• Anonym (Mejas)

Ökning av rasism i media?

Varje dag man läser tidningen så slås jag över att det känns som de blivit mer och mer rasistiska!
    Det är snyfhistorier om kommuner som gnäller hela tiden! Känns som att de spelar SD rätt i händerna! Borde de få skriva sånt här??

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2541460-nyanlanda-barn-motsvarar-36-skolklasser

Snyft snyft....det är väl bara att bygga en ny skola!?! Blir ju dessutom massa nya arbetstillfällen för både arbetslösa byggjobbare och sen lärare och fritidspersonal!

www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.2541287-asylboende-vacker-oro-i-svenshogen

Det handlar om 200 personer! 200 människor som flytt från krig! De borde väl vara glada om kommunen ökar med 50%?

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nivan-kan-inte-vara-tabu-i-flyktingdebatten/

Varför skall vi diskutera nivåer? Sverige är ett rikt land! Vi har råd att ta emot alla som vill komma hit! 

www.dagenssamhalle.se/kronika/taenk-om-jimmie-akesson-blir-statsminister-2018-11913

www.dagenssamhalle.se/kronika/pa-tio-ar-fick-sverige-33-kommuner-med-flyktingar-11852
    Han skriver i artikeln att fler och fler vill diskutera frågan utan att bli stämplade som rasister men faktum är ju att om man har ett behov att prata om detta är man väl rasist? Vet inte om "dagens samhälle" är en rasistisk tidning liksom avpixlat och sånt. Ber om ursäkt i sådana fall.

www.dagenssamhalle.se/kronika/taenk-om-stockholm-tog-emot-112-200-asylsoekande-11802

Vad tycker ni? Har rasistiska artiklar ökat och i sådana fall varför just nu? Jag tycker det har ökat lavinartat! 

• Svar på tråden Ökning av rasism i media?
  • Anonym (Mejas)
    Anonym (Ser ni inte?) skrev 2014-11-12 03:26:56 följande:

Ser ni inte att TS menar tvärtom men vill ha tråden kvar?

Det gör jag verkligen inte men vill inte skriva mer då så många bara skriver att jag är helt störd i huvudet :(

Det är faktiskt fler än jag som reagerat på artiklarna. Tex Maria Ferm (MP) på Twitter.

Men jag inser att jag kanske uttryckte mig klumpigt i TS och ber om ursäkt för det.

Däremot tycker jag fortfarande att det är konstigt att sådana artiklar ökar samtidigt som världen brinner. Då måste man ju hjälpa till tycker jag. Andra har en annan människosyn märker jag.
  • Anonym (÷()
    Anonym (Mejas) skrev 2014-11-12 07:55:34 följande:

Det gör jag verkligen inte men vill inte skriva mer då så många bara skriver att jag är helt störd i huvudet :(

Det är faktiskt fler än jag som reagerat på artiklarna. Tex Maria Ferm (MP) på Twitter.

Men jag inser att jag kanske uttryckte mig klumpigt i TS och ber om ursäkt för det.

Däremot tycker jag fortfarande att det är konstigt att sådana artiklar ökar samtidigt som världen brinner. Då måste man ju hjälpa till tycker jag. Andra har en annan människosyn märker jag.

De flesta har nog samma människosyn som du , men när våra egna svenkfödda mår dåligt kan inte få eget boende och trygghet . Våra gammla blir sidosatta så kan vi hjälper inte våra egna sorgebarn då pallar vi inte att hjälpa anndra . Visst har vi det bättre men jag kan inte gå till mataffären banken eller hyresvärden och säga att jag hjälper anndra så pegarna är slut . Om inte hjälparen mår bra så hjälper man dåligt till vi slår neråt och slickar uppåt det är mänskligt.
  • Anonym (r)
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-10 17:51:55 följande:
    Fast är det verkligen rasistiskt att vilja minska eller inte öka invandringen? Vilka nivåer är rasistiskt? 30 000, 50 000 eller 100 000? Finns det någon gyllene gräns?
    Det är knappast det som det handlar om.
    Man kan vilja ha minskad invandring utan att vara rasist, problemet är bara att det med den åsikter så ofta medföljer svartmålning och hets mot invandrare, företrädesvis muslimer.
    Och DET är rasism. 
  • Anonym (r)
    Anonym (I Media) skrev 2014-11-10 20:28:11 följande:

Jag anser att Media är alldeles för tyst om verkligheten. Fram med sanning vad som händer i Sverige och hur det Svenska folket har det. Våra gamla har det för djävligt. Våra barn som går på dagis lär sig inte rent svenska språket. Inte heller skoleleverna. Grupperna är alldeles för stora för att barnen ska må bra eller lära sig nåt.

