är glad jag kan jobba med det jag vill utan att behöva plugga mer än 1.5 år haha jag hatar att plugga

Svar på tråden Hur hög utbildning har du?