• hhhhaa
    Äldre 9 Nov 05:49
    7425 visningar
    10 svar
    10
    7425

    Ni som använder högklackat till vardags..

    .. känns det naturligt för er eller måste ni anstränga er? Jag är 153 cm "lång" vilket gör att jag ser mycket yngre ut än mina 23 år. En fördel ibland, men en väldigt jobbig nackdel ibland. Vill använda högklackade skor till vardags för att bli lite längre och har verkligen försökt men känner mig bara klumpig och ont gör det också. Kan inte gå rakt och normalt, vilket såklart många kommenterar. Det får mig att undra om det går att vänja sig och lära sig - eller om ALLA som går med högklackat får ont och måste anstränga sig till tusen för att ta sig fram?
  • Svar på tråden Ni som använder högklackat till vardags..
  • Mercur­ialis
    Äldre 9 Nov 07:11
    #1

    Det känns naturligt för mig numera men när jag var i din ålder, TS, tyckte jag att höga klackar var besvärliga.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 9 Nov 07:20
    #2

    Välj inte höga eller smala klackar utan satsa på ett par ankelboots med hyfsat låg klack. Passar till både klänning/jeans/fest/vardag.

  • Anonym (Kort med klacka­r)
    Äldre 9 Nov 07:59
    #3

    Jag är, liksom du, kort och går alltid i klackar. Jag skulle säga att övning ger färdighet.

    Börja med en ganska låg och bred klack om du är ovan vid att gå i klackar. Du kan också ha "fortsätta" promenad/gympadojor när du går ute och byta om till klackar när du kommer in.

    Med riktigt hög klack bör skon vara av bra kvalité, hellre ett par från ett märke där man kan bygga upp en bra sko än "köp tre för två"-skor som inte har en bra läst.

  • Anonym (Kort med klacka­r)
    Äldre 9 Nov 08:01
    #4

    Äääääh, "foträta" skulle det stå!

  • Äldre 9 Nov 08:03
    #5

    Det känns naturligt. Så pass att det faktiskt är lite svårt att gå i platta skor numera. Tur att jag är ordinerad lite klack

    Jag tipsar också om en stabil och lite lägre klack att börja med. Det är betydligt enklare och bekvämare.

  • sextio­talist
    Äldre 9 Nov 08:06
    #6

    A och O är att hitta välbalanserade skor. Man får prova i affären helt enkelt. Priset är inte alltid viktigt. Jag har köpt bra och välbalanserade skor på Din Sko som har hängt med många år och dyrare skor som jag inte ens kunnat gå i (för mig är t.ex Scholl-skorna urusla, lästen passar inte alls), så det är lite individuellt.
    Sedan är det övning, något som kan hjälpa är att se hur modellerna går på en cat-walk, nu behöver man inte gå så i vanliga fall, men genom att träna på det sättet, så lär man sig att ta sig fram enkelt

    Jag har faktiskt ett par riktiga plojskor (alltså skor som man inte använder mer än när man ska spexa lite), rejält höga (platå och över en dm klack, utöver platån), som var snorbilliga, men hur lätta som helst att gå i, men de är ansträngande för vadmusklerna, så jag kan bara ha dom ett par timmar

  • sextio­talist
    Äldre 9 Nov 08:07
    #7

    Och jag har haft högklackat sedan jag var 16-17 år ungefär, visst, man gick nog inte snyggt i början, men man lärde sig

  • MS
    Äldre 9 Nov 09:24
    #8
    +1

    Det gäller att hitta vilken höjd på klacken du klarar och sen välja den. Jag har skor och stövlar från Neosens då jag älskar "mormorsklacken". Dvs en klack som är bred upptill, smalnar av på mitten och blir lite bredare nedtill. Dessa klackar ser feminina ut men är jättelätta att gå med! Min gräns för att gå utan problem är 5 cm så det har jag på alla vardagsskor/stövlar och lite högre på de till fest. Nu har jag inte ditt "problem" m längd, jag är 170 cm. Anledningen att jag använder klack är för att bli mer feminin.

  • hhhhaa
    Äldre 9 Nov 14:24
    #9
    +1

    Okej så det går alltså! Får försöka ännu en gång och hålla ut lite längre den här gången. Har ett arbete där klackar behövs (för mig) då jag inte når allt jag måste nå och även står i reception där jag ständigt får kommentarer om min längd, tröttsamt!! Tack för tipsen! Ska alltså köpa någorlunda låga stabila klackar då och catwalk-öva med dom hemma innan jag börjar använda dom. Öva öva öva!

  • Anonym (Skor)
    Mon 31 Jan 2022 00:44
    #10

    Är skorna dyra tar det tid att gå in dom. 

Svar på tråden Ni som använder högklackat till vardags..