Svenska arbetslösa har knappt tak över huvudet. Har inte råd att skaffa sig kläder, eller gå till vårdcentralen och tandläkare ska vi inte ens prata om, medans nyanlända får nästan gratis vård och gratis tandvård.

Ingen bryr sig om hur det är med våra uteliggare för det är inte alls synd om dem, men det är synd om alla flyktingar för då ska  Sverige öppet ta emot alla, ge dem bostad och försörjningsstöd.

Fram med sanningen om att Sverige håller på att falla i hop helt och hållet.

Jag hoppas att du TS tar som det andra säger 5-10 nyanlända hem till dig så ser vi hur länge du kan och vill försörja dem.

Vilket billigt trashargument.
    Vad man anser samhällsmässigt är inte ekvivalent med hur man vill ha sitt liv individuellt. 
    Ex. Jag är emot dödsstraff, men om nån pedofil ger sig på mina barn skulle jag gladligen strimla dom med en slö kniv.

Höj nivån. 
  • Anonym (r)
    Anonym (hemlös) skrev 2014-11-11 03:39:15 följande:

Så det är enligt dig TS att bara släppa in alla i Sverige och sen är allt underbart eller? Jag frågar detta för jag är genuint intresserad av ditt svar.

Jag som frågar gör det för jag undrar hur detta skulle fungera med boende, arbete med mera.

Kanske du TS som har boende och försörjning till alla kanske kan hjälpa mig som är arbetslös, hemlös och totalt utfattig eller det kanske inte går för det inte ger PK-poäng, jag e ju tyvärr född blond och blåögd.

Så illa kan det inte vara, du sitter ju uppenbarligen vid en dator, så då kanske du skulle söka jobb istället för att sitta och skriva snyftinlägg om hur synd det är om dig.
    Fast det är klart det gäller ju att göda sin offerkofta. 
  • Anonym (r)

Välkommen till rasisternas rike, familjeliv.
    Dom flesta tycker som du, men på den här sajten regerar rasister och nazister i så stor utsträckning att det går inte att ha en vettig diskussion om invandring här.
    Säger du något som inte fullkomligt demoniserar invandrare eller något som kan tolkas som medkännande och positivt om invandringen, så blir du halshuggen vid anklarna.
    Då kommer personangreppen, dom vinklade sk. faktan från rasistsajterna, vantolkningar, skiftningar av fokus till rena petitesser, aldrig svara på några frågor, bara ställa skruvade själva och rena lögner, det där med sanning är inte så noga för en rasist,det är underprioriterat att svartmåla invandrare. Dom som dristar sig att göra annorlunda ska skrämmas och attackeras verbalt så hårt att dom tystnar.
    Det är taktiken, 

Sen klagar dom på att ingen vill ta debatten, när det är dom själva som inte alls är intresserade av nån debatt. 

Men kom ihåg det här är en liten tragisk skara människor, företrädesvis misslyckade inte alltför intelligenta (läs korkade) män, det här är inte på något sätt representativt för vad vanliga människor tycker.
  • Anonym (Vänstern)

Ja Maria Ferms åsikter är något vi alla borde ta till oss som sanning.

Medias artiklar är inte ett uns rasistiska,SD är inte heller rasistiska,däremot så vänder media kappan efter vinden,och dom har förstått att fler och fler tröttnar på denna massinvandring.

Du skrev förut att vi inte har någon massinvandring för att vi bara tar emot ca 100000/år av ca 51 miljoner flyktingar.

Men när det skall utvisas 27 st illegala människor då går det bra för er PK muppar att vråla "Massutvisning" i media.
  • Anonym (r)
    Anonym (÷() skrev 2014-11-12 09:17:04 följande:
    De flesta har nog samma människosyn som du , men när våra egna svenkfödda mår dåligt kan inte få eget boende och trygghet . Våra gammla blir sidosatta så kan vi hjälper inte våra egna sorgebarn då pallar vi inte att hjälpa anndra . Visst har vi det bättre men jag kan inte gå till mataffären banken eller hyresvärden och säga att jag hjälper anndra så pegarna är slut . Om inte hjälparen mår bra så hjälper man dåligt till vi slår neråt och slickar uppåt det är mänskligt.
    Ja, kanske är det mänskligt.
    Men det finns ju dom som ställer sig ovanför det där som är större än så, som inte låter sig dras med och sparkar neråt.
    Människor som istället kräver mer av våra beslutsfattare att det sker en rättvisare fördelning för människor så att ingen i Sverige ska behöva gå utan livets nödtorft.
    Det har dragits ner på välfärden dom sista åren, det kan vi tacka alliansens politik för, den har ju gått ut på att ta från dom fattiga och svaga grupperna och ge till dom redan väl besuttna.
    Där har du det riktiga problemet, men det är klart det är då lättare att skylla på invandrarna.
    Nu har vi till och med ett parti av kriminella rasister som lyckats ta sig in i riksdagen genom att skylla på dom svagare. 
    Och det är jäkligt skrämmande hur många som väljer den lätta vägen att följa den som sparkar på oskyldiga för att själva vinna fördelar.
    Det är precis som på skolgården när ett mobbingdrev går igång. 
    Nog är vi väl större och smartare än att vara så lättstyrda.
  • Anonym (r)
    Anonym (Vänstern) skrev 2014-11-12 09:43:56 följande:

Medias artiklar är inte ett uns rasistiska,SD är inte heller rasistiska,däremot så vänder media kappan efter vinden,och dom har förstått att fler och fler tröttnar på denna massinvandring.

Du skrev förut att vi inte har någon massinvandring för att vi bara tar emot ca 100000/år av ca 51 miljoner flyktingar.

Men när det skall utvisas 27 st illegala människor då går det bra för er PK muppar att vråla "Massutvisning" i media.
    Jag håller med i mycket av det du skriver.
    Men att inte sd skulle vara rasistiska, kom igen nu.
    Har du inte läst dom uttalanden som kommer från det partiet allt ifrån högsta ledningen ner till vad deras väljare här skriver.
    Vi har en av deras politiker här på forumet som ägnar avsevärd tid åt att smutskasta invandrare, och som rent ut har sagt att judarna bar skuld till förintelsen. 
    Och så mycket mer som hon har sagt, det räcker med hennes uttalanden ensamt för att vaccinera mig för all framtid från att rösta på sd. 
  • Anonym (Tom Peng)
    Anonym (r) skrev 2014-11-12 09:55:56 följande:
    Har du inte läst dom uttalanden som kommer från det partiet allt ifrån högsta ledningen ner till vad deras väljare här skriver.
    Vi har en av deras politiker här på forumet som ägnar avsevärd tid åt att smutskasta invandrare, och som rent ut har sagt att judarna bar skuld till förintelsen. 
    Och så mycket mer som hon har sagt, det räcker med hennes uttalanden ensamt för att vaccinera mig för all framtid från att rösta på sd. 
    Jag kommer inte att rösta på SD (inte bara på grund av invandringsfrågan, eftersom jag i grunden anser att invandring är positivt, utan av många orsaker). 

Men vilket parti ska man då rösta på om man anser att invandrare har rätt till schyssta villkor när de kommer till Sverige och att man inte bör dra ner på solidariteten gentemot de mest utsatta i omvärlden? Finns ett sådant parti?
  • Anonym (r)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2014-11-12 10:32:53 följande:
    Jag kommer inte att rösta på SD (inte bara på grund av invandringsfrågan, eftersom jag i grunden anser att invandring är positivt, utan av många orsaker). 

Men vilket parti ska man då rösta på om man anser att invandrare har rätt till schyssta villkor när de kommer till Sverige och att man inte bör dra ner på solidariteten gentemot de mest utsatta i omvärlden? Finns ett sådant parti?
    Jadu, jag blir dig svaret skyldig.
    För egen del blir det vänster som får min röst, men jag tror att när det gäller invandringen så handlar det om att vi måste lära om, och lära oss att sköta integreringen mycket bättre och jag tror vi är på gång.
    Jag tycker jag ser det hos alla partierna, utom sd, som bara vill kasta ut människor,  det är lite som att vi haft en barnsjukdom när det gäller integration och vi nu börjar friskna till och lära oss hur vi ska göra.
    Jag tycker det pratas och diskuteras mycket och det utvecklas hela tiden, vi blir bättre och bättre på det.
    Jag tänker som dig, jag vill vare sig att invandrare eller svenskar ska leva under dåliga omständigheter.
    Men jag kan inte rekommendera ett parti, jag tror att när det gäller invandringen är dom rätt jämnbördiga. (utom sd) 
    Jag kan bara råda dig att läsa på om partierna och välja det som passar dig bäst. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (r) skrev 2014-11-12 09:55:56 följande:
    Så en politiker som är aktiv inom SD håller till här på FL och skriver att judarna bar skuld till förintelsen? Kan man få en hint om vem det kan vara? Vad heter hen? Hur vet du att hen är den hen utger sig för att vara?
  • MEE83
    kanskedetdu skrev 2014-11-11 08:01:53 följande:
    absolut,men det behövs pengar,och arbetsplan miljöplan byggnadsplan tillstånd mark osv osv osv.det är inte så enkelt som att bara bygga mer

och framförallt hur ska detta bekostas
    Ja det går inte bara att bygga hur som helst, det tar i regel ett par år att arbeta fram en planritning och få den att vinna lagakraft.

Dock så tycker jag att staten borde låna upp kapital för olika investeringar nu. De ekonomiska analfabeterna, Maggan Andersson inkluderad som snackar om tomma lador är ju just ekonomiska analfabeter. Dom har väldigt dålig koll.

Med tanke på hur otroligt stabila Sveriges statsfinanser är så är är räntan på på Riksgäldens obligationer i praktiken obefintlig. Det är i praktiken GRATIS för Sveriges stat att låna pengar.

Riksgälden sålde treåriga statsobligationer idag och räntan blev 0,02%.

Sverige tog alltså in 3,5 miljarder i lån och räntan på detta blev 0,02%. noll, två. Näst intill gratis i praktiken. Och detta beror på att Sveriges statsfinanser anses vara otroligt stabila, vilket alltså innebär att kreditvärdigheten är väldigt hög, vilket gör att investerare som vill ha en säker placering anser att Sverige är ett väldigt bra alternativ. 
  • Anonym (r)
    Anonym (jag) skrev 2014-11-12 12:03:20 följande:
    Så en politiker som är aktiv inom SD håller till här på FL och skriver att judarna bar skuld till förintelsen? Kan man få en hint om vem det kan vara? Vad heter hen? Hur vet du att hen är den hen utger sig för att vara?
    Efter att ha följt den här människans framfart i flera år, så är jag rätt säker på både vem hon är irl och på att det hon utger sig för att vara stämmer.
    När man skriver så mycket som hon gör så avslöjar man små detaljer som gör en helhet så småningom. 

Även media vet jag är intresserade av henne.
    Men du förstår säkert själv att jag inte kommer uppge vare sig namn eller nicket här, inte så mycket av omtanke om henne som att jag inser att det nog inte vore så smart av mig att hänga ut henne här.

Du får fundera och följer du aktivt forumet framförallt inom politik så kommer du garanterat stöta på henne.
  • FDFMGA
    Anonym (Vänstern) skrev 2014-11-12 09:43:56 följande:

Fast detta kan säkert förklaras av att folk inom media till skillnad från sverigedemokrater har vissa baskunskaper i svenska.

Det är oerhört vanligt att sverigedemokrater använder argumentet att man kan tala om massinvandring därför att någon skrivit massutvisning.

Jag gissar att det dels finns en psykologiskt förklaring till fenomenet och dels en språklig.

Den psykologiska är att för sverigedemokraten flyter begreppen ihop och utvisning blir detsamma som utvandring.

Och den språkliga att få sverigedemokrater har tillräckliga kunskaper i svenska:Motsatsen till invandring är inte utvisning (det är bara önsketänkande från SD) utan utvandring.

Invandring - utvandring

Utvisning - tja, vissa krogar brukade förr ha inkastare, det närmaste jag kan komma på en motsats så här i ögonblicket.

En rätt kul tanke: Vad skulle begreppet massinvisning egentligen beteckna?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • 3skabli4

Underbart när folk inte vet vad rasism är för något! *Tummen upp*

Svar på tråden Ökning av rasism i media